Ο Βόλος αρέσει στους τουρίστες κρουαζιέρας! – Έρευνα του Τμήματος Τουρισμού του Δήμου Βόλου
Εννιά στους δέκα από τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, που παραμένουν στο Βόλο, και που εκτιμώνται στο 65% του συνόλου των επιβατών, δηλώνουν ικανοποιημένοι από την πόλη και την περιοχή, περίπου οι 8 στους 10 βλέπουν θετικά την προοπτική να επανέλθουν για διακοπές, ενώ οι επτά στους δέκα πραγματοποιούν αγορές από την τοπική αγορά, με ένα εκτιμώμενο ετήσιο τζίρο της τάξης των 610.000,περίπου, ευρώ, με μέση εκτιμώμενη δαπάνη ανά άτομο τα 23,54 ευρώ.
Αυτά τα ιδιαίτερα θετικά, όσο και ενδιαφέροντα αποτελέσματα, προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποίησε το τμήμα Τουρισμού του Δήμου Βόλου, ανάμεσα σε επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται το λιμάνι του Βόλου και οι οποίοι επιλέγουν να παραμείνουν στην περιοχή κατά το χρονικό διάστημα της επίσκεψης χωρίς να συμμετέχουν σε κάποια από τις οργανωμένες εκδρομές κρουαζιέρας.
Η έρευνα που έγινε σε δείγμα 563 ατόμων, στο χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2015, κατέγραψε ένα πολύ υψηλό ποσοστό ικανοποίησης από τη συνολική εμπειρία από την περιοχή και επίσης πολύ υψηλά ποσοστά ενδιαφερομένων να επαναλάβουν την επίσκεψή τους κάνοντας διακοπές στην περιοχή μας.
Συνολική ικανοποίηση από την περιοχή
Πιο συγκεκριμένα εξετάζοντας την γενική ικανοποίηση από τη συνολική εμπειρία από την περιοχή το 61,4% των επιβατών του δείγματος δήλωσε ικανοποιημένο με το αθροιστικό ποσοστό των 2 θετικότερων απαντήσεων (Ικανοποιημένος και μάλλον ικανοποιημένος) να είναι 88%.
Δυσαρεστημένο ή μάλλον δυσαρεστημένο δήλωσε μόνο το 5,3% των ατόμων.
Παράλληλα, εξετάζοντας την προοπτική να επαναλάβουν την επίσκεψή τους κάνοντας διακοπές στην περιοχή, θετικά απάντησε το 76,6% των ατόμων επιβεβαιώνοντας έτσι τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης που δηλώθηκαν.
Το 86,4% των ατόμων του δείγματος δήλωσε ότι επισκέπτεται την περιοχή για πρώτη φόρα και μόνο για το 13,6% η περιοχή ήταν γνωστή.
Ικανοποίηση από τα χαρακτηριστικά της περιοχής
Στα ερωτήματα για το σύνολο των χαρακτηριστικών της περιοχής δόθηκαν βαθμολογίες με τιμές άνω του μετρίου και συγκεκριμένα με μέσες τιμές μεταξύ των τιμών 4 και 5 οι οποίες δηλώνουν ικανοποίηση. Συνεπώς η μέση βαθμολογία εκφράζει την ικανοποίηση των επιβατών από την περιοχή σε όλα τα χαρακτηριστικά της.
Ειδικότερα εξετάζοντας τις κατανομές των ποσοστών προκύπτει ότι:
- Ως προς την συμπεριφορά των κατοίκων το υψηλότερο ποσοστό των επιβατών δηλώνει απόλυτα ικανοποιημένο ενώ το αθροιστικό ποσοστό των 2 κατηγοριών που εκφράζουν τις 2 θετικότερες απαντήσεις είναι 89%.
- Ως προς την παροχή πληροφοριών τουριστικού χαρακτήρα επίσης το ποσοστό της θετικότερης κατηγορίας είναι το υψηλότερο με το αθροιστικό ποσοστό των 2 κατηγοριών που εκφράζουν τις 2 θετικότερες απαντήσεις είναι 88,8%.
- Αναφορικά με την γενική αίσθηση ασφάλειας που δίνει η πόλη στους επισκέπτες, επίσης η τάση είναι όμοια με το ποσοστό της θετικότερης κατηγορίας να είναι το υψηλότερο ενώ το αθροιστικό ποσοστό των 2 κατηγοριών που εκφράζουν τις 2 θετικότερες απαντήσεις είναι 87,6%.
- Αναφορικά με την καθαριότητα της περιοχής όπως η πόλη ή οι ακτές, ο βαθμός ικανοποίησης είναι και πάλι πάρα πολύ υψηλός. Το αθροιστικό ποσοστό των ικανοποιημένων επιβατών είναι 72,2%. Από το ποσοστό που υπολείπεται ένα μεγάλο μέρος αφορά μετριότερη βαθμολογία και μόνο το 15% αφορά δυσαρεστημένους επισκέπτες.
