Κ. Γαβρόγλου: Υπάρχει θέληση το νέο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να γίνει πραγματικότητα
Εντυπωσιασμένος από την θετική πρόθεση των ακαδημαϊκών να αποδεχθούν την πρόταση για συνένωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας, παρά τις όποιες αμφιβολίες για το μέλλον ενός νέου εγχειρήματος, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου μετά τη διήμερη περιοδεία του στη Θεσσαλία και την συνάντησή του με φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και αυτοδιοικητικούς. «Το βασικό είναι ότι υπάρχει μία σύγκληση ότι το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης περνά σήμερα μέσα από συνέργειες από τα ΤΕΙ αλλά και με την πρόταση για ίδρυση νέων Τμημάτων, διετή προγράμματα σπουδών και άλλες συνέργειες που θα ενισχύσουν αναπτυξιακές ανάγκες των κοινωνιών μας» τόνισε από το Βόλο μετά τη συνάντηση με τα μέλη της συγκλήτου του Π.Θ. στο συγκρότημα Τσαλαπάτα.
Εξέφρασε την ελπίδα ο νέος νόμος να έχει ψηφιστεί πριν την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς ενώ επισήμανε ότι ο διάλογος θα συνεχιστεί ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, καθώς οι διαφωνίες και οι προβληματισμοί είναι εύλογοι. «Σε δύο μήνες ελπίζουμε να έχουμε ψηφίσει το νόμο και να ξεκινήσει η διαδικασία αυτή στην οποία έχουμε δώσει ένα περιθώριο ενός χρόνου να ολοκληρωθεί. Θα δεσμευτούμε και για νέες θέσεις και χρηματοδότηση ώστε από Σεπτέμβριο 2019 να αρχίσει να εφαρμόζεται το σχέδιο» εξήγησε.
Μικρή ομάδα σκληροπυρηνικών στα ΤΕΙ
Τόνισε πάντως ότι αν ένα ΤΕΙ πιστεύει ότι «τα κάνει όλα τέλεια και επιθυμεί να παραμείνει αυτόνομο, δημοκρατία έχουμε, μπορεί να το κάνει, αλλά θα είμαστε αυστηροί μαζί του όπως είμαστε και με τα ΑΕΙ» ξεκαθάρισε. Εξήγησε ότι στα ΤΕΙ υπάρχει μια μειοψηφική ομάδα που έχει μια σκληρή αντίδραση στο εγχείρημα για τριτεύοντα ζητήματα, όπως τι θα γίνει με την γραμματεία, αν χαθεί ένα τμήμα, για το νέο πανεπιστήμιο και μια μεγάλη πλειοψηφία που το βλέπει θετικά. Πάντως ο γενικός απολογισμός των συναντήσεων είναι θετικός.
Προτάσεις για ίδρυση νέων Τμημάτων
Άκουσε θετικά τις προτάσεις και για ίδρυση Τμήματος Τουριστικών και Ναυτιλιακών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αλλά και τη δημιουργία και λειτουργία Πειραματικών Σχολείων όλων των βαθμίδων σε Βόλο και Λαμία. Ο ίδιος δε πρότεινε την Ίδρυση Τμήματος Καλών Τεχνών, που θα συνδυαστεί με τον Αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.
«Η δική μου εμπειρία είναι εξαιρετική μετά τη διήμερη περιοδεία αλλά και την πολύμηνη διαβούλευση που προηγήθηκε, γιατί βλέπω μια εμπλοκή των ακαδημαϊκών του ΤΕΙ και του Π.Θ., που έξω από θορύβους και δημόσια αντίδραση, επί της ουσίας μας έχουν πείσει ότι είναι ακαδημαϊκά δεσμευμένοι για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος. Δεν θα είναι εύκολο. Είμαι όμως εντυπωσιασμένος από τη συμμετοχή όλων σε αυτό το διάλογο για ένα εγχείρημα που έχει δυσκολίες αλλά και προοπτικές.
Σωστή η αντιμετώπιση του θέματος από την Τ.Α.
