Για να ικανοποιηθεί ένα μεγάλο ποσοστό μιας ολόκληρης πόλης φαίνεται πως υπάρχει συνταγή:
Υπολογίστε περίπου 25 ιερούς ναούς, προσθέστε αρκετούς ιερείς, βάλτε άλλους τόσους λογιστές και στο τελείωμα μπορείτε να «σβήσετε» με ένα σημαντικό στέλεχος της τοπικής Εφορίας. Αν γίνουν όλα αυτά, τότε το αποτέλεσμα μπορούν να το απολαύσουν εκατοντάδες πολίτες.
Πώς; Μα όπως φέρεται πως γινόταν επί χρόνια στα Φάρσαλα, στην υπόθεση με τις εικονικές δωρεές προς τους τοπικούς Ιερούς Ναούς. Πάμπολλοι πολίτες ωφελήθηκαν, αφού πήραν από χέρια ιερέων εικονικές δωρεές ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με πηγές. Αν τώρα ψάχνετε τον χαμένο, αυτό είναι το Ελληνικό Δημόσιο.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Ε», μετά από χρόνια αστυνομικών και εφοριακών ελέγχων, ανακρίσεων και εισαγγελικών ερευνών από το Συμβούλιο Εφετών Λάρισας εκδόθηκε βούλευμα με το οποίο παραπέμπονται 14 άτομα σε δίκη κάνοντας δεκτή τη σχετική πρόταση του εισαγγελέα. Ιερείς, λογιστές, πολίτες και στέλεχος της εφορίας βρίσκονται ανάμεσά τους.
Οι πολίτες έψαχναν έναν τρόπο για να τυγχάνουν φοροαπαλλαγής. Πριν λίγα χρόνια ένας τέτοιος τρόπος ήταν οι δωρεές. Ανάμεσα στους φορείς που δέχονταν δωρεές ήταν η Εκκλησία, δηλ. οι Ιεροί Ναοί. Οι λογιστές το γνώριζαν και κατεύθυναν τους πολίτες που «ψάχνονταν» προς αυτήν την κατεύθυνση. Εκεί τους περίμεναν ιερείς με εμπειρία στις υποθέσεις. Από το ποσό που ζητούσαν αποδείξεις για τη δωρεά, οι ιερείς ζητούσαν σε μετρητά ένα ποσοστό που -ανάλογα- κυμαινόταν. Από αυτό κάτι κρατούσαν οι ίδιοι και κάτι έδιναν στο ναό. Άλλο ένα μικρό ποσοστό έπαιρναν και οι λογιστές. Όλοι κερδισμένοι σύμφωνα με το κατηγορητήριο.
Πρόκειται για το δεύτερο σκάνδαλο, που έρχεται στην επιφάνεια με επίσημο χαρακτήρα και δικαστικό φόντο. Το πρώτο, εκείνο των 3,8 εκατομμυρίων που απασχόλησε έντονα τα περισσότερα ΜΜΕ της Ελλάδας, και αφορά στο «φούσκωμα» μισθοδοτικών καταστάσεων, ξεκίνησε πριν από μερικές ημέρες και εκδικάζεται στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως υπάρχουν πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται και στις δύο υποθέσεις. Εφοριακός αλλά και ιερέας.
Η πρώτη κατηγορούμενη ήταν υπάλληλος της Εφορίας. Κάποιο διάστημα εκτελούσε και χρέη προϊσταμένης του τμήματος Ελέγχου. Λόγω της μακράς προϋπηρεσίας στη ΔΟΥ Φαρσάλων στην οποία υπηρετούσε και ο σύζυγός της και μάλιστα ως προϊστάμενος και εκείνος, λόγω της μόνιμης διαμονής των στα Φάρσαλα, αλλά και της ενεργούς αναμίξεώς της στα κοινά του Δήμου είχε προσωπική γνωριμία και απευθείας επαφές με τους εφημέριους των Ιερών Ναών και τους λογιστές της περιοχής. Γνώριζε, σύμφωνα με το βούλευμα πως ήταν κοινώς διαδομένη και γνωστή ως πρακτική η χρήση εικονικών αποδείξεων και βεβαιώσεων από ιερείς προς πολίτες με σκοπό να αποφύγουν την πληρωμή φόρου, βάσει του τότε ισχύοντος φορολογικού καθεστώτος. Σύμφωνα με το οποίο, τα ποσά των δωρεών προς ιερούς ναούς αφαιρούνταν από το φορολογητέο εισόδημα.