- Εξετάζοντας τον βαθμό ικανοποίησης από την λειτουργία των κοινόχρηστων χώρων όπως πάρκα, πλατείες, πεζοδρόμια, κλπ επίσης η τάση αφορά υψηλό βαθμό ικανοποίησης καθώς το 76% των επιβατών δείγματος έχουν δηλώσει τις 2 θετικότερες απαντήσεις
- Τέλος, αναφορικά με την αξιολόγηση της γενικής λειτουργίας της περιοχής όπως το κυκλοφοριακό, το παρκάρισμα, τα ωράρια της αγοράς, κλπ η στάση των επισκεπτών είναι όμοια θετική καθώς το 78% έχουν δηλώσει ικανοποιημένοι σε κάποιο βαθμό με τους δυσαρεστημένους επιβάτες να περιορίζονται στο 6% του δείγματος.
Ικανοποίηση από αξιοθέατα
Εξετάζοντας το ποσοστό επισκεψιμότητας των αναφερόμενων αξιοθέατων – στοιχείων προκύπτει ότι κύρια αξιοθέατα αναδεικνύονται τα παρακάτω:
- Περίπατος στην παραλία
- Επίσκεψη στην εμπορική αγορά
- Επίσκεψη σε εκκλησίες της περιοχής
Σε επόμενη θέση και με μικρότερα ποσοστά επισκεψιμότητας εμφανίζονται τα:
- Αρχαιολογικό μουσείο της πόλης
- Τα χωριά του Πηλίου και
- Τοπική κουζίνα – ταβέρνες – τσιπουράδικα
Τέλος, με τα συγκριτικά μικρότερα ποσοστά (κάτω του 20% των επισκεπτών) δηλώθηκαν τα:
- Αρχαιολογικοί χώροι
- Άλλα μουσεία της περιοχής
- Πεζοπορία
- Κοντινές ακτές
Εξετάζοντας τον βαθμό ικανοποίησης από τα παραπάνω αξιοθέατα προκύπτει υψηλή μέση τιμή βαθμολόγησης (άνω της τιμής 4) σε όλα τα αξιοθέατα. Αντίστοιχα, τα αθροιστικά ποσοστά θετικών απαντήσεων στο σύνολο των κατηγοριών είναι άνω του 85% με αντίστοιχες αθροιστικές τιμές ποσοστών απαντήσεων μικρής ικανοποίησης κάτω του 8%.
Ο περίπατος στην παραλία, δράση, δραστηριότητα που επιλέγεται από το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων του δείγματος, κρίνεται πολύ ικανοποιητικά με ποσοστό απόλυτα θετικής ικανοποίησης 64%.
Όμοια πολύ υψηλές είναι οι αξιολογήσεις των άλλων 2 δράσεων με υψηλή επισκεψιμότητα, δηλαδή της τοπικής εμπορικής αγοράς και των εκκλησιών
Ικανοποίηση από Μέσα / Τρόπους Μεταφοράς
Εξετάζοντας την χρήση μέσων και γενικά τρόπων μετακίνησης για την επίσκεψη στην περιοχή προκύπτει ότι το λεωφορείο έχει καταγραφεί από το 52% των επιβατών και ακολουθεί η μετακίνηση με τα πόδια που έχει επιλεγεί από το 42,6%.
Ταξί έχει χρησιμοποιήσει το 11,9% των ατόμων του δείγματος ενώ άλλα μέσα δηλώθηκαν με πολύ μικρό ποσοστό.
Εξετάζοντας τον βαθμό ικανοποίησης από τους παραπάνω τρόπους μετακίνησης προκύπτει και πάλι υψηλή μέση τιμή βαθμολόγησης η οποία είναι άνω της τιμής 4,5 κυρίως για τους 3 πιο χρησιμοποιούμενους τρόπους μετακίνησης.
Οι επιπτώσεις για την Αγορά
Όπως αναφέρθηκε, έχει επισκεφτεί την τοπική εμπορική αγορά πάνω το 50% των επιβατών ενώ η πλειοψηφία αυτών είναι ικανοποιημένη σε πολύ μεγάλο βαθμό από αυτή και μάλιστα οι δύο στους τρεις απάντησαν ότι έχουν ψωνίσει κάτι από την περιοχή.
Εξετάζοντας ειδικότερα αν οι επιβάτες έχουν ψωνίσει κάτι από την περιοχή, προκύπτει ότι το 68,6% έχουν απαντήσει θετικά. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο του αντίστοιχου παραπάνω κάτι που οφείλεται στην πραγματοποίηση αγορών και εκτός του εμπορικού κέντρου τα πόλης.
