Το ύψος… και το βάθος των επώδυνων παρεμβάσεων που φέρνει το τέταρτο μνημόνιο σε όλους τους τομείς της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής αποκαλύπτεται με λεπτομέρειες καθώς η συζήτηση των μέτρων συνεχίζεται στην Ολομέλεια της Βουλής.
Παράλληλα, αποτυπώνεται με ακρίβεια και το μέγεθος της μετάλλαξης – αν όχι αποκάλυψης – του ΣΥΡΙΖΑ σε υπερ-μνημονιακό κόμμα. Ψηφίζει όσα κατήγγειλε, ξεπουλά όσα υπερασπιζόταν και παραβιάζει το Σύνταγμα αν και είχε υποσχεθεί ότι θα είναι κάθε του λέξη.
Πλέον, στον θάλαμο των αποκρατικοποιήσεων, μαζί με τις αστικές συγκοινωνίες μπαίνουν και τα «εθνικά χρυσαφικά», η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Την ίδια ώρα εκπληρώνεται μια ακόμα βασική επιθυμία της τρόικας – που είχαν αποφύγει οι προηγούμενες κυβερνήσεις – για μετατροπή του φιλέτου της Αττικής, του παράκτιου μετώπου από τον Πειραιά εως το Σούνιο σε ειδική εμπορική ζώνη. Παράλληλα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ φέρνει μείωση συντάξεων, αφορολόγητου, αναπηρικών –και όχι μόνο – επιδομάτων, ειδικών μισθολογίων κ.α.
Την ίδια στιγμή, το Ελεγκτικό Συνέδριο, η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής και πλήθος νομικών επισημαίνει ότι οι προωθούμενες διατάξεις που αφορούν την μείωση των συντάξεων και των ειδικών μισθολογίων είναι αντισυνταγματικές. Ενώ σχεδόν το σύνολο της κοινωνίας όπως εκφράστηκε από τους 47 κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς που τοποθετήθηκαν στην Βουλή για το πολυνομοσχέδιο, ζητά την απόσυρσή του κατηγορώντας την κυβέρνηση για εξαπάτηση.
Αποκρατικοποιήσεις
Είναι ενδεικτικό ότι κατά την διάρκεια των τοποθετήσεων των φορέων στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές ακούστηκε και το σύνθημα «πουλάτε νερό, πουλάτε λιμάνια πουλήστε και τη μάνα σας να φύγετε τσογλάνια» χωρίς ωστόσο να ιδρώσει το αφτί της πλειοψηφία. Η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στο ξεπούλημα του συνόλου της δημόσιας περιουσίας. Το νέο μνημόνιο προβλέπει την άμεση μεταφορά στο υπερταμείο της συμμετοχής του Δημοσίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών- το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), HELEXPO, Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσοστά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ. Επίσης, στο ΤΑΙΠΕΔ παραχωρούνται όσα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πωλήθηκαν στην Fraport.
Συντάξεις – αφορολόγητο στο σφαγείο
Παράλληλα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ:
– Μειώνει από 1.1.2019 κύριες και οι επικουρικές συντάξεις ως 18% με παράλληλη πρόβλεψη «παγώματος» των συντάξεων μετά τις περικοπές έως το 2022.
– Κόβει από 2020 το αφορολόγητο από 8.636 ευρώ στην περιοχή των 5.700 ευρώ, κάτι που φέρνει επιβάρυνση 650 ευρώ το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι θα πληρώνουν φόρο και όσοι αμείβονται με 500 ευρώ το μήνα.
Για το 2018:
-Συνεχίζεται η μείωση του ΕΚΑΣ καθώς η περικοπή θα φτάσει τα 238 εκατ. ευρώ για τους εναπομείναντες συνταξιούχους.
-Κόβονται παροχές όπως τα επιδόματα ένδειας, απροστάτευτων τέκνων, ανεργίας νεοεισερχομένων από τον ΟΑΕΔ κλπ..
-Καταργούνται φοροαπαλλαγές για την εξοικονόμηση 189 εκατ. ευρώ το 2018. Χαμένοι βγαίνουν όσοι βγάζουν από 720 ευρώ το μήνα.
-Αυξάνονται οι εισφορές. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι έμποροι και οι αγρότες θα πληρώνουν από το 2018 ασφαλιστικές εισφορές επί των καθαρών εισοδημάτων τους χωρίς να αφαιρούνται οι εισφορές που πληρώθηκαν το προηγούμενο έτος.
-Αυξάνεται από το 14% στο 17% ο συντελεστής ασφαλιστικές εισφορές των αγροτών.
-Θα εφαρμοστούν οι νέες μειώσεις στα ειδικά μισθολόγια δικαστικών, γιατρών ΕΣΥ, πανεπιστημιακών.
Πλειστηριασμοί πρωί – βράδυ με ένα κουμπί
Κυριακή… κοντή εργάσιμη γιορτή
Άμεσα μετά την ψήφιση του νόμου:
-Διευρύνονται οι κατασχέσεις και καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί. Τα funds μπορούν να διαχειρίζονται ακίνητα των οφειλετών.
-Ανοίγουν καταστήματα τις Κυριακές. Απελευθερώνεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές – εκτός από μία – την περίοδο από Μάιο μέχρι Οκτώβριο στις εξής περιοχές:
α. Δήμος Αθηναίων
β. Μέρος του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης
γ. Μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από το λιμάνι του Πειραιά
δ. Μέρος του παραλιακού μετώπου στον Νότιο Τομέα Αθηνών (επιλεγμένες περιοχές σε Καλλιθέα, Παλαιό Φάληρο, Άλιμο, Ελληνικό, Γλυφάδα).
ε.Μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Ομαδικές απολύσεις
Επίσης, με το άρθρο 17 του νομοσχεδίου απελευθερώνονται ανευ όρων οι ομαδικές απολύσεις. Σαν να μην έφτανε αυτό, ακόμα και το «κοινωνικό πλάνο» που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο – το σχέδιο δηλαδή των εργοδοτών για την άμβλυνση των επιπτώσεων της ομαδικής απόλυσης – είναι «κενό γράμμα» καθώς δεν είναι υποχρεωτικό και δεν επιβάλλονται κυρώσεις στους εργοδότες που δεν το υιοθετήσουν.
Ειδικότερα, όπως επιβεβαιώνει η επιστημονική επιτροπή της Βουλής:
«Με την υπό ψήφιση διάταξη µεταβάλλεται η διαδικασία των οµαδικών απολύσεων και η φυσιογνωµία της παρέµβασης της Διοίκησης κατόπιν και της ανωτέρω απόφασης του Δ.Ε.Ε. Αντίγραφα των εγγράφων, συµφώνως προς την παράγραφο 2 της υπό ψήφιση διάταξης, δεν θα υποβάλλονται πλέον στο Νοµάρχη και τον Επιθεωρητή Εργασίας, αλλά στο Ανώτατο Συµβούλιο Εργασίας. Επίσης, συµφώνως προς την παράγραφο 3 της υπό ψήφιση διάταξης, καταργείται η αρµοδιότητα, κατά περίπτωση, του Νοµάρχη ή του Υπουργού Εργασίας να µην εγκρίνουν τις οµαδικές απολύσεις, σε περίπτωση που δεν υπάρξει συµφωνία κατά τη διάρκεια των διαπραγµατεύσεων. Σε περίπτωση πλέον που θα προκύπτει τέτοια διαφωνία των διαπραγµατευοµένων στην επιχείρηση µερών, το Ανώτατο Συµβούλιο Εργασίας θα διαπιστώνει µόνο αν τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις του εργοδότη προς ενηµέρωση και διαβούλευση µε τους εκπροσώπους των εργαζοµένων, καθώς και η υποχρέωση κοινοποίησης των σχετικών εγγράφων. Δεν θα µπορεί, δηλαδή, όπως σήµερα ισχύει, το Ανώτατο Συµβούλιο Εργασίας ή κάποιο άλλο κρατικό όργανο να µην εγκρίνει τις καταγγελίες των συµβάσεων εργασίας συνεκτιµώντας «τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, την κατάσταση της επιχείρησης καθώς και το συµφέρον της εθνικής οικονοµίας» (άρθρο 5 παρ. 3 του ν. 1387/1983). Επίσης, µε την παράγραφο 1 της υπό ψήφιση διάταξης προβλέπεται ρητώς για πρώτη φορά η δυνατότητα του εργοδότη να θέσει υπ’ όψιν των εργαζοµένων, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων για τις οµαδικές απολύσεις, «κοινωνικό πλάνο» για τους υπό απόλυση εργαζοµένους, δηλαδή µέτρα για την άµβλυνση των επιπτώσεων της απόλυσης. Μία τέτοια όµως δυνατότητα δεν προβλέπεται ως υποχρέωση του εργοδότη, και δεν ορίζονται κυρώσεις σε περίπτωση που δεν υποβάλλεται τελικώς ένα τέτοιο «κοινωνικό πλάνο» (ως προς την ανάγκη αναζήτησης προστασίας των εργαζοµένων που απολύονται οµαδικώς µέσω βελτίωσης της κινητικότητας µε σκοπό την περαιτέρω επαγγελµατική τους εξέλιξη βλ. Ι. Κουκιάδη, Ατοµικές εργασιακές σχέσεις, 2014,1011)».
Πηγή: protothema.gr