«Λάδι στη φωτιά» της ανομολόγητης κόντρας ανάμεσα στα σούπερ μάρκετ και τη βιομηχανία ρίχνει το σχέδιο Σκρέκα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης εκτιμάται πως θα πυροδοτήσουν νέο γύρο αντιπαράθεσης ανάμεσα στους δυο βασικούς κρίκους του λιανεμπορίου τροφίμων.
Η επιχειρηματολογία
Το βασικό επιχείρημα που επικαλείται η πλευρά της βιομηχανίας για την αδυναμία της να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις είναι η υπέρμετρη αύξηση του κόστους παραγωγής. Η οποία όπως λένε περιορίζει την όποια ευελιξία έχουν να συγκρατήσουν τις ανατιμήσεις.
«Όλοι οι συντελεστές τους κόστους έχουν κυριολεκτικά απογειωθεί. Από την ενέργεια μέχρι τις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας όλα είναι πάνω υπερβολικά πολύ. Πάρτε για παράδειγμα το ρύζι και τα σιτηρά και θα καταλάβετε…», σημειώνει στέλεχος της βιομηχανίας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Σπεύδει μάλιστα να τονίσει πως οι προμηθευτές δεν έχουν σταματήσει στιγμή να κάνουν προωθητικές ενέργειες, τις οποίες όπως λέει «διαφημίζουν» ως δικές τους τα σούπερ μάρκετ. Αυτή τη στιγμή, προσθέτει ένα στα δυο προϊόντα στο ράφι είναι σε κάποιου είδους έκπτωση, δίνοντας την επιλογή στον καταναλωτή.
Δεν παραλείπει μάλιστα να στρέψει τα βέλη προς την πλευρά των σούπερ μάρκετ, τα οποία όπως υποστηρίζει δεν αναλαμβάνουν το κομμάτι της ευθύνης που τους αναλογεί. Ειδική αναφορά κάνει στα περιθώρια κέρδους, τα οποία όπως επισημαίνει δεν φαίνεται να έχουν θιγεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση, κάτι που αποτυπώνεται και στους ισολογισμούς τους.
«Στην πιάτσα είναι ευρέως γνωστό πως τα σούπερ μάρκετ ωφελούνται από τις ανατιμήσεις με βάση τις συμφωνίες με τους προμηθευτές τους. Χοντρικά για κάθε αύξηση 1 ευρώ, τα 40 λεπτά καταλήγουν άκοπα στην τσέπη των σούπερ μάρκετ», όπως ισχυρίζεται ο ίδιος.
Στο όριο…
Εντελώς διαφορετική εικόνα δίνουν οι λιανέμποροι, οι οποίοι μιλώντας σε συνομιλητές τους δηλώνουν πως δέχονται αφόρητη πίεση από την εκτόξευση του λειτουργικού κόστους. Ειδικά, το ενεργειακό κόστος, όπως λένε, αποτελεί μεγάλο «βαρίδι» παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται να περιοριστούν τα έξοδα λειτουργίας.
Σημαντική επιβάρυνση, σύμφωνα με τους ίδιους, υφίστανται από την αναπροσαρμογή των ενοικίων αλλά και τις πρόσφατες αυξήσεις του εργασιακού κόστους. Για αυτό, και κάποιοι θεωρούν πως δεν αποκλείεται τη φετινή χρονιά να υπάρξουν αλυσίδες με… ζημιές.
Όσον αφορά στην αύξηση των πωλήσεων που παρουσιάζουν ξεκαθαρίζουν πως είναι αποτέλεσμα του πληθωρισμού, λέγοντας πως σε επίπεδο ποσοτήτων η κατανάλωση μειώνεται. Μια εξέλιξη, η οποία όπως σημειώνουν δεν ωφελεί κανέναν και κατ’ επέκταση την κερδοφορία τους. Το περιθώριο κέρδους (προ φόρων) για το λιανεμπόριο είναι σε φυσιολογικές συνθήκες πέριξ του 4% και πλέον κινείται κάτω από τα επίπεδα του 2%, με πτωτικές τάσεις…
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο επικεφαλής της METRO και Πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλη Παντελιάδη, σε συνέντευξή που παραχώρησε πρόσφατα στο περιοδικό «Ανάπτυξη» του ΕΒΕΑ. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, «τα σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν κερδοσκοπούν σε βάρος των καταναλωτών, αλλά στέκονται στο πλευρό του, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου απορρόφησαν μεγάλο κομμάτι των επιβαρύνσεων».
«Τα περιθώρια κέρδους των supermarket είναι κλειδωμένα με αλλεπάλληλες νομικές ρυθμίσεις εδώ και τρία χρόνια. Όλο το κόστος της αύξησης ρεύματος και όλες οι μισθολογικές αυξήσεις, και σας διαβεβαιώνω ότι ήταν πολλές, απορροφήθηκαν από τις επιχειρήσεις του κλάδου μας και δεν επιβάρυναν τον καταναλωτή. Και αυτό δεν είναι απλά λόγια, επιβεβαιώνεται από εκατοντάδες ελέγχους που κάνει καθημερινά το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σε καμία λοιπόν περίπτωση δεν ευσταθεί η διακινούμενη φιλολογία ότι εμείς κερδοσκοπούμε σε βάρος του καταναλωτή και ενοχλούμαι ιδιαίτερα όταν το ακούω αυτό», επισημαίνει.
Το σχέδιο Σκρέκα
Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο συνάντησης που είχε με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ την περασμένη εβδομάδα κατέθεσε σειρά μέτρων για την στήριξη των καταναλωτών εν μέσω υψηλού πληθωρισμού. Ανάμεσα στις προτάσεις που έθεσε ήταν:
Να περιληφθεί στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν ανά κατηγορία, εφ’ όσον διαθέτει προϊόν στην εν λόγω κατηγορία.
Να «διαφημίζονται» μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis όσα προϊόντα μειώνονται πάνω από 5% μέχρι τέλος του 2023, με ευθύνη των προμηθευτών.
Μάλιστα, ο κ. Κώστας Σκρέκας έστειλε μήνυμα προς την αγορά, λέγοντας πως «πρέπει να βάλουμε όλοι πλάτη για να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια ορθώνοντας δίχτυ προστασίας απέναντι στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις». Πληθωριστικές πιέσεις που «καίνε» ειδικά στα τρόφιμα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτη τιμών στα τρόφιμα μετά από μια μικρή ανάπαυλα εκτοξεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο 12,3%!
Πηγή: OT