Χαρακτήρισε θετικό το γεγονός ότι η τοπική αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζει πλέον με διαφορετικό μάτι το θέμα της ανάπτυξης ενός ακαδημαϊκού Ιδρύματος. «Μέχρι τώρα υπήρχε μια κακή συνήθεια στη χώρα, όπου οι τοπικοί φορείς καθόριζαν το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σήμερα το πρωί είχαν συνάντηση με τον περιφερειάρχη κ. Αγοραστό και το δήμαρχο Λάρισας κ. Καλογιάννη και οι ίδιοι είπαν ότι η Τ.Α. θα σας πει τις αναπτυξιακές της ανάγκες και σεις προσπαθήστε να τις εντάξετε σε αυτό το σχέδιο. Αυτό είναι κάτι που πρέπει όλη η κοινωνία να χαιρετήσει ως κάτι πολύ σημαντικό γιατί το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται με τους συναδέλφους και το υπουργείο παιδείας και η Τ.Α. έχει διακριτό ρόλο και σημαντικό».
Επισήμανε ότι δεν είναι σωστό με το διάλογο σε εξέλιξη για γίνεται συζήτηση για έδρες Σχολών ενώ εξήγησε ότι τα οι φοιτητές των ΤΕΙ που επιθυμούν να έχουν ένα πτυχίο ΑΕΙ μετά τη συνένωση, μπορούν αφού ολοκληρώσουν πλήρως το πρόγραμμα σπουδών τους να παρακολουθήσουν τα μαθήματα που θα έχει αποφασίσει το κάθε Τμήμα, για να λάβουν και το πτυχίο του ΑΕΙ.
Χάθηκε το τρένο της τεχνολογικής εκπαίδευσης
Απαντώντας στις τοποθετήσεις των μελών της συγκλήτου, γενικότερα επισήμανε ότι η συζήτηση για το μέλλον της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχει γίνει μέχρι τώρα επί της ουσίας ενώ υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις καινοτόμες που δεν τίθενται ακόμη στο τραπέζι. Παραδέχθηκε ότι η Ελλάδα έχασε το τρένο της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και χαρακτήρισε απαράδεκτο το γεγονός να προκηρύσσονται θέσεις πανεπιστημιακών και κάποιες να παραμένουν άγονες. Επισήμανε δε ότι το υπουργείο διερευνά το πως θα ενταχθούν στην Γ’θμια Εκπαίδευση μετανάστες, ενώ υπό συζήτηση και διερεύνηση είναι και το θέμα της παροχής εκπαίδευσης σε επίπεδο ΑΕΙ σε μία ξένη γλώσσα.
Οι προσλήψεις
Αναφορικά με το θέμα προσλήψεων εκπαιδευτικού προσωπικού επισήμανε ότι για τα ΑΕΙ έγινε πρόταση και εμμένει η κυβέρνηση στους θεσμούς από το 2019, μία αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης να συνοδεύεται από μία πρόσληψη, ενώ για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας είπε ότι το υπουργείο θα ανακοινώσει τις θέσεις τον Οκτώβριο του 2018 ενώ οι προσλήψεις θα ξεκινήσουν το 2019, στο πλαίσιο ενός τριετούς σχεδιασμού.
Παρεμβάσεις για ένα ήρεμο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον
Υπεραμύνθηκε της σκέψης το σχολείο να ξεκινά στις 9π.μ. κάνοντας λόγο για ένα πιο ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων που θα φέρει την ηρεμία τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον. «Κύριος στόχος είναι να αγαπήσουν τα παιδιά το σχολείο. Είμαστε μια χώρα χωρίς Γ’ Λυκείου, μια χώρα που διώχνει τα παιδιά από το σχολείο. Και αυτοί οι εκπαιδευτικοί δεν φταίνε που τους χτυπά όλη η κοινωνία. Θέλει διάφορα μέτρα που θα ληφθούν σταδιακά για να επιτευχθούν οι στόχοι» επισήμανε.
Τέλος ερωτηθείς ανέφερε ότι οι βάσεις θα ανακοινωθούν στις 28 Αυγούστου περίπου.
Στον κ. Γαβρόγλου το Π.Θ. προσέφερε ως δώρο τοπικά προϊόντα, εκδόσεις του Π.Θ. αφίσα αφίσα του κτιρίου Παπαστράτος του Π.Θ. και άλλα.