Volosday.gr - Το ενημερωτικό site της Μαγνησίας > ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ > Τοπικά > Έρευνα ΟΕΒΕΜ: «Ήρθε και τρίτωσε» η μείωση τζίρου και η έλλειψη ρευστότητας στις ΜΜΕ της Μαγνησίας (πίνακες)
Έρευνα ΟΕΒΕΜ: «Ήρθε και τρίτωσε» η μείωση τζίρου και η έλλειψη ρευστότητας στις ΜΜΕ της Μαγνησίας (πίνακες)
31 Μαΐου 2017
Κάθετη πτώση τζίρου και συνεχιζόμενη ισχυρή αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους καταγράφει για τις επιχειρήσεις της Μαγνησίας η νέα – τρίτη κατά σειρά – έρευνα αποτύπωσης των στοιχείων των τοπικών επιχειρήσεων, που διεξήγαγε η Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών & Εμπόρων Νομού Μαγνησίας (Ο.Ε.Β.Ε.Μ.), μαζί με ισχυρό αίτημα για σύνδεση της υποχρεωτικότητας των POS με την θέσπιση ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις-επαγγελματίες.
Η έρευνα διεξήχθη με την οικονομική υποστήριξη της Συνεταιριστικής Τράπεζας Θεσσαλίας και του Επιμελητηρίου Μαγνησίας. Αφορά το τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2017.
Στην 3η έρευνα της ΟΕΒΕΜ συμμετείχε δείγμα 346 επιχειρήσεων, επί συνόλου 1.500 επιχειρήσεων-μελών της ΟΕΒΕΜ (ποσοστό 23%), το οποίο κρίνεται ιδιαίτερα αντιπροσωπευτικό και ισχυρό στατιστικά και προέρχεται κατά 25% από τον εμπορικό κλάδο, κατά 18% από τον βιοτεχνικό και κατά 57% από τον επαγγελματικό.
Από τα πλέον ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας είναι η νέα μείωση τζίρου, που κατέγραψαν οι τοπικές επιχειρήσεις, σε συνέχεια της πτωτικής πορείας των δύο προηγούμενων εξεταζόμενων περιόδων. Συγκεκριμένα, ποσοστό 65%, δηλαδή επτά στις δέκα επιχειρήσεις αναφέρουν νέα μείωση τζίρου, σε σύγκριση με την προηγούμενη εξεταζόμενη περίοδο, ενώ αύξηση αναφέρει μόνο το 20% του δείγματος και στασιμότητα το 15%. Ποσοστό 37% του δείγματος, αναλυτικότερα, αναφέρει μείωση τζίρου μέχρι 20%, ενώ ένα ποσοστό 15% κατέγραψε μείωση εργασιών από 20 έως 40% και ένα ποσοστό 13% μείωση τζίρου άνω του 50%.
Παράλληλα, ποσοστό 64% δηλώνει απαισιοδοξία για βελτίωση της κατάστασης στο επόμενο τετράμηνο, ποσοστό που είναι μεν σαφώς βελτιωμένο από το 86% της προηγούμενης μέτρησης, αλλά οφείλεται στην επικείμενη φετινή θερινή τουριστική περίοδο.
Χαρακτηριστική εξάλλου της συνεχιζόμενης έντονα υφεσιακής ψυχολογίας της αγοράς είναι η αρνητική απάντηση που δίνουν οι επιχειρήσεις του δείγματος στην ερώτηση αν θα προχωρήσουν σε νέες επενδύσεις, με το 93% να απαντούν «Όχι», έναντι 88% στην προηγούμενη έρευνα. Την ίδια ώρα, ελαφρά μόνο αύξηση καταγράφεται στην εξωστρέφεια του παραγωγικού ιστού της περιοχής, με ποσοστό 13% να δηλώνει ότι πραγματοποιεί εξαγωγές, έναντι ποσοστού 9% στην προηγούμενη έρευνα, αλλά το ποσοστό αυτό παραμένει φυσικά ακόμη «εμβρυακό» (καθώς επί της ουσίας μόνο μία στις δέκα επιχειρήσεις έχει εξαγωγική δραστηριότητα).
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί, παράλληλα, όσον αφορά την προοπτική της επιχειρηματικότητας – και ιδιαίτερα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας – το γεγονός ότι έξι στις δέκα επιχειρήσεις αδυνατούν να ανταπεξέλθουν αθροιστικά στις υποχρεώσεις τους προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ κ.ο.κ., ενώ επτά στις δέκα εκτιμούν ότι δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους στο επόμενο τετράμηνο.
«Η βιωσιμότητα της μικρομεσαίας επιχείρησης δεδομένου ότι εντός τριών ετών θα καταστεί υποχρεωτική η χρήση POS, επιβάλλει, επιτάσσει, απαιτεί τη σύνδεση με ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΣΤΟ 100%. Εκτιμάται ότι εάν δεν υπάρξει τέτοια προοπτική, πληθώρα επιχειρήσεων θα βάλει λουκέτο με άμεσες συνέπειες στην ανεργία, στα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα. Το κομμάτι αυτό θα αποτελέσει και ερώτημα στην επόμενη έρευνά μας, καθώς επί της ουσίας μας το έθεσαν επί τπαητος οι ίδιες οι επιχειρήσεις της περιοχής».
