Την άμεση κατάργηση των υποχρεωτικών εργασιών στην Α’ και Β’ Λυκείου, απαιτεί η ΕΛΜΕ Μαγνησίας, υποστηρίζοντας ότι «η υποχρεωτικότητα και η προχειρότητα εισαγωγής των “δημιουργικών εργασιών” στην Α’ και Β’ τάξη Λυκείου στη φετινή χρονιά, προκαλεί σοβαρά προβλήματα».
Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
Οι εργασίες των μαθητών είναι μια μορφή μάθησης που οι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν, στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνθηκών, της διδακτέας ύλης, του ωρολόγιου προγράμματος, της παιδαγωγικής ευθύνης και ελευθερίας τους. Ως εκπαιδευτικοί όχι μόνο δεν διαφωνούμε με εναλλακτικές μορφές μάθησης και αξιολόγησης των μαθητών αλλά επιμένουμε στην ύπαρξη προϋποθέσεων ώστε να αναπτυχθεί η κριτική και δημιουργική ικανότητα των μαθητών και η διεύρυνση των γνώσεων τους.
Η υποχρεωτικότητα και η προχειρότητα εισαγωγής των «δημιουργικών εργασιών» στην Α’ και Β’ τάξη Λυκείου στη φετινή χρονιά, προκαλεί σοβαρά προβλήματα. Οι σχολικοί σύμβουλοι της Μαγνησίας κοινοποίησαν έγγραφο υλοποίησης των υποχρεωτικών εργασιών και ζητούν από τα σχολεία να στείλουν μέχρι 4/11 τον πίνακα των εργασιών. Επισημαίνουμε ότι δεν έχει προηγηθεί καμία ενημέρωση, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις των σχολικών συμβούλων με τους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων. Στα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων που έχουν σταλεί από το Υπουργείο, δεν υπάρχει καμία αναφορά για υποχρεωτικές εργασίες και η διδακτέα ύλη εξακολουθεί να είναι μεγάλη. Οι εκπαιδευτικοί μοχθούν για την ολοκλήρωση και την αφομοίωση της ύλης από τους μαθητές. Πώς επιβάλλεται επιπροσθέτως και η υποχρεωτική εκπόνηση εργασιών, χωρίς να αλλάζει τίποτε από τον μέχρι τώρα τρόπο εξέτασης και γενικότερα λειτουργίας του Λυκείου; Πώς είναι δυνατόν να αυξάνονται συνεχώς οι υποχρεώσεις τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές;
Οι σχολικοί σύμβουλοι και το Υπουργείο, γνωρίζουν το υπερφορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών του Λυκείου και την αναμενόμενη ποιότητα των επιπρόσθετων υποχρεωτικών εργασιών που θα βαθμολογούνται μόνο θετικά. Επίσης οι σχολικοί σύμβουλοι και το Υπουργείο γνωρίζουν το επιβαρυμένο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών, πολλοί έχουν 4-5 αντικείμενα ή σχεδόν όλους τους μαθητές ενός σχολείου και άλλοι μετακινούνται σε πολλά σχολεία για συμπλήρωση ωραρίου. Τέλη Οκτώβρη μόλις ομαλοποιείται και οριστικοποιείται το πρόγραμμα στα σχολεία και οι αναθέσεις. Πώς είναι δυνατόν να απαιτείται οι εκπαιδευτικοί ταυτόχρονα να αναλάβουν και τις υποχρεωτικές εργασίες και να υπάρχει πίνακας εργασιών το α’ δίμηνο; Ποια σκοπιμότητα υποκρύπτεται πίσω από τη βιαστική εφαρμογή του ΠΔ για υποχρεωτική εκπόνηση εργασιών; Μήπως συνδέεται με κάποιο σχέδιο επαναφοράς της αξιολόγησης – χειραγώγησης των εκπαιδευτικών;
Ο κλάδος μας έχει επεξεργασθεί θέσεις για την αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος, προς την κατεύθυνση του ενιαίου σχολείου, της ολοκληρωμένης μόρφωσης των μαθητών, της ανάπτυξης κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας. Με βάση τα ανωτέρω, προτείνουμε οι εργασίες να είναι δυνατότητα επιλογής από εκπαιδευτικούς και μαθητές, οργανικά ενταγμένες στο μάθημα, στο πλαίσιο ευρύτερων αλλαγών κατάργησης της στείρας απομνημόνευσης , ελάφρυνσης της ύλης, εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και εξέτασης, αποδυνάμωσης του ατομικιστικού ανταγωνισμού και της παραπαιδείας.
Απαιτούμε την άμεση κατάργηση των υποχρεωτικών εργασιών στην Α’ και Β’ Λυκείου, που έτσι όπως πάνε να εφαρμοστούν οδηγούν όχι στη δημιουργικότητα, αλλά στην αντίθετη κατεύθυνση, προς την τυπικότητα, τη συρραφή αντιγραφών και την ευτέλεια. Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων των Λυκείων να δηλώσουν τη διαφωνία τους με τις υποχρεωτικές εργασίες και να συμβάλλουν στη διατύπωση θέσεων και προϋποθέσεων για την αξιοποίηση εργασιών στο πλαίσιο των μαθημάτων. Καλούμε το ΔΣ της ΟΛΜΕ να επιληφθεί του θέματος.