Η αντιπολίτευση καταλογίζει στην κυβερνητική πλειοψηφία προσπάθεια επικοινωνιακού αντιπερισπασμού έναντι των επώδυνων μέτρων που καλείται να συμφωνήσει στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές. Ωστόσο, δηλώνει ότι δεν θα αρνηθεί να συναινέσει στην προανακριτική προκειμένου να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση, όπως και σε όλες τις υποθέσεις οι οποίες, όπως τονίστηκε, πρέπει να ελεγχθούν από την Βουλή και συγκεκριμένα η περίοδος Βαρουφάκη και το «PlanX», όπως έχει ζητηθεί στο παρελθόν από τη ΝΔ και το ΠαΣοΚ (έχει ζητήσει από την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ μέχρι το 2015), τα οποία είχαν καταθέσει πρόταση για σύσταση εξεταστικής επιτροπής.
Ήδη η ΝΔ μέσω αρμοδίων κοινοβουλευτικών κύκλων διεμήνυσε ότι θα στηρίξει την πρόταση για προανακριτική. «Όλα στο φως», έλεγαν χαρακτηριστικά παράγοντες του κόμματος, ενώ και το ΠαΣοΚ δήλωσε ότι θα πει «ναι» στην σύστασή της. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠαΣοΚ-ΔΗΜΑΡ Αν. Λοβέρδος«εμείς λέμε “ναι” στην πρόταση για προανακριτική για τα εξοπλιστικά για όποια έτη θέλετε». «Δεν έχουμε κανένα λόγο να υπερασπιστούμε κανέναν», σημείωσε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας: «Λέμε “ναι” όπως είπαμε “ναι” στην εξεταστική για δάνεια. Επίσης, λέμε “ναι” στην προανακριτική για τον Βαρουφάκη, για την Τράπεζα Αττικής και σε ό,τι άλλο προκύψει. Εσείς όμως είπατε “όχι” στην έρευνα για τον Βαρουφάκη και αρνηθήκατε να εξεταστούν οι ευθύνες για την οικονομία των κυβερνήσεων πριν το 2009. Λέμε “ναι” σε κάθε προανακριτική εξέταση».Ωστόσο, επιτέθηκε στην κυβέρνηση λέγοντας: «Γιατί το φέρατε τώρα; Για να βρούμε την αλήθεια; Εμείς θα παλέψουμε για την αλήθεια. Εσείς το φέρνετε τώρα που δεν έχετε τι να πείτε για το ασφαλιστικό, για το αφορολόγητο, για τα εργασιακά, για την ύφεση και πάτε στην διαφθορά γιατί σας βόλεψε η έντεχνη προφυλάκιση του Ακη λίγο πριν τις εκλογές του 2012. Θα μπορούσε να γίνει πριν ή μετά. Σας βόλεψε».
«Αγαπητά πουλάκια»
Όσον αφορά τη νομική πτυχή του θέματος, εξήγησε ότι το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα («ξέπλυμα») που είναι διαρκές και άρα δεν έχει παραγραφεί, δικάζεται απευθείας από τον φυσικό δικαστή καθώς δεν εμπίπτει στα υπουργικά καθήκοντα και στο άρθρο 86 του Συντάγματος (για την δίωξη υπουργών). Σύμφωνα με τον κ. Λοβέρδο «όπως έχει νομολογηθεί και εφαρμόστηκε, όταν πρόκειται για “ξέπλυμα” δεν χρειάζεται η Βουλή». «Πας κατευθείαν στον φυσικό δικαστή. Λειτουργεί η Δικαιοσύνη αυτοτελώς και αυτονόμως. Το φέρνεται εδώ …αγαπητά πουλάκια, γιατί θέλετε να φτιάξετε σκηνικό. Εμείς θα είμαστε μέσα. Αλλά να τα φέρουμε όλα στο φως. Να πούμε “ναι” και στην έρευνα για τον Βαρουφάκη», κατέληξε.
Υπέρ της σύστασης προανακριτικής επιτροπής τάχθηκε και το Ποτάμι. Σε tweet του, ο Σταύρος Θεοδωράκης έγραψε: «Το Ποτάμι λέει ναι στην προανακριτική για τα εξοπλιστικά της περιόδου Παπαντωνίου. Η κοινωνία ζητάει απαντήσεις έστω και με καθυστέρηση».Υπέρ της σύστασης προανακριτικής αναμένεται να τοποθετηθούν και τα υπόλοιπα κόμματα.
Η κατάθεση της πρότασης
Τη σύσταση ειδικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, σε σχέση με όλες τις δικογραφίες που έχουν σταλεί στη Βουλή, για τα εξοπλιστικά προγράμματα της περιόδου Παπαντωνίου ζητούν από κοινού ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ.
To αίτημα κατατέθηκε με τις υπογραφές των ΚΟ των δύο κομμάτων, με πρώτο υπογράφοντα τον πρωθυπουργό και πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα.
«Συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η πρόταση.
Ακόμη σημειώνεται ότι το ίδιο πρόσωπο και συγκεκριμένα ο πρώην υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Ιωάννης Παπαντωνίου φαίνεται να έχει συμμετοχή σε αριθμό αξιόποινων πράξεων (απιστίας κατά του δημοσίου πιθανώς και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα).
Η πρόταση συγκρότησης ειδικής επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατατίθεται μετά από σειρά δικογραφιών που είχαν διαβιβαστεί στη Βουλή και επισημαίνεται από τους υπογράφοντες ότι υπάρχουν ενδείξεις για την τέλεση του εγκλήματος της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα.