Όσον αφορά, δε, το ιδιαίτερα ευαίσθητο στην παρούσα συγκυρία της χώρας «μέτωπο» της Απασχόλησης, ποσοστό 77% των επιχειρήσεων του δείγματος σήμερα δηλώνει ότι δεν πρόκειται να προσλάβει προσωπικό, έναντι ποσοστού 90% στην έρευνα του Φεβρουαρίου. Η βελτίωση οφείλεται και πάλι, όπως προκύπτει από την ποιοτική ανάλυση των απαντήσεων, στο ότι ξεκινά η τουριστική περίοδος, όμως σαφώς δεν αντανακλά την έντονη τουριστική δυναμική της περιοχής. Το 80% εξάλλου όσων δηλώνουν ότι θα προβούν σε προσλήψεις φορά σε προσπωικό μερικής και όχι πλήρους απασχόλησης. Ποσοστό 87% πάντως δηλώνει ότι δεν θα προβεί σε απολύσεις, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 64% στην προηγούμενη έρευνα.
Προτάσεις
α) Όσον αφορά θέματα Φορολόγησης, προτάσεις των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα είναι:
-Σύνδεση με ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΣΤΟ 100%. Εκτιμάται ότι εάν δεν υπάρξει τέτοια προοπτική, πληθώρα επιχειρήσεων θα βάλει λουκέτο με άμεσες συνέπειες στην ανεργία, στα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα. Το κομμάτι αυτό θα είναι ερώτημα στην επόμενη έρευνά μας
– Μείωση των φορολογικών συντελεστών των φυσικών και νομικών προσώπων
– Εξωδικαστικός συμβιβασμός με πραγματικά εξωδικαστικούς όρους, χωρίς γραφειοκρατία και γρήγορα αποτελέσματα
– Επαναφορά των 120 δόσεων για οφειλές προς το δημόσιο και τις τράπεζες, σύμφωνα με εισοδηματικά κριτήρια φυσικών και νομικών προσώπων κατά περίπτωση
– Εξορθολογισμός προμηθειών των τραπεζών με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα
– Εκτιμάται ότι το άνοιγμα των Κυριακών θα αποτελέσει βαρύ χτύπημα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής
β) Για το Ασφαλιστικό, αντίστοιχα, οι προτάσεις των επιχειρήσεων της Μαγνησίας είναι:
-Εξορθολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών σύμφωνα με εισοδηματικά κριτήρια επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων
-Επαναφορά των 120 δόσεων με πάγωμα των προηγούμενων οφειλών
-Σταθερό και μακροχρόνιο ασφαλιστικό σύστημα
-Το κομμάτι των εισφορών της υγείας θα πρέπει να μην υπολογίζεται σε ποσοστό, αλλά να είναι σταθερό και ίδιο για όλους
-Κατάργηση χαρατσιού 5% επί του ΟΑΕΔ
γ) Για τη σταδιακή Ανασυγκρότηση του τόπου, όπως επεσήμανε ο Πρόεδρος της ΟΕΒΕΜ, θέση της ΟΕΒΕΜ είναι ότι πρέπει να υπάρξει στόχευση σε τομείς, που εμπεριέχουν τόσο τη μοναδικότητα όσο και την εξαγωγική φυσιογνωμία:
-Υποστήριξη της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα-Θα πρέπει να υποστηριχθεί η ανάπτυξη του «Διπόλου: Αεροδρόμιο – Λιμάνι». Είναι απαραίτητη μια νέα θεώρηση για τις χρήσεις και τη βέλτιστη αξιοποίηση του Λιμένα, που θα κλίνει προς την Τουριστική του ανάπτυξη και μάλιστα προς την σοβαρότερη πλέον υποστήριξη της Κρουαζιέρας.
Και βέβαια, οι φάσεις υλοποίησης των προαναφερόμενων, πρέπει να οριστικοποιηθούν και σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Αγχιάλου, αφού θεωρείται ότι το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου αποτελεί τον σοβαρότερο παράγοντα για την εξέλιξη του Λιμένα Βόλου σε ΗomePort για την κρουαζιέρα, πράγμα που θα “αναστήσει” την πόλη έτι περεταίρω, λόγω της ξενοδοχειακής ανάπτυξης που θα της επιβάλει και των λοιπών υπηρεσιών τροφοδοσίας των κρουαζιερόπλοιων.
Παράλληλα, μια συνεργιστική λειτουργία του υδατοδρομίου, θα δώσει ακόμη μία διάσταση στην τουριστική δραστηριότητα που υπηρετεί την κρουαζιέρα και δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε την υποστήριξη του ανοίγματος μιας νέας γραμμής Βόλου – Κύπρου – Ισραήλ, που θα αναδείξει την μέσω θαλάσσης τουριστικοποίηση του Λιμένα Βόλου για ξένους και ντόπιους.
Οι προαναφερόμενες σκέψεις θα πρέπει να συζητηθούν στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης για λήψη αποφάσεων, με την υποστήριξη όλων των Φορέων της περιοχής, στην οποία θα κληθούν οι αρμόδιοι παράγοντες και επιστήμονες του αντικειμένου, για να καταθέσουν τις προτάσεις τους στο προαναφερόμενο αντικείμενο.