Κατηγορείται πως ιδιαίτερη γνωριμία είχε με έναν πρωτοπρεσβύτερο και προϊστάμενο τότε του Μητροπολιτικού Ιερού Ναού της Αγίας Παρασκευής Φαρσάλων, του οποίου μάλιστα αποδείξεις και βεβαιώσεις χρησιμοποίησε και η ίδια με τον σύζυγό της σε φορολογική δήλωση.
Ήταν σε θέση ευθύνης και είχε υποχρέωση επιμελούς ελέγχου. Ενώ όμως τα γνώριζε όλα αυτά, δεν ενήργησε όπως ήταν υποχρεωμένη να κάνει, σύμφωνα με όσα κατηγορείται, προκειμένου να σταματήσει τη ζημιά εις βάρος του δημοσίου. Ζημιά αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Οι πράξεις για τις οποίες κατηγορούνται, μέσω του βουλεύματος, είναι σύμφωνα με πληροφορίες, κατά περίπτωση, της απιστίας στην υπηρεσία, της απάτης, της ψευδούς βεβαίωσης και της ηθικής αυτουργίας σε κάποιες από τις παραπάνω όπως και της άμεσης συνέργειας. Άλλοι εκ των εμπλεκομένων, κατ’ εξακολούθηση και άλλοι κατ’ επάγγελμα ή και κατά συνήθεια.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», στις υπεύθυνες δηλώσεις που κατέθεσαν ιερείς κατά τη διάρκεια των ελέγχων αναφέρθηκαν στον τρόπο που γινόταν η δουλειά. Μεταξύ άλλων είπαν:
… «Ήμουν ιερέας εις τον Άγιο Δημήτριο Κατωχωρίου Φαρσάλων. Οι αποδείξεις που μου υπέδειξε το ΣΔΟΕ με τα ποσά δεν είναι πραγματικά. Από τα έτη 2007 /8 / 9 και τα ποσοστά που έπαιρνε ο ναός ήταν της τάξης του 3% δηλαδή περίπου 12.000 από το σύνολο των 400.000. Τα χρήματα αυτά δόθηκαν για εργασίες του Ιερού Ναού μόνο».
… «Ήμουν ιερέας στον Ι. Ν. Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού. Τις αποδείξεις που μου έδειξε ο έλεγχος τις έγραψα και τις υπέγραψα ο ίδιος. Από το ποσό των 38.500 ευρώ για λογαριασμό της εκκλησίας πήρα περίπου 15.000. Τα υπόλοιπα δεν ήταν πραγματικά. Δεν πήρα χρήματα για μένα. Όλα τα έδωσα στον ναό».
… «Από το ποσό των 127.050 για δύο έτη πήρα για λογαριασμό της εκκλησίας περίπου 35 χιλιάδες. Τα υπόλοιπα δεν ήταν πραγματικά. Εγώ σαν ιερέας δεν πήρα τίποτα».
… «Ήμουν ιερέας στον Ι.Ν. Αγίας Σοφίας Πλατάνου. Σε συνεννόηση με τον λογιστή μου έλεγε για τα άτομα που ήθελαν δωρεά να παίρνουμε 10%. Δηλαδή το 7% εγώ και ένα μέρος η εκκλησία και το 3% ο λογιστής και ένα ποσό για την εκκλησία. Παράδειγμα στο ποσό δωρεάς 1.000 ευρώ λαμβάναμε τα 100 και τα υπόλοιπα 900 ήταν εικονικά. Αυτό ισχύει για όλες τις αποδείξεις».
ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Οι ίδιες πηγές της «Ε» αναφέρουν πως σύμφωνα με το πόρισμα του ελέγχου που διενεργήθηκε, οι συγκεκριμένες αποδείξεις κρίνονται πλαστές ή μη σύννομα εκδοθείσες. Κάποιες εξ αυτών δεν φέρουν Νόμιμη Θεώρηση από την Ιερά Μητρόπολη. Άλλες είτε δεν καταχωρούνταν σε επίσημα θεωρημένο βιβλίο ταμείου της Εκκλησίας είτε αναφέρθηκε κλοπή με αποτέλεσμα την έλλειψη δυνατότητας ελεγκτικών επαληθεύσεων. Στο ίδιο πόρισμα αναφέρεται πως τις αποδείξεις των δωρεών τις υπογράφει ο ιερέας ενώ ο ίδιος εισπράττει και τα χρήματα, αντί του ταμία. Τέλος εκτός των ομολογιών των ιερέων, πολλοί εκ των εμπλεκομένων έκαναν από μόνοι του τροποποιητική δήλωση και αφαίρεσαν το ποσό της δωρεάς.
Πηγή: Ελευθερία