«Ανεξαρτήτως του αξιοποίνου ή μη (λόγω παρελεύσεως της τασσόμενης προθεσμίας) των εγκλημάτων απιστίας, από τις παραπάνω δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί, προκύπτει ότι σε μια περίπτωση ερευνάται τέλεση εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν γίνει γνωστές περιστάσεις από τις οποίες θα μπορούσαν να συναχθούν ενδείξεις παραγωγής περιουσιακού οφέλους από την πράξη της απιστίας και στη συνέχεια νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα» σημειώνεται.
Στη βάση, επισημαίνεται ακόμη, ότι το όνομα του πρώην υπουργού Ι. Παπαντωνίου αναγράφεται σε λίστα καταθετών εξωτερικού μεγάλων χρηματικών ποσών (1,3 εκατομμυρίων ευρώ στην τράπεζα HSBC, στο όνομα της συζύγου του) και ακόμη ότι ο ίδιος ο πρώην υπουργός καταδικάστηκε με αμετάκλητη απόφαση για ανακριβή δήλωση «Πόθεν Έσχες» του οικονομικού έτους 2009, ενώ φαίνονται να υπάρχουν εις βάρος του και άλλες ποινικές καταδίκες για ανακριβείς δηλώσεις «Πόθεν Έσχες» προηγούμενων ετών.
«Τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας αποτελούσαν ανέκαθεν πηγή κινδύνων για διαφθορά δομών και προσώπων. Τα παρακάτω αναφερόμενα εξοπλιστικά προγράμματα ανάγονται σε μία συνολικότερη περίοδο, κατά την οποία κορυφώθηκαν πράξεις και παραλείψεις του παλαιού πολιτικού συστήματος που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία. Χρηματιστήριο, εξοπλιστικά, δομημένα ομόλογα, υπερβάσεις ολυμπιακών έργων, δανειοδότηση μέσων μαζικής ενημέρωσης και κομμάτων κτλ. συνέθεταν την εικόνα διαπλοκής και διαφθοράς» αναφέρουν εκ προοιμίου ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ και τονίζουν ότι οι ευθύνες είναι πολιτικές και ποινικές.
«Οι πολιτικές ευθύνες αποδίδονται από τον λαό-το εκλογικό σώμα. Οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται από τη δικαιοσύνη. Όμως το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο βρέθηκε να θωρακίζει τα πολιτικά πρόσωπα που “έβαλαν το δάκτυλο στο μέλι”, με το ίδιο το Σύνταγμα, με νόμο περί ευθύνης υπουργών, αλλά και με την καθυστερημένη προώθηση σχετικών υποθέσεων στη δικαιοσύνη» αναφέρουν οι υπογράφοντες.
Τονίζουν, ακόμη: «Η απονομή στη Βουλή του αποκλειστικού δικαιώματος για τη άσκηση δίωξης όσων διατελούν ή έχουν διατελέσει μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για τα ποινικά αδικήματα που διαπράττουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους (άρθρο 86 παρ. 1 Συντάγματος και άρθρα 4 παρ. 1, 4 και 5 Ν. 3126/2003 «περί ποινικής ευθύνης Υπουργών») έχει όντως συγκεντρώσει πολλά επικριτικά σχόλια, εξαιτίας της ιδιαίτερης μεταχείρισης που επιφυλάσσεται στη συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτυγχάνουν να αποδώσουν δικαιοσύνη, κυρίως λόγω της σκανδαλωδώς ταχείας παραγραφής που προβλέπεται».
«Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη ριζική μεταβολή της νομοθεσίας για την ευθύνη των υπουργών. Με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση, που είναι και ο μόνος δυνατός τρόπος αλλαγής του, το ειδικό αυτό καθεστώς πρέπει να καταργηθεί» σημειώνουν και τονίζουν ότι «χαρακτηριστική περίπτωση των ευνοϊκών συνεπειών που έχουν οι ισχύουσες διατάξεις για όσους βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον φαίνονται να αποτελούν οι έξι (6) συναφείς μεταξύ των ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν όλες τον τ. Υπουργό ‘Αμυνας Ιωάννη Παπαντωνίου, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας, από τις οποίες προήλθε πολύ μεγάλη οικονομική ζημία του ελληνικού δημοσίου».
Πρόκειται για αδικήματα που σχετίζονται με τους εξοπλισμούς της χώρας (προμήθεια 170 αρμάτων μάχης Leopard, 12 επιθετικών ελικοπτέρων Apache, 6 φρεγατών τύπου «S», συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και 20 μεταφορικών ελικοπτέρων NH90).
Κάτω από κανονικές συνθήκες, ήτοι εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παραγραφή την οποία εισάγει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι πράξεις και παραλείψεις που αποδίδονται στο συγκεκριμένο πρόσωπο θα μπορούσαν να εξεταστούν από τον φυσικό δικαστή και να αποδοθούν, εφόσον συντρέχουν ευθύνες, ενώ τώρα αυτή η εξέταση φαίνεται να κωλύεται, με εξαίρεση συνοδευτικές πράξεις για την ύπαρξη των οποίων υφίστανται ισχυρές ενδείξεις, όπως αναλύεται διεξοδικά στη συνέχεια της πρότασης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Με τα υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 60518/3-8-2015, 92846/18-12-2015, 5687/21-1-2016, 56501/27.07.2016, 58095/11-8-2016, 98039/3-1-2017 έγγραφα των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων διαβιβάσθηκαν στη Βουλή αντίγραφα των με αριθμ. ΕΔ 2015/158, ΕΔ 2014/42, ΕΔ 2014/105, ΕΔ 2016/118, ΑΔ 2013/125, ΕΔ 2013/255 ποινικών δικογραφιών αντίστοιχα, προκειμένου να διερευνηθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες προσώπου που κατείχε θέση Υπουργού, για αξιόποινες πράξεις που φέρεται να τέλεσε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Πηγή: tovima.gr