Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται πλέον οι συζητήσεις για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο Μεταφορών. Πρόστιμα μειωμένα ακόμα και κατά 50%, που θα επιβάλλονται αναλογικά με το εισόδημα του παραβάτη, αλλά και κοινωνική εργασία ως ποινή, είναι οι κύριες αλλαγές που εξετάζονται αυτή τη στιγμή.
Τα μειωμένα πρόστιμα, πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Έθνους», δεν θα αφορούν στις «επικίνδυνες» παραβάσεις που απειλούν ανθρώπινες ζωές. Έτσι το πρόστιμο για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, του STOP, για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή για την υπερβολική ταχύτητα, παραμένει στα… δυσθεώρητα ύψη των 700 ευρώ. Ανοίγει όμως «παραθυράκι» καθώς, εφόσον εφαρμοστεί η αναλογικότητα στην επιβολή του προστίμου, δηλαδή να πληρώνει καθένας αναλόγως του εισοδήματός του, τότε είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμα και τα πρόστιμα αυτά να είναι για κάποιους τουλάχιστον, μειωμένα.
Ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Μαυραγάνης επιμένει πως το σύστημα αυτό εφαρμόζεται στις ΗΠΑ με επιτυχία και πως «άλλο να πληρώνει 100 ευρώ πρόστιμο κάποιος με εισόδημα 10.000 ευρώ και άλλο με 50.000 ευρώ». Επισημαίνει ακόμα πως η επιβολή του προστίμου θα γίνεται μέσω των στοιχείων του TAXIS, χωρίς όμως να αποκαλύπτονται τα στοιχεία οικονομικής κατάστασης του παραβάτη. Όσον αφορά τις αιτιάσεις πως μια τέτοια διάταξη θα ήταν αντισυνταγματική, το υπουργείο διατείνεται πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, αφού θα βασίζεται στην αρχή της αναλογικότητας.
Τονίζεται τέλος πως ακόμα όλες οι αλλαγές είναι υπό συζήτηση, πως τίποτα δεν θα εφαρμοστεί αν δεν υπάρχει ευρεία συναίνεση και πως δεν υπάρχει πρόθεση αιφνιδιασμού.