Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ολοκλήρωση από την κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΡΝΑ της πρώτης φάσης του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, δηλαδή, κατά βάση του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα που θα παραδοθεί σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2017.
Ο άξονας Ε65 εκτείνεται από τον ημικόμβο του ΠΑΘΕ (Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων) μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο με την Εγνατία Οδό, είναι μήκους 190,05 χλμ.
Περιλαμβάνει το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκης – Αθηνών από την Σκάρφεια Φθιώτιδας έως τις Ράχες, μετά τη Στυλίδα, το οποίο βρίσκεται, ήδη, σε λειτουργία. Το Σκάρφεια-Ράχες είναι ένας πεταλοειδής δρόμο, μήκους περίπου 57 χλμ, που “γειτνιάζει” με τον Μαλιακό Κόλπο του οποίου η λειτουργία, η συντήρηση, και η διαχείριση έχει παραχωρηθεί στην Κεντρική Οδό Α.Ε. (όπως και ο Ε65 από Π.Α.Θ.Ε έως Εγνατία).
Έτσι, η διάρκεια της διαδρομής Αθήνα – Ράχες έχει μειωθεί σε περίπου δύο ώρες από 2:45 στο παρελθόν, ενώ η οικονομική και κοινωνική συνεισφορά του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, ως σύνολο, υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ για όλη την περίοδο παραχώρησης.
Χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με δημοσιογραφική παρουσίαση της ΤΕΡΝΑ και της εταιρείας παραχώρησης Κεντρική Οδός, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης του έργου, έως τον Μάρτιο του 2017 θα τεθεί σε λειτουργική κυκλοφορία το τμήμα από την Ξυνιάδα έως τα Τρίκαλα (78,67 χλμ) και η συνδετήρια οδός του ανισόπεδου κόμβου (Α/Κ) Ξυνιάδας έως την υφιστάμενη εθνική οδό, με την κατασκευαστική ολοκλήρωση των τμημάτων αυτών να προβλέπεται ότι θα πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2017.
Ταυτόχρονα, έως τον Μάρτιο του 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες ασφάλειας στη σήραγγα Τ2 (βρίσκεται στο κομμάτι Λαμία-Ξυνιάδα που θα ολοκληρωθεί μεταγενέστερα), η προμελέτη οδοποιίας και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το τμήμα από τον Α/Κ Γρεβενών έως τον Α/Κ Εγνατίας.
Τι μέλλει γενέσθαι με το νότιο άκρο του αυτοκινητοδρόμου από την Λαμία έως την Ξυνιάδα (μήκους 32χλμ), όπως και με το βόρειο άκρο από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία; Σύμφωνα με την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης, τα δύο αυτά τμήματα είναι “αναβαλλόμενα”, δηλαδή, θα παραδοθούν με ορίζοντα το 2020.
Υπολογίζεται ότι η ολοκλήρωσή τους θα περιορίσει την απόσταση από την Λαμία έως την Εγνατία σε συνολικά μιάμιση ώρα.
Τα τμήματα που κατασκευάζονται
Το Ξυνιάδα – Τρίκαλα εμφανίζει πρόοδο 85,34% και είναι συνολικού κατασκευαστικού κόστους 420 εκατ. ευρώ. Οι υπολειπόμενες απαλλοτριώσεις αγγίζουν το 12,2% και με στόχο την λειτουργική ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2017, έχουν ενοικιαστεί 800 στρέμματα (από τις εκκρεμείς, προς απαλλοτρίωση, εκτάσεις) που αντιστοιχούν στην κατασκευή περίπου 16 χλμ. αυτοκινητοδρόμου. Στο έργο απασχολούνται 636 άτομα, αριθμός που αυξάνεται σε συνολικά 850 για τα τέσσερα εργοτάξια Λαμίας, Ανάβρας, Καρδίτσας και Τρικάλων.
Εάν δεν έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις μέχρι τον Μάρτιο του 2017, το plan b της εταιρείας προβλέπει την παράδοση των πρώτων πέντε χιλιομέτρων, όπου εντοπίζεται, ως επί το πλείστον το πρόβλημα, ως ένας κλάδος με διπλή κυκλοφορία.
Όσον αφορά το τμήμα Σκάρφεια – Ράχες αποτελείται από 22 γέφυρες, οκτώ ανισόπεδους κόμβους, τρεις δίδυμες σήραγγες μήκους 3,3 χλμ και δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Αγ.Τριάδα-Μαυρομαντήλα), έχοντας αντικαταστήσει το επικίνδυνο πέταλο του Μαλιακού. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία του σταθμού διοδίων Αγ.Τριάδα είναι 11.150 οχήματα, αντιπροσωπεύοντας το 56,1% της συνολικής κυκλοφορίας του Σκάρφεια – Ράχες. Αντίστοιχα, από τα διόδια Μαυρομαντήλας διέρχονται καθημερινά 6.400 οχήματα.
Τα αναβαλλόμενα τμήματα
Το νότιο άκρο, από την Λαμία έως την Ξυνιάδα είναι προϋπολογισμού της τάξης των 310 εκατ. ευρώ, έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Τα πρώτα 14 χλμ εμφανίζουν πρόοδο κατασκευής 55%, ενώ από το 14ο έως το 26 χλμ., τμηματικά έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Σε αυτό το τμήμα βρίσκεται η σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. ανά κλάδο στην οποία έχει ολοκληρωθεί διάνοιξη πέντε μέτρων εκατέρωθεν. Η βραδεία πορεία των απαλλοτριώσεων ταλαιπωρεί την κατασκευή 14 χλμ., με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής να προβλέπει την αποπεράτωση του εν λόγω τμήματος σε μία διετία.
Το βόρειο άκρο, δηλαδή από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία, που συναντάται με την Εγνατία Οδό σε σημείο 10 χλμ. δυτικά των Γρεβενών, είναι προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την πρόοδο κατασκευής από το 111χλμ. έως το 136χλμ. να ανέρχεται σε 40%. Σε αυτό το υποτμήμα οι απαλλοτριώσεις είναι σχεδόν ολοκληρωμένες, ενώ από το 136χλμ. έως το τέλος του έργου λόγω νέας προτεινόμενης χάραξης δεν έχουν γίνει σχετικές ενέργειες. Η ΤΕΡΝΑ, όπως έγινε γνωστό, χθες, έχει παραδώσει μελέτη, προτεινόμενη νέα χάραξη, περιβαλλοντική αδειοδότηση, των οποίων η πορεία εξαρτάται από το υπουργείο Υποδομών.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία θα ολοκληρωθεί μέσα σε τρία χρόνια.
Να σημειωθεί ότι το σχήμα που κατασκευάζει τον Ε65 και διαχειρίζεται το τμήμα από Σκάρφεια έως Ράχες αποτελείται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (33%) και τις εταιρείες Dragados (32%), Ferrovial (34%) και Irridium (1%), με τον εγχώριο κατασκευαστικό όμιλο να καλύπτει 100% όποια μελλοντική απαίτηση μετοχικού κεφαλαίου.
Πηγή: Capital.gr