Ποιο είναι το θανάσιμο διαδικτυακό παιχνίδι που ίσως στοίχισε τη ζωή της 16χρονης
Οι υποψίες ότι ο τραγικός θάνατος μιας 16χρονης κοπέλας από τα Νότια Προάστια της Αττικής την περασμένη Δευτέρα μπορεί να είναι το αποτέλεσμα ενός θανάσιμου διαδικτυακού παιχνιδιού, το οποίο έχει στοιχίσει τη ζωή σε δεκάδες εφήβους ανά τον κόσμο τα περασμένα χρόνια, έχει «παγώσει» την ελληνική κοινωνία.
Το γεγονός ότι η 16χρονη δεν φαινόταν να αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα, αλλά αντίθετα ήταν ένα «χαρούμενο» και «ισορροπημένο» κορίτσι – σύμφωνα με μαρτυρίες φίλων της – προτού βρεθεί απαγχονισμένη το απόγευμα της Δευτέρας στο σπίτι της από τη μητέρα της, βαθαίνει ακόμα περισσότερο το μυστήριο.
Η έρευνα του ηλεκτρονικού υπολογιστή της νεαρής, ο οποίος βρίσκεται πλέον στα χέρια των Αρχών, αναμένεται να «φωτίσει» τα αίτια αυτής της τραγωδίας, είτε υποδεικνύοντας τους λόγους που ενδεχομένως οδήγησαν την άτυχη κοπέλα στην αυτοκτονία, είτε αποκαλύπτοντας τη σχέση της με το μυστηριώδες «choking game», το οποίο πιστεύεται ότι έχει προκαλέσει δεκάδες θανάτους εφήβων ανά τον κόσμο.
Ποιο είναι όμως το «παιχνίδι της ασφυξίας» που θέτει σε κίνδυνο τη ζωή πολλών παιδιών και εφήβων, έχοντας πλέον ως μέσο εξάπλωσης το διαδίκτυο;
Η φονική πορεία του παιχνιδιού ανά τον κόσμο
Παρότι το συγκεκριμένο παιχνίδι είναι σχετικά άγνωστο στη χώρα μας, δεν ισχύει το ίδιο και για τις ΗΠΑ, όπου πριν από μερικούς μήνες βρέθηκε ξανά στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, λόγω του ξαφνικού θανάτου ενός 11χρονου αγοριού από τη Νότια Καρολίνα.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο Garrett Pope Jr. βρέθηκε νεκρός στο δωμάτιό του. Η εξέταση της σορού του άτυχου αγοριού από τον ιατροδικαστή έδειξε ότι ο θάνατός του ήταν αποτέλεσμα ατυχήματος, το οποίο συνέβη ενώ ο 11χρονος προσπαθούσε να προκαλέσει ασφυξία στον εαυτό του με ένα σχοινί.
Φυσικά δεν πρόκειται για το πρώτο ούτε για το τελευταίο θύμα του «παιχνιδιού της ασφυξίας». Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, στο Μπέρμιγχαμ της Βρετανίας, ένας δωδεκάχρονος έπεσε νεκρός προσπαθώντας να αυτοστραγγαλιστεί με μια ζώνη. Η μητέρα του, η οποία είχε πεταχτεί για μια δουλειά εκτός σπιτιού για λίγα λεπτά, γύρισε και βρήκε νεκρό το παιδί της στη βάση της σκάλας, με το χέρι του να κρατάει ακόμα τη ζώνη γύρω από το λαιμό του. Τρεις μήνες πριν τον τραγικό θάνατό του, ο μαθητής είχε ενημερωθεί στο σχολείο του για τους κινδύνους του παιχνιδιού, ωστόσο είχε επιλέξει να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις των δασκάλων του.
Ένα αντίστοιχο περιστατικό που σημειώθηκε τον περασμένο Γενάρη στο Μπρισμπέιν της Αυστραλίας δείχνει ότι το φονικό trend όχι μόνο δεν έχει σβήσει, αλλά συνεχίζει να εξαπλώνεται μεταξύ των νέων.
Τα πρόσφατα αυτά περιστατικά επανέφεραν στο προσκήνιο με τον πιο επώδυνο τρόπο το «choking game», μια θανάσιμη «μόδα» που ενώ φαινόταν να έχει εξασθενήσει τα τελευταία χρόνια, στην πραγματικότητα παρέμενε ζωντανή και συνέχιζε να διαδίδεται μέσω του διαδικτύου.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο του οργανισμού GASP (Games Adolescents Shouldn’t Play), η κεντρική ιδέα του παιχνιδιού (το οποίο μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές) είναι η διακοπή της τροφοδοσίας του εγκεφάλου με οξυγόνο, η οποία δημιουργεί ζαλάδα και μια αίσθηση ευφορίας, και μερικές φορές καταλήγει στην λιποθυμία. Πρόκειται για ένα challenge (πρόκληση) που καλούνται να εκπληρώσουν οι έφηβοι (συχνά υπό πίεση των συνομηλίκων τους), είτε μόνοι τους με τη βοήθεια ενός σχοινιού ή μιας ζώνης, είτε με τη συμμετοχή ενός συμμαθητή τους.
Το παιχνίδι είναι γνωστό με πολλά ονόματα. Μερικά από αυτά προειδοποιούν για την επικίνδυνη φύση του (όπως π.χ. «fainting game» και «blackout game»), ενώ άλλα είναι τελείως παραπλανητικά, με αποτέλεσμα να μη δημιουργούν την παραμικρή υποψία σε γονείς που ίσως έχουν ακούσει για αυτά («space monkey», «cloud nine» και «five minutes in heaven»).
Ήδη από το 2008, το Αμερικανικό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών είχε δημοσιοποιήσει την πρώτη του έκθεση για το επικίνδυνο φαινόμενο, το οποίο έκανε λόγο για 80 περίπου θύματα, στην πλειοψηφία τους αγόρια μεταξύ 11 και 16 ετών. Παρόλο που δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία, είναι σχεδόν σίγουρο πως μέσα στην τελευταία δεκαετία τα θύματα έχουν φτάσει τις πολλές εκατοντάδες, λαμβάνοντας υπόψη τη διάδοση του παιχνιδιού μέσω διαδικτύου και social media.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο πλαίσιο μιας μελέτης του 2015, το Πανεπιστήμιο του Γουισκόνσιν εξέτασε 419 βίντεο που κυκλοφορούσαν στο διαδίκτυο και έδειχναν έφηβους να δοκιμάζουν το choking game μόνοι τους είτε με φίλους τους. Τα εν λόγω βίντεο είχαν συνολικά πάνω από 22 εκατομμύρια views, μια περίτρανη απόδειξη της αυξανόμενης δημοφιλίας τους που καθιστά απλώς ζήτημα χρόνου να εξαπλωθούν και σε άλλες χώρες.
Πηγή: protothema.gr