Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024 11:22
ΕλλάδαΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Γαβρόγλου ανακοινώνει το νέο εξεταστικό σύστημα – Με συλλαλητήριο «απαντούν» οι μαθητές

Οι 9 βασικές αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας – Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει οι αλλαγές να αφορούν όσους δώσουν πανελλαδικές το καλοκαίρι του 2020
Το νέο εξεταστικό σύστημα και οι αλλαγές στο Λύκειο αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα το υπουργείο Παιδείας. «Δεν θα υπάρχουν μεγάλες διαφορές από ανακοίνωση της πρότασής μας που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβριο» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου και τόνισε: «Το βασικό πνεύμα των αλλαγών είναι η ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών στη Β’ Λυκείου, ώστε η Γ’ Λυκείου να είναι έτος προπαρασκευής για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης, θέλουμε τα παιδιά να μπορούν να εισάγονται σε κάποια πανεπιστημιακά τμήματα μόνο με το απολυτήριο του Λυκείου.Την ύλη ήδη την ανακοινώσαμε, θα ανακοινώσουμε και το σύστημα εισαγωγής.Θα υπάρχουν ευνοϊκότερες διατάξεις για παιδιά και για τους εκπαιδευτικούς».






Σε κάθε περίπτωση πάντως, τo σχέδιο Γαβρόγλου για τις Πανελλαδικές περιλαμβάνει οι υποψήφιοι να εξετάζονται υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να εξεταστούν σε ένα επιπλέον προσκειμένου να διεκδικήσουν τις σχολές ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου.Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα ίδια με το σημερινό σύστημα όπως αυτά προσδιορίζονται από την κατεύθυνση των υποψηφίων Αρχαία Ιστορία Φυσική Βιολογία Μαθηματικά Χημεία Αρχές Οικονομικής Θεωρίας Πληροφορική. Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές τη θέση των Λατινικών παίρνει η Κοινωνιολογία ενώ η Λογοτεχνία θα συνεξετάζεται με τα Νέα Ελληνικά . Εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην προσμετρείται ο βαθμός του απολυτηρίου στις συνολικές μονάδες που θα συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Βασικός στόχος είναι να περιοριστούν αντιδράσεις των γονιών οτι αν συνυπολογίζονται οι βαθμοί των καθηγητών της τάξης θα υπάρχουν πιέσεις προς τους καθηγητές για πολύ καλούς βαθμούς.

Με συλλαλητήριο η υποδοχή των μαθητών

Οι μαθητές από την πλευρά τους «υποδέχονται» τις ανακοινώσεις με συλλαλητήριο το μεσημέρι στα Προπύλαια. Το κάλεσμα του Συντονιστικού των Μαθητών είναι για τις 12 το μεσημέρι καθώς όπως διαμηνύει προς τον Κωνσταντίνο Γαβρόγλου «εμείς πειραματόζωα της κυβέρνησης δε θα γίνουμε» εξηγώντας ότι το «απαράδεκτο» νομοσχέδιό «κάνει ακόμα πιο εξοντωτικό εξεταστικό κέντρο το σχολείο μας».

«Να μην κάνει καμία αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα και στο Λύκειο ενώ είναι θέμα μηνών να διεξαχθούν εθνικές εκλογές» ζήτησε ήδη από τον υπουργό Παιδείας η εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη ενώ η τομεάρχης Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης Νίκη Κεραμέως απηύθυνε έκκληση να σταματήσουν οι παλινωδίες του υπουργείου Παιδείας σε αυτό τo κρίσιμο θέμα καλώντας την κυβέρνηση να μην προχωρήσει σε καμία αλλαγή την ύστατη αυτή ώρα

Πότε θα ισχύσουν οι αλλαγές
Με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα θα «τρέξουν» τη σχολική χρονιά 2019- 2020, δηλαδή θα αφορούν όσους δώσουν πανελλαδικές το καλοκαίρι του 2020.Εκπαιδευτικοί πάντως σημειώνουν με νόημα οτι τα περισσότερα τµήµατα με ελεύθερη είσοδο δεν αποτελούν “πόλο έλξης” ενώ στις σχολές υψηλής ζήτησης ο ανταγωνισµός θα είναι πολύ µεγάλος. Ενα ακόµη ερώτημα που τίθεται είναι η οδηγία για συµπλήρωση του µηχανογραφικού δελτίου από µαθητές Β’ Λυκείου για τις πανελλαδικές εξετάσεις, την ώρα δηλαδή που οι περισσότεροι δεν έχουν ακόμα καταλήξει στο είδος των σπουδών που θέλουν να ακολουθήσουν. Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς που ασχολούνται χρόνια με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις τα «πράσινα τµήµατα», δεν θα είναι ψηλά στις προτιμήσεις των υποψηφίων καθώς δεν υπάρχει σχέση με την αγορά εργασίας.

Στην ουσία πρόκειται για τμήματα δύο «ταχυτήτων» αν και το υπουργείο επισημαίνει ότι το φαινόμενο παρατηρείται και σήμερα και προκαλείται από τη διαφορά στις προτιμήσεις των υποψηφίων και όχι από το ίδιο το σύστημα εισαγωγής.

Το χρώμα δεν θα είναι μόνιμο για κανένα τμήμα, αλλά θα το αποκτά κάθε χρόνο , ανάλογα με τη ζήτηση από την πλευρά των υποψηφίων. Το πράσινο χρώμα θα δίνεται στα τμήματα με τι μικρότερη ζήτηση και θα δίνεται το “σήμα” στους υποψηφίους ότι μπορούν να εισαχθούν ελεύθερα με το βαθμό του Απολυτηρίου.Οι προτάσεις αυτές θα ισχύουν για το Γενικό Λύκειο, ενώ για τα Επαγγελματικά Λύκεια τα πράγματα θα συνεχίσουν να έχουν όπως είναι σήμερα.

Τα υποχρεωτικά μαθήματα για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται ως εξής : το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας ενιαίο μάθημα για 6 ώρες, το μάθημα των Θρησκευτικών για 1 ώρα και το μάθημα της Φυσικής Αγωγής για 2 ώρες, ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα. Θα υπάρχουν οι βαθμοί των τετραμήνων οι οποίοι θα προσδιορίζονται όπως περίπου προσδιορίζονται και σήμερα, εκτός προφανώς τη Φυσική Αγωγή, δε θα μετράει στον υπολογισμό των βαθμών των τετραμήνων.

Οι κύριες αλλαγές συνοψίζονται στα εξής:

• Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, γίνονται τέσσερις, κάθε μία από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.
• Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη αφ’ ενός γιατί από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας και αφ’ ετέρου γιατί με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων. Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους.
• Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο.
• Το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της Οικονομίας.
• Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας καταργούνται και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.
• Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
• Επιπλέον για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.
• Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα. Αυτό δε σημαίνει ανάλογη αύξηση της διδακτέας/εξεταστέας ύλης. Η ύλη θα αυξηθεί σε κάποια μαθήματα, αλλά σε καμία περίπτωση αναλογικά με την αύξηση ωρών. Στόχος είναι να υπάρχει ο χρόνος ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να διδάσκουν σωστά και οι μαθητές να μπορούν να εμπεδώσουν την ύλη κάθε μαθήματος.
• Τέλος για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες ανά εβδομάδα, μία για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του, για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κλπ.

Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά Νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Η παρέμβαση στο σύστημα εισαγωγής

Στόχος του νέου συστήματος εισαγωγής , όπως είπε ο υπουργός Παιδείας, είναι να εγκαινιάσει μία διεθνώς εγκαθιδρυμένη πρακτική που είναι αυτή της ελεύθερης πρόσβασης και με αυτόν τον τρόπο να δώσει βαθμιαία σε όλο και περισσότερους νέους τη δυνατότητα να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας με μόνο εισιτήριο το αναβαθμισμένο απολυτήριο του Λυκείου και να μπορούν να σπουδάζουν στον επιστημονικό τομέα που επιθυμούν.

Τα χαρακτηριστικά του συστήματος, που για πρώτη φορά αρχίζει να εδραιώνει την ελεύθερη πρόσβαση, έχουν ως εξής:

1. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου (τον Ιούλιο), όλοι οι μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποχρεούνται να συμπληρώσουν Α’ δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) με τις 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Να σημειωθεί ότι οι μαθητές που δε θα υποβάλουν την Α ́ δήλωση του Ιουλίου χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με ή χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις για τη χρονιά αυτή. Ο αριθμός 10 είναι ενδεικτικός, αλλά τα μοντέλα τα οποία έχει επεξεργαστεί το ΥΠΠΕΘ δείχνουν ότι δεν μπορεί να είναι ούτε πολύ μικρότερος, ούτε πολύ μεγαλύτερος. Η δυνατότητα των αποφοίτων της Β’ Λυκείου να συμπληρώσουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ωρίμανσης των προβληματισμών και της στοχοθεσίας τους. Η συμπλήρωση αυτή μάλιστα της δήλωσης προτίμησης θα αποτελεί την κατάληξη προγράμματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο θα πραγματοποιείται μέχρι τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων της Β ́ Λυκείου. Με τον τρόπο αυτόν θα προηγείται η ενημέρωση και η συμβουλευτική και θα ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Σ’ αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίσουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, γνωρίζοντας τις επιδόσεις και κλίσεις των μαθητών, θα μπορούν να τους προσανατολίσουν καταλλήλως.

2. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα, θα προκύψει ένας αριθμός Τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα Τμήματα, στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπολείπεται των διαθέσιμων θέσεων, ονομάζονται «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ).

3. Τα υπόλοιπα Τμήματα, δηλαδή εκείνα στα οποία ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ).

4. Λίγες μέρες αργότερα, ο μαθητής ενημερώνεται για το ποιες από τις προτιμήσεις του αντιστοιχούν σε ΤΠΠΕ και ποιες σε ΤΕΠ. Από το σύνολο των δηλώσεων θα προκύψουν:

(1) Αυτές στις οποίες θα συμπεριλαμβάνεται ένα τουλάχιστον ΤΕΠ και (2) Αυτές στις οποίες όλα τα Τμήματα είναι ΤΠΠΕ.

5. Οι μαθητές της κατηγορίας (2), θα διαγωνιστούν στις πανελλαδικές για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση μιας και από τις προτιμήσεις τους στη δήλωση του Ιουλίου δεν έχει προκύψει κανένα ΤΕΠ.

6. Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές της κατηγορίας (1) δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν προτιμούν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση. Η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής που είχε τουλάχιστον ένα ΤΕΠ στη δήλωση του Ιουλίου μπορεί:

(α) να επιλέξει εισαγωγή σε ΑΕΙ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, χάνοντας το δικαίωμα πρόσβασης σε κάποιο από τα ΤΕΠ που είχε δηλώσει ή,
(β) να επιλέξει ένα από τα ΤΕΠ που είχε συμπεριλάβει στη δήλωση του Ιουλίου, οπότε εισάγεται στο Τμήμα αυτό, με μόνη προϋπόθεση την απόκτηση του απολυτηρίου της Γ ́ Λυκείου.