Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024 23:41
ΕλλάδαΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακτοπλοΐα: Νέες αυξήσεις στα εισιτήρια

Από τις αρχές Ιουλίου αναμένεται νέος κύκλος ανατιμήσεων λόγω εκτόξευσης του κόστους των καυσίμων





Νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων έρχονται στην ακτοπλοΐα από τις αρχές Ιουλίου λόγω του ράλι που καταγράφουν τα ναυτιλιακά καύσιμα. Για τον λόγο αυτόν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συμβουλεύουν τους μελλοντικούς επιβάτες να «κλειδώνουν» από τώρα την τιμή του εισιτηρίου για να αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις στο μέλλον.

Φαίνεται ότι μπροστά στην καταιγίδα του αυξημένου ενεργειακού κόστους που αντιμετωπίζει όλος ο κλάδος των μεταφορών σε θάλασσα, στεριά και αέρα η άνοδος των ναύλων είναι μονόδρομος παρότι ελλοχεύει ο κίνδυνος πτώσης της επιβατικής κίνησης. Μάλιστα, μεγάλη ακτοπλοϊκή εταιρεία ενημέρωσε ήδη τους πράκτορές της ότι από 1ης Ιουλίου προχωρά σε αύξηση των εισιτηρίων κατά 7%.

Από πέρυσι τον Ιούνιο, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο έως 40%, την ίδια στιγμή που οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αυξηθεί μέχρι και 120%

Αλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες συνιστούν στους συνεργάτες τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να προτρέπουν τους πελάτες τους να κλείνουν και να παίρνουν τα εισιτήρια προκειμένου να «κλειδώνουν» τις τρέχουσες τιμές, καθώς κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι δεν θα έχουμε και νέες αυξήσεις τις επόμενες ημέρες.

Τα πάντα εξαρτώνται από την πορεία των καυσίμων, τονίζουν παράγοντες της ακτοπλοΐας στα «ΝΕΑ». Να σημειωθεί ότι χθες είχαμε και νέο ιστορικό υψηλό στα ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλού θείου (VLSFO) για συμβατικά πλοία, στην περιοχή των 1.330 δολ. ο τόνος και τύπου MGO που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα στα 1.430 δολ. ο τόνος. Αντιθέτως τα καύσιμα αυξημένης περιεκτικότητας σε θείο εμφανίζουν μια πτώση και μία ταλάντωση μεταξύ 690 και 600 δολ. ο τόνος σε σύγκριση με τα ιστορικά υψηλά των 730 δολ. ο τόνος στα τέλη Μαρτίου.

Το άλμα στις τιμές των καυσίμων και συνακόλουθα των εισιτηρίων φαίνεται πως έχει επηρεάσει την επιβατική κίνηση, που εμφανίζεται συγκρατημένη σε σύγκριση με άλλες χρονιές προ πανδημίας, για την περίοδο αμέσως μετά το κλείσιμο των σχολείων. Παράγοντες του κλάδου αναφέρουν στα «ΝΕΑ» ότι οι πληρότητες στα πλοία είναι αυτή την περίοδο στα επίπεδα του 50% και χαμηλότερα όταν τα προηγούμενα χρόνια προ της πανδημίας έφταναν την ίδια περίοδο στο 70%-80%.

Το αυξημένο μεταφορικό κόστος αλλά και η γενικότερη άνοδος του κόστους ζωής προφανώς επηρεάζει αρνητικά και τη διάθεση για ταξίδια, σχολιάζουν οι ίδιοι παράγοντες.

Το υπουργείο

Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ναυτιλίας τηρεί σιγήν ιχθύος όσον φορά τυχόν μέτρα στήριξης του κλάδου, αλλά και απόδοσης τω οφειλόμενων μισθωμάτων, για την εξυπηρέτηση άγονων γραμμών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα κονδύλια στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και γίνεται προσπάθεια για την εξεύρεση κάποιων κονδυλίων από άλλα υπουργεία.

Ταυτόχρονα στο τραπέζι πέφτουν από τώρα οι πρώτες σκέψεις για το πώς θα διαμορφωθεί ο χάρτης των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από Σεπτέμβριο. Στον βαθμό που δεν βελτιωθεί η κατάσταση στο κόστος καυσίμων αναμένεται ότι πολλά δρομολόγια θα συγχωνευθούν ή θα καταργηθούν προκειμένου οι εταιρείες να μειώσουν το λειτουργικό κόστος.

Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30%-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων που καταγράφονται, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, το κόστος καυσίμων έχει εκτοξευθεί στο 60%-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, όπως αναφέρουν οι ίδιοι παράγοντες.

Υπενθυμίζεται ότι το τρίτο τρίμηνο είναι το κερδοφόρο τρίμηνο που κρατά ζωντανό τον κλάδο για όλη την υπόλοιπη χρονιά. Οπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, φέτος η κερδοφορία του τρίτου τριμήνου θα είναι πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με άλλες καλές χρονιές με αποτέλεσμα ολόκληρο το έτος να αποβεί πολύ ζημιογόνο. «Από Σεπτέμβριο η ακτοπλοΐα βουλιάζει», αναφέρεται χαρακτηριστικά.