Στην ερώτηση αν έχει αξιοποιηθεί από τους επιβάτες κρουαζιέρας η ύπαρξη προσφορών σε καταστήματα της αγοράς, θετικά απάντησε μόνο το 15,4% των ατόμων του δείγματος συνολικά. Το παραπάνω ποσοστό αν σταθμιστεί μόνο στα άτομα που δήλωσαν ότι έκαναν αγορές προκύπτει ότι το 22,4% των ατόμων που έχουν πραγματοποιήσει αγορές έχουν κάνει χρήση των προσφορών, ποσοστό που ωστόσο και πάλι είναι χαμηλό.
Η δαπάνη για αγορές
Εξετάζοντας την δαπάνη σε € των ατόμων του δείγματος κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στην περιοχή προκύπτει ότι η μέση δαπάνη είναι 34,11 ανά επιβάτη.
Εξετάζοντας την παραπάνω απάντηση σε συνάρτηση με τις απαντήσεις της ερώτησης αναφορικά με το αν κάποιος έχει αγοράσει προϊόντα από την περιοχή προκύπτει ότι στην περίπτωση της αγοράς προϊόντων τότε η μέση δαπάνη είναι 47,08 € σε αντίθεση με τις περιπτώσεις των υπόλοιπων ατόμων που δεν έχουν προχωρήσει σε αγορές όπου η μέση δαπάνη είναι 5,94 €.
Πρέπει να διευκρινιστεί ότι με βάση την εκτίμηση των συνεντευκτών που διένειμαν το ερωτηματολόγιο, το ποσό που δηλώθηκε ως δαπάνη κατά την επίσκεψη στην περιοχή, αφορούσε το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε από τα άτομα που συνταξίδευαν μαζί.
Επίσης, από παρατήρηση προκύπτει ότι η συνηθέστερη περίπτωση για άτομα που συνταξιδεύουν αφορά ζευγάρια. Μεμονωμένοι επισκέπτες αλλά και ζευγάρια με παιδιά συναντώνται με όμοια συχνότητα και συνεπώς εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο το πλήθος των ατόμων που συνταξιδεύουν είναι 2 και άρα η παραπάνω δαπάνη αντιστοιχεί σε 2 επιβάτες.
Συνεπώς μια ασφαλέστερη εκτίμηση για τη μέση δαπάνη κατ άτομο είναι η:
Μέση δαπάνη ανά άτομο: 17,05
Μέση δαπάνη ανά άτομο που έχει κάνει αγορά: 23,54
Κάνοντας μια εκτίμηση του συνολικού ποσού και με βάση τις παρακάτω υποθέσεις προκύπτει:
Επιβάτες κρουαζιεροπλοίων ανά έτος (2015): 58.000 άτομα
Εκτίμηση πλήθους ατόμων, που μένουν στην περιοχή και δεν επιλέγουν την συμμετοχή τους σε κάποια από τις οργανωμένες εκδρομές (65%): 37.700 άτομα
Εκτίμηση συνολικής δαπάνης ανά έτος: 37.700 x 17,05= 642.785 €
Εκτίμηση συνολικής δαπάνης ανά έτος για την αγορά προϊόντων:
37.700 x 68,6% x 47,08=608.796,18 €
Φύλο, ηλικία, μόρφωση και εθνικότητα
Αναφορικά με τα χαρακτηριστικά των ατόμων του δείγματος, αυτά είναι:
Η κατανομή ως προς το φύλο ήταν 42,1% άνδρες και 57,9% γυναίκες.
Η κατανομή των ατόμων του δείγματος ως προς την ηλικία ήταν 46,6% άνω των 60 ετών, 34,1% από 45 έως 59 ετών ενώ τα ποσοστά μειώνονται όσο μειώνεται η ηλικιακή ομάδα, με το ποσοστό κάτω των 44 ετών να είναι αθροιστικά το 19,3% του συνόλου.
Αναφορικά με το επίπεδο εκπαίδευσης, Γ βάθμιας εκπαίδευσης δηλώνει το 50,4% και ακολουθεί με 45% η Β βάθμια εκπαίδευση. Α βάθμια εκπαίδευση δηλώνει μόνο το 4,6%.
Τέλος, ως προς την ειδικότητα και με βάση τη στάθμιση, το 21,7% ήταν Ιταλοί, ακολουθεί το 15,6% που ήταν Γερμανοί, και σε επόμενη θέση με όμοια περίπου ποσοστά δηλώνονται οι Βρετανοί και οι Γάλλοι. Το υπόλοιπο 44% είναι διαφόρων εθνικοτήτων ενώ γενικά στο δείγμα συμμετείχαν άτομα από 21 διαφορετικές εθνικότητες.