Ποιά η τύχη εκτός ΤΑΙΠΕΔ του αεροδρομίου της Αγχιάλου και του λιμανιού του Βόλου;
Αλλάζει σταδιακά το κλίμα στις αποκρατικοποιήσεις. Οι κοινωνίες πλέον αναγνωρίζουν ότι το Δημόσιο δεν μπορεί να συντηρήσει τις «βαριές» και κοστοβόρες δημόσιες υποδομές και επιχειρήσεις και πλέον οι φωνές που διάκεινται υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων γίνονται πιο πολλές και πιο δυνατές. Στο πλαίσιο αυτό αεροδρόμιο Νέας Αγχιαλου και λιμάνι του Βόλου, ψάχνουν το βηματσμό τους, καθώς όντας εκτός του υπερταμείου ΤΑΙΠΕΔ, κινδυνεύουν να καταστούν περιθωριακά και να κλείσουν… Προς το παρόν την ανησυχία τους αυτή τόσο για το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, όσο και για το λιμάνι του Βόλου, που μπαίνει στο περιθώριο και με τις εξελίξεις στη χωροθέτηση του εμπορευματικού κέντρου, εκφράζουν μόνο οικονομικοί φορεις και παράγοντες της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας, ενώ οι τοπικές κοινωνίες άγονται και φέρονται από τις φωνασκούσε μειοψηφίες…Και φυσικά πρωτοβουλίες ιδιωτ΄ικών φορέων για την κατασκευή π.χ. μαρίνας στο λιμάνι του Βόλου, προσκρούοουν στο γεγονός ότι αυτό αποτελεί κρατική οντότητα…
Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας. Ο δήμαρχος, σε πρόσφατη συνάντησή του με τον υφυπουργό Οικονομίας Στέργιο Πιτσιόρλα, τάχθηκε υπέρ της αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος». Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο εξαιρέθηκε της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, και καθώς η πόλη της Καλαμάτας καθίσταται πόλος έλξης τουριστών, οι υποδομές του αεροδρομίου δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στη ζήτηση.
Οπως αναφέρθηκε στον τοπικό Tύπο, στη συνάντησή του με τον κ. Πιτσιόρλα, ο δήμαρχος Καλαμάτας είπε ότι αν η κυβέρνηση έχει να δώσει τα 50 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του αεροδρομίου, να τα δώσει, αλλιώς το αεροδρόμιο να ιδιωτικοποιηθεί ταχύτατα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που παράγοντες των τοπικών κοινωνιών τάσσονται υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων. Συνήθως εκφράζονται μόνον οι επαγγελματικοί φορείς, ενώ οι τοπικές κοινωνίες, παρόλο που συναινούν στις αποκρατικοποιήσεις, σιωπούν. Στα Χανιά ωστόσο, για πρώτη φορά τον περασμένο Απρίλιο, 37 επιφανείς πολίτες της πόλης απέστειλαν ανοιχτή επιστολή, αντιδρώντας στους χειρισμούς της πολυβοούσας επί πολλά έτη «Ανοικτής Πρωτοβουλίας Πολιτών ενάντια στην εκχώρηση του αεροδρομίου “Δασκαλογιάννης”». Στην επιστολή τους, οι 37 πολίτες των Χανίων έκαναν λόγο για τον λαϊκισμό που «γνώρισε τη μία μετά την άλλη πολιτική ήττα», ειδικά στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων και της παραχώρησης της λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Συνέστηνε μάλιστα, με αφορμή την υπόθεση των αεροδρομίων, τον αναστοχασμό πάνω στο θέμα και σημείωνε ότι, ενώ τα τοπικά μέσα πρόβαλαν ιδιαίτερα τις δηλώσεις του αντιδρώντος προέδρου της ΟΣΥΠΑ Βασ. Αλεβιζόπουλου, αποσιωπούσαν συστηματικά τις ανακοινώσεις για το ίδιο θέμα του ΤΑΙΠΕΔ. «Yπήρξε μονόπλευρη ενημέρωση, με προβολή μόνο των στοιχείων που έδιναν οι συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ», ανέφερε η ανοιχτή επιστολή των «37».
Τα πρώτα στοιχεία ωστόσο που έρχονται για τα αεροδρόμια είναι εντυπωσιακά. Στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης», καίτοι αποτελεί ένα καινούργιο αεροδρόμιο, δεν λειτουργούσε ο βιολογικός καθαρισμός. Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», σύμφωνα με πληροφορίες, η Fraport αναγκάσθηκε να φέρει ειδικό μηχάνημα για την απόφραξη του κεντρικού αγωγού λυμάτων. Σε άλλο αεροδρόμιο, απουσίαζε το 70% των στοιχείων φωτισμού. Επίσης, η εταιρεία αναγκάσθηκε να αγοράσει και να τοποθετήσει πάνω από 50 επιδαπέδιες μονάδες κλιματισμού, για να αντιμετωπισθούν οι επείγουσες ανάγκες ψύξης των αιθουσών των 14 αεροδρομίων. Και όπως αναφέρει παράγοντας κοντά στη Fraport, η συγκεκριμένη αγορά έγινε μόνον για το φετινό καλοκαίρι, αφού από το τέλος της τουριστικής σεζόν θα ξεκινήσουν οι βαριές παρεμβάσεις στους αεροσταθμούς, με πρώτη και καλύτερη την αντικατάσταση των συστημάτων αερισμού, ψύξης και θέρμανσης των αιθουσών.
Τι γίνεται με αεροδρόμιο Αγχιάλου και λιμάνι του Βόλου
Αξίζει να τονιστεί ότι προσπάθειες για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου, καταβάλλονται και από τους φορείς της Μαγνησίας και την περιφέρεια Θεσσαλίας, θεωρώντας ότι αν συμπεριληφθεί στα υπό παραχώρηση αεροδρόμια του ΤΑΙΠΕΔ, θα αναβαθμιστεί, αφού μέχρι στιγμής δεν έχει την κίνηση και το φόρτο που πααιτούνται για να παραμείνει γαι πολλά χρόνια εν λειτουργία και ούτε το δημ΄όσιο θα μπορεί να καλύπτει εσαεί, το λειτουργικό του κόστος..
Εδώ βέβαια υπάρχει και η προχειρότητα της χωροθέτησης, αφού τελικά οι τουριστικοί προορισμοί που εξυπηρετεί δηλαδή το πήλιο και η Γλύφα, δεν μπορούν από μόνοι τους να στηρίξουν απόπλευράς αφίξεων το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, ενώ όσο καθυστρί η ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Βόλου- Λάρισας κι δεν επεκτείνεται το δίκτυο μέχρι τ6α terminals του αεροδρομίου, δεν θα μπορεί να έχει και την ανάλογη κίνηση από Λάρισα, αλλά και Βόλο, τις δύο μεγάλες πόλεις της Κεντρικής Ελλάδας.
Όπως ανέφερε σε πρόσφατη εκπομπή στο “Μαγκαζίνο της Θεσσλίας” ο περιφερεάρχης Κώστας Αγοραστός, καταβάλλονται προσπάθειες από κοινού με τον ομόλογό του της Στερεάς Κώστα Μπακογιάννη για την ανα΄βάθμιση του ρόλου του αεροδρομίου, αλλά κατέληξε πως μόνο μεγάλες τουριστικές επενδύσεις, όπως αυτή στης Νηές, μπορούν να το στηρίξουν, κάτι που φάνηκε και με το αεροδρόμιο της Kαλαμάτας που “πήρε τα πάνω του” μετά την κατασκευή του Costa Navarino…
Λιμάνια
Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά το μοντέλο αξιοποίησης
Mέχρι το τέλος του έτους θα φανούν οι διαθέσεις των ενδιαφερομένων επενδυτών για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμένων της χώρας. Πρόκειται για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου, τα οποία έχουν παραχωρηθεί για αξιοποίηση στους ομώνυμους οργανισμούς λιμένων μέχρι το 2042.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, όλα τα ενδεχόμενα αξιοποίησης είναι ανοικτά, με πιο πιθανό σενάριο να εφαρμοστεί το μοντέλο της παραχώρησης, είτε όλου του λιμένα είτε μέρος δραστηριοτήτων αυτού. Τις αποφάσεις αναμένεται να λάβει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, μετά την υποβολή μελέτης που θα συντάξει εξωτερικός σύμβουλος του Ταμείου. Στη μελέτη αυτή θα αξιολογηθούν, πρώτον, ποιοι λιμένες παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές δυνατότητες, και δεύτερον, ποιοι συγκεκριμένοι τομείς δραστηριότητας στους προκριθέντες οργανισμούς λιμένος παρουσιάζουν ενδιαφέρον για ιδιώτες επενδυτές. Στη συνέχεια, το ΤΑΙΠΕΔ, κάποια στιγμή μέσα στο γ΄ τρίμηνο 2017 θα ιεραρχήσει τις προτάσεις που θα δεχθεί από τον σύμβουλο και θα ξεκινήσει διαγωνιστικές διαδικασίες. Για κάθε επιμέρους λιμένα ή/και δραστηριότητα που θα παραχωρηθεί θα προσληφθεί σύμβουλος, κάτι που αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Σαν συνέπεια οποιοδήποτε επενδυτικό ενδιαφέρον δεν αναμένεται να εκδηλωθεί πριν από το 2018.
Για τα περιφερειακά λιμάνια ή/και τις επιμέρους δραστηριότητές τους που δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να «επιστρέψει» στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων. Συγκεκριμένα, τα επιμέρους περιουσιακά στοιχεία για τα οποία δεν υπάρχει όψιμο επενδυτικό ενδιαφέρον το ΤΑΙΠΕΔ θα τα μεταβιβάσει στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), θυγατρική εταιρεία του υπερταμείου, στην οποία θα εκχωρηθούν όλες οι σημαντικές ΔΕΚΟ της χώρας.
Τα περιφερειακά λιμάνια μπορεί να μην προσελκύσουν το επιχειρηματικό ενδιαφέρον των δύο μεγάλων λιμένων της χώρας, ωστόσο μπορούν λειτουργήσουν συμπληρωματικά ή και να στεγάσουν νέες δραστηριότητες που σήμερα δεν είναι ορατές.
Πηγή : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