Έως το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να δημοσιευθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η προκήρυξη των διαγωνισμών για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού των μετοχικών κεφαλαίων των οργανισμών λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας και την παραχώρηση για 40 έτη του προβλήτα «Φίλιππος Β» στο εμπορικό λιμάνι της Καβάλας, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι το πιθανότερο σενάριο είναι να αξιοποιηθούν τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου με την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών, δίχως ωστόσο να έχουν ληφθεί ακόμα οριστικές αποφάσεις.
Το λιμάνι του Βόλου παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον δεδομένου ότι έχει προοπτικές να εξελιχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα και ειδικά για αγροτικά προϊόντα.
Η περίπτωση του Βόλου μάλιστα προσελκύει ήδη ενδιαφέρον από εγχώριους παίκτες αλλά και από ομίλους του εξωτερικού, με παράγοντες της αγοράς να κάνουν λόγο για εταιρεία από τη Γαλλία η οποία διαχειρίζεται μεγάλο αριθμό λιμανιών. Οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2021.
Οι οργανισμοί λιμένων που έχουν την ευθύνη για τη λειτουργία των περιφερειακών λιμανιών έχουν συνάψει πολυετείς συμβάσεις με το Δημόσιο, οι οποίες αναμένεται να τροποποιηθούν προκειμένου το χρονικό διάστημα της παραχώρησης να ανέλθει σε 40 έτη, στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιοποίησής τους από το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφο, η προκήρυξη των τριών διαγωνισμών οι οποίοι θα ξεκινήσουν ταυτόχρονα, έχουν ήδη αναρτηθεί στην ευρωπαϊκή βάση δεδομένων TED (Tenders Electronic Daily) και είναι πλέον θέμα λίγων ωρών μέχρι να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις.
Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας η διαγωνιστική διαδικασία θα αφορά στην πώληση του 67% των μετοχών των δύο οργανισμών λιμένων.
Αμερικανικοί «μνηστήρες» για Αλεξανδρούπολη και Καβάλα
Σύμφωνα με πληροφορίες, για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα καταγράφεται ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες, το οποίο μάλιστα επιβεβαιώθηκε και σε συνάντηση που είχε ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, με τον πρέσβη των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ την Τετάρτη.
Τόσο ο κ. Πλακιωτάκης όσο και ο κ. Πάιατ αναμένεται να επισκεφθούν την Αλεξανδρούπολη την επόμενη εβδομάδα και θεωρείται δεδομένο ότι θα αναφερθούν στις προοπτικές του λιμανιού της πόλης.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, οι αμερικανικοί όμιλοι που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη θα είναι τουλάχιστον δύο, καθώς εκτός από την επενδυτική εταιρεία BlackSummit Financial Group είναι πιθανό να υπάρξει και δεύτερη συμμετοχή από τις ΗΠΑ στο διαγωνισμό.
Για την αγορά του 67% του οργανισμού λιμένος Αλεξανδρούπολης αναμένεται να ενδιαφερθεί και η Goldair, με καλά πληροφορημένες πηγές να τονίζουν ότι θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με έναν ακόμα ελληνικό όμιλο, ενώ βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις και με μία εταιρεία από τις ΗΠΑ.
Για την περίπτωση της Αