Με έγγραφό της προς την διοίκηση της ΟΛΒ Α.Ε., το προεδρείο της Ένωσης επισημαίνει τα προβλήματα που θα δημιουργήσει η υιοθέτηση και η εσπευσμένη εφαρμογή των νέων υπέρμετρων απαιτήσεων του σχεδίου του νέου Κανονισμού, ως προς την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία του λιμένα Βόλου που θα διαθέτει μόνο ένα πάροχο εάν εγκριθεί ο νέος Κανονισμός. Αυτό θα σημάνει, όπως τονίζεται, εκτόξευση του κόστους των υπηρεσιών ρυμούλκησης, εκτός αν υποσχεθεί ο μοναδικός πάροχος ότι δεν θα υπάρξει αύξηση τιμολογίων για το επόμενο εξάμηνο, όπως ανάλογη δήλωση έχει γίνει και σε άλλο λιμάνι.
Ειδικότερα, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων Αγ. Νικόλαος, η οποία εκπροσωπεί τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ρυμουλκών πλοίων που δραστηριοποιούνται στα σημαντικότερα λιμάνια και στις λιμενικές εγκαταστάσεις όλης της χώρας, και στους σκοπούς της οποίας συγκαταλέγεται η προώθηση και η προστασία των συμφερόντων των μελών μας, καθώς και η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του κλάδου μας, εντός βεβαίως των πλαισίων του υγιούς ανταγωνισμού και των κανόνων της ελεύθερης αγοράς, διατυπώνει στην επιστολή της προς τον ΟΛΒ τη δυσάρεστη έκπληξή της για την εκ βάθρων αναθεώρηση, εντός μόλις 16 μηνών του Κανονισμού που είχε εκδοθεί για την παροχή ρυμουλκικών υπηρεσιών στο λιμάνι του Βόλου.
Ολόκληρη η επιστολή:
Κατ’ αρχήν οφείλουμε προς αποκατάσταση της αλήθειας, να διαμαρτυρηθούμε για το απολύτως ψευδές της δήλωσης του Διευθύνοντος Συμβούλου Σωκράτη Αναγνώστου, ο οποίος παρουσία εκπροσώπου της Λιμενικής Αρχής και των ναυτικών πρακτόρων Μαγνησίας, είπε ότι ο υφιστάμενος σήμερα Κανονισμός (σχετ. β) εκδόθηκε από την Πανελλήνια Ένωση «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ».
Αντιθέτως, υπενθυμίζουμε σε όλους ότι η ΟΛΒ ΑΕ, έσπευσε εκ των πρώτων κατ’ εφαρμογή του ΠΔ 83/2022 να αναθέσει εκπόνηση Μελέτης στην οποία παρέλαβε και εξόφλησε[1], να διενεργήσει εν συνεχεία όπως προβλέπεται διαβούλευση επ’ αυτού[2] και εν τέλει κατόπιν ομόφωνης Απόφασης του ΔΣ με αριθμό 6063/28-02-2023 εγκρίθηκε από 01-03-2023 ο εν ισχύ Κανονισμός περί ασφαλούς πρόσδεσης, απόδεσης και επιφυλακής των υπόχρεων σε ρυμούλκηση ή επιφυλακή πλοίων, κατά τα οριζόμενα στο Π.Δ. 83/2022 (ΦΕΚ 229 Α΄) και δη στην παρ. 5.α., του άρθρου 9.
Συνεπώς, προκαλεί αρκετά ερωτήματα σκοπιμότητος το ότι κατά περίεργη σύμπτωση η σπουδή του Οργανισμού Λιμένα Βόλου ΑΕ να καταργήσει τον υφιστάμενο Κανονισμό με τον προτεινόμενο, συμπίπτει με την έλευση στο λιμάνι του Βόλου ενός νέου παρόχου, μη μέλους της Ένωσής μας, του οποίου το ρυμουλκό και μόνον αυτό πληροί συμπτωματικά (???) όλες τις προτεινόμενες από το νέο Κανονισμό προδιαγραφές.
Πέραν όμως από τα παραπάνω, με την παρούσα επιστολή εκθέτουμε τις απόψεις μας αναφορικά με το Σχέδιο του Νέου Κανονισμού:
1.Εφόσον ο Κανονισμός εκδίδεται κατά εξουσιοδότηση του Π.Δ. 83/2022 «για τη ρύθμιση των τεχνικών προδιαγραφών των ρυμουλκών πλοίων, καθώς και των όρων ασφαλείας για την εκτέλεση ρυμουλκήσεων» θα πρέπει να κινείται στα πλαίσια των ρυθμίσεων που προβλέπονται στο εν λόγω Π.Δ. και να μην θεσπίζει πρόσθετα κριτήρια και προϋποθέσεις λειτουργίας των ρυμουλκών, όπως η καθιέρωση ορίου ηλικίας ή η αναγκαία ελάχιστη ελκτική δύναμη ανά ρυμουλκό, πολύ δε περισσότερο δεν μπορεί να επεκτείνεται στη ρύθμιση ζητημάτων για τα οποία δεν προβλέπεται καν η χορήγηση εξουσιοδότησης από το ως άνω Προεδρικό Διάταγμα, όπως το ζήτημα της πυροσβεστικής ικανότητας των ρυμουλκών.
2. Επιπλέον, οι προδιαγραφές του Σχεδίου του Κανονισμού αντίκεινται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (Ε.Ε. 2017/352 ) «Θέσπιση Πλαισίου όσον αφορά την παροχή λιμενικών υπηρεσιών κλπ», ο οποίος έχει τεθεί στη χώρα μας σε ισχύ από το 2019 και προβλέπει συγκεκριμένα στο άρθρο 4 «Ελάχιστες απαιτήσεις για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών» ότι ο Φορέας Διαχείρισης κάθε λιμένα δεν μπορεί να εισάγει επιπρόσθετες ελάχιστες απαιτήσεις, που δεν περιλαμβάνονται στην αυστηρή απαρίθμηση του εν λόγω άρθρου.
Και είναι απολύτως σαφές ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι αρχές του εισαγωγικού κειμένου του ανωτέρω Ευρωπαϊκού Κανονισμού όπου αναφέρεται στο σημείο 18 ότι όταν απαιτείται συμμόρφωση με ελάχιστες απαιτήσεις, η διαδικασία για τη χορήγηση του δικαιώματος παροχής λιμενικών υπηρεσιών θα πρέπει να είναι διαφανής, αντικειμενική, να μην εισάγει διακρίσεις και να είναι αναλογική, και να επιτρέπει στους παρόχους λιμενικών υπηρεσιών να ξεκινούν έγκαιρα την παροχή των λιμενικών τους υπηρεσιών. Με την αρχή αυτή δεν συνάδει ο απαράδεκτα σύντομος χρόνος εφαρμογής των νέων απαιτήσεων του Κανονισμού οδηγεί στη διακοπή λειτουργίας των δραστηριοποιούμενων στο λιμάνι του Βόλου Επιχειρήσεων παροχής ρυμουλκικών υπηρεσιών, δεδομένου ότι είναι πρακτικά αδύνατον, εντός τριών μηνών να αντικατασταθούν τα ρυμουλκά της με νέα, που να πληρούν τις απαιτήσεις του προωθούμενου Κανονισμού.
3. Το γεγονός ότι το σχέδιο του νέου Κανονισμός απαιτεί υψηλού επιπέδου δυνατότητες εξωτερικής πυρόσβεσης, ενώ ο λιμένας του Βόλου δεν εξυπηρετεί φορτία χαρακτηρισμένα επικίνδυνα ή εύφλεκτα, είναι απολύτως πέραν κάθε λογικής. Και ας μην ξεχνάμε ότι το ρυμουλκό δεν αποτελεί πυροσβεστικό πλοιάριο! Ο ρόλος του ρυμουλκού λιμένος για την εκτέλεση του οποίου έχουν λάβει έγκριση δραστηριοποίησης από την Ελληνική Πολιτεία είναι ήδη προσδιορισμένος και αφορά πλοία κατασκευασμένα για ρυμουλκήσεις εντός λιμένος προς υποβοήθηση πλοίων κατά την πρόσδεση/απόδεση και ως εκ τούτου ανάλογα είναι τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του και ο εξοπλισμός του. Το ίδιο μάλιστα και με πλήρη σαφήνεια καταγράφεται στο άρθρο 2 «Ορισμοί» του Ε.Κ. (Ε.Ε.217/352) στο σημείο 17 «ως ρυμούλκηση νοείται η παροχή βοήθειας σε ένα πλοίο μέσω ρυμουλκού σκάφους, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής είσοδος ή έξοδο του πλοίου στον λιμένα ή η ασφαλής πλεύση εντός του λιμένα μέσω της παροχής βοήθειας στους ελιγμούς». Αυτά ορίζονται! Περί υποχρέωσης παροχής υπηρεσιών πυρόσβεσης δεν αναγράφεται τίποτα!
4.Συνεπώς, κάθε επιπλέον απαίτηση, που είτε εκφεύγει του σκοπού της αποστολής του ρυμουλκού λιμένος, είτε επιβάλλει αδικαιολόγητες, ατεκμηρίωτες και μη τεχνικές προδιαγραφές, που εύκολα χαρακτηρίζονται ως φωτογραφικές, είτε παραβιάζουν Κανόνες της Ε.Ε, πρέπει να διαγραφούν από το σχέδιο του Κανονισμούτου λιμένος σας. Και υπάρχουν όντως τέτοιες αδικαιολόγητες απαιτήσεις:
-ο αποκλεισμός των ρυμουλκών άνω των 30 ετών, δεδομένου ότι πουθενά στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό δεν αναφέρεται η ηλικία ως ποιοτικό κριτήριο, ούτε το ΠΔ 83/2022 θέτει θέμα ηλικίας των ρυμουλκών.
-ο αποκλεισμός των μονοπρόπελων ρυμουλκών, δεδομένου ότι ούτε στο ΠΔ83/2022, που αποτελεί την κατά νόμο εξουσιοδότηση των Φορέων για έκδοση Κανονισμού, γίνεται μνεία τέτοιου αποκλεισμού, ούτε βεβαίως στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό υπάρχει αναφορά στο είδος πρόωσης ή στον αριθμό των προπελών.
-ο αποκλεισμός των ρυμουλκών που δεν διαθέτουν εξωτερική πυρόσβεση FF1, δηλ. 2.400κμ, χωρίς καμία δικαιολόγηση μια τέτοιας απαίτησης, όπως προαναφέραμε.
-ο αποκλεισμός των ρυμουλκών με ελκτική δύναμη κάτω των 30 τόνων, χωρίς αυτό να δικαιολογείται από το μέγεθος των πλοίων που εξυπηρετεί το λιμάνι, ενώ ούτε οι υπάρχουσες λιμενικές υποδομές μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερα πλοία. Τα δε κρουαζιερόπλοια διαθέτουν τόσο ισχυρά πρωραία ή και πρυμναία συστήματα ώθησης (bowthrusters), που οι πλοίαρχοι τους ούτε χρειάζονται, ούτε επιθυμούν, ούτε επιτρέπουν την ώθηση ή καθ’ οιονδήποτε τρόπο άμεση επαφή ρυμουλκών με το πλοίο τους. Τα ρυμουλκά απλώς συνοδεύουν!
5. Από όλα τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η νεότερη Μελέτη δεν έχει πραγματοποιηθεί σύμφωνα με όσα προβλέπει το ΠΔ 83/2022, δηλαδή με βάση τα δεδομένα του μεγέθους των πλοίων που εξυπηρετεί ο λιμένας, του μεγέθους των προβλητών, των καιρικών συνθηκών και των γεωγραφικών ιδιομορφιών, διότι για παράδειγμα τα ύψη κύματος που αναφέρονται δεν παρατηρούνται στον Παγασητικό Κόλπο, ενώ επίσης αναφέρονται μεγέθη και είδη των πλοίων που ουδέποτε καταπλέουν στο λιμάνι του Βόλου. Μάλλον πρόκειται για μια Μελέτη «για όλες τις χρήσεις» που πιθανότατα αλλάζουν μόνο το όνομα του λιμένα και τον αριθμό των προβλητών. Αντιθέτως, η προηγούμενη Μελέτη διενεργήθηκε με βάση αποκλειστικά δεδομένα και πραγματικές συνθήκες του λιμένα Βόλου και αυτό είναι εμφανές από τα στοιχεία που παραθέτει.
6. Δεν κατανοούμε ποιος ακριβώς είναι ο λόγος που ένας τόσο πρόσφατος Κανονισμός που βασίστηκε σε μια πρόσφατη και τεκμηριωμένη μελέτη, θα πρέπει να αντικατασταθεί από έναν άλλον, που όπως αναπτύξαμε παραπάνω, σε πολλά σημεία αντίκειται ευθέως στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για την θέσπιση κοινών κανόνων ως προς την παροχή των λιμενικών υπηρεσιών και την λειτουργία των λιμένων της Ευρώπης με διαφάνεια, αλλά και σε πολλά σημεία και με το ΠΔ 83/2022 που παρέχει τη σχετική εξουσιοδότηση έκδοσης του κανονισμού.
7. Και ας μην ξεχνάμε βεβαίως και το εξής ιδιαίτερα σημαντικό σημείο: Ο επίσημος θεσμικός Σύμβουλος του Υπουργείου Ναυτιλίας, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με τις από 8 Μαΐου 2024 και 16 Ιουλίου 2024 τεκμηριωμένες επιστημονικές Εκθέσεις του, έχει εντοπίσει την άμεση ανάγκη διορθώσεων των ουκ ολίγων σφαλμάτων του ΠΔ 83/2022 και έχει υποδείξει τις αναγκαίες τροποποιήσεις, προκειμένου να επιλυθούν τα ποικίλα προβλήματα που έχει επιφέρει στον τομέα της παροχής υπηρεσιών ρυμούλκησης στα ελληνικά λιμάνια. Εξάλλου το γεγονός ότι απαιτήθηκαν 2 συνεχείς νομοθετικές τροποποιήσεις για να δοθούν οι αναγκαίες παρατάσεις ως προς την εφαρμογή του ΠΔ 83/2022 αποδεικνύει ότι η υιοθέτησή του από το Υπουργείο Ναυτιλίας, χωρίς μια πραγματική διαδικασία διαβούλευσης, παρά τις περί του αντιθέτου απόψεις των Φορέων της Ναυτιλίας, ήταν ένα σφάλμα που επιβάλλεται να διορθωθεί άμεσα.
Κλείνοντας, πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι θα αντιληφθείτε το μέγεθος του προβλήματος που θα δημιουργήσει η υιοθέτηση και η εσπευσμένη εφαρμογή των νέων υπέρμετρων απαιτήσεων του σχεδίου του νέου Κανονισμού, ως προς εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία του λιμένος σας, που θα διαθέτει μόνο ένα πάροχο εάν εγκριθεί ο νέος Κανονισμός, λαμβάνοντας υπόψη όσα προαναφέραμε και φυσικά την αναμενόμενη εκτόξευση του κόστους των υπηρεσιών ρυμούλκησης, εκτός αν σας υποσχεθεί ο μοναδικός πάροχος ότι δεν θα υπάρξει αύξηση τιμολογίων για το επόμενο εξάμηνο, όπως ανάλογη δήλωση έχει γίνει και σε άλλο λιμάνι.
Για το θέμα αυτό μάλιστα η Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Μαγνησίας με την Επιστολή της από 25/7/2024 έχει θέσει τους ενδοιασμούς των συγκεκριμένων επαγγελματιών/χρηστών του λιμένα. Και ήδη κρούουν το καμπανάκι, όπως επίσης με την πρόσφατη επιστολή τους και την παρουσία τους στην συνάντηση της 19ης Ιουλίου, σας εξήγησαν τις δικαιολογημένες ανησυχίες τους για τις μονοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά ρυμουλκικών υπηρεσιών που μόνο προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του λιμένα θα δημιουργήσει.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω, η πρότασή μας είναι συνεπώς απλή και σαφής. Το σχέδιο του νέου Κανονισμού να αποσυρθεί και να παραμείνει σε ισχύ ο υφιστάμενος Κανονισμός, ο οποίος βασίζεται σε Τεχνική Μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί αποκλειστικά για τα δεδομένα και τι συνθήκες του λιμένα σας.