Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, η μετατόπιση του ενδιαφέροντος στην πρωτόγνωρη καθημερινότητα της πανδημίας, η αβεβαιότητα για το τέλος της κρίσης, συνέβαλαν έτσι ώστε η άνοδος της τιμής των καυσίμων να περάσει σε δεύτερη μοίρα.
Πλέον, με τις εξορμήσεις να έχουν ξεκινήσει και τις θερινές διακοπές να πλησιάζουν, το κόστος των μετακινήσεων, ανεβαίνει στη λίστα του ενδιαφέροντος των νοικοκυριών κι όχι αδίκως.
Η κούρσα του μαύρου χρυσού από τον περασμένο Νοέμβριο- πλέον κινείται σταθερά στα επίπεδα των 70 δολαρίων- έχει ήδη προκαλέσει αλλεπάλληλες αναθεωρήσεις από τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς ως προς τις επιπτώσεις στα μακροοικονομικά μεγέθη, ωστόσο αυτό που «καίει» τους καταναλωτές είναι κυρίως η επίπτωση στην τσέπη τους. Στα καθ’ ημάς, η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται, πλέον, στα 1,61 ευρώ και η 3η υψηλότερη στην Ευρωζώνη.
Η σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο αποκαλύπτει το άνοιγμα της τιμής μέσα σε αυτό το 12μηνο. Στις 21 Μαΐου του 2020, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,33 ευρώ, δηλαδή 28,4 λεπτά ή 21,3% χαμηλότερη από φέτος, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το κόστος των μετακινήσεων. Για ένα Ι.Χ. με κατανάλωση 7 λίτρα ανά 100 χλμ, το κόστος μιας διαδρομής 1.000 χλμ ανεβαίνει στα περίπου 113 ευρώ, όταν πέρσι για την ίδια διαδρομή αρκούσαν γύρω στα 93 ευρώ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι η μέση τιμή στις Κυκλάδες αυτήν τη στιγμή είναι πολύ υψηλότερη και φτάνει στα 1,83 ευρώ/λτ, όπως επίσης στα Δωδεκάνησα (1,74 ευρώ/λτ) αντιλαμβάνεται εύκολα και την αύξηση του κόστους.
Η διεθνής τιμή του πετρελαίου είναι η μια παράμετρος για τη διαμόρφωση της τιμής των καυσίμων. Η άλλη είναι το επίπεδο των φόρων, που όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς εύκολα στα συγκριτικά διαγράμματα, είναι αυτό που κάνει τη μεγάλη διαφορά. Έτσι, ενώ η Ελλάδα έχει την 4η ακριβότερη αμόλυβδη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις τιμές προ φόρων κατατάσσεται στην 16η θέση. Η ανάλυση της λιανικής τιμής είναι, άλλωστε, αποκαλυπτική, αφού δείχνει ότι από τα 1,61 ευρώ που πληρώνει ο καταναλωτής, τα 1,02 ευρώ είναι φόροι και τέλη!
Παρά την αύξηση του κόστους των μετακινήσεων, η αγορά των αυτοκινήτων έχει αρχίσει να «ζεσταίνεται» για τα καλά κι αυτό αποτυπώνεται στις νέες ταξινομήσεις επιβατηγών Ι.Χ.:
- Απρίλιος 2019: 18.147
- Απρίλιος 2020: 3.080
- Απρίλιος 2021: 15.252
- 4μηνο 2019: 63.598
- 4μηνο 2020: 43.037
4μηνο 2021: 52.990
Πέρα από την αναθέρμανση της αγοράς των εταιρικών αυτοκινήτων μετά το περσινό σοκ, υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον και από τους ιδιώτες λόγω Covid, κάτι που δείχνει να αποτελεί πανευρωπαϊκή τάση αποφυγής κατά το δυνατόν των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ενδιαφέρον έχει, επίσης, ότι πλέον, ο κόσμος αγοράζει SUV μικρομεσαία- οι εταιρίες έχουν βγάλει τέτοια μοντέλα και στις μικρότερες κατηγορίες- μετά τη στροφή σε μικρά αυτοκίνητα την περίοδο της 10ετούς κρίσης. Τα πετρελαιοκίνητα έχουν υποχωρήσει στο 20% της αγοράς και είναι κυρίως αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες.
Μεταξύ των νέων ταξινομήσεων- όχι όλα καινούργια- υπάρχουν και αυτοκίνητα για πολύ ακριβά γούστα: 12 Ferrari, 56 Jaguar, 5 Lamborghini, 1 Lotus, 3 Maserati, 2 Rolls Royce, 210 Tesla, 2 Bentley.
Πηγή: iefimerida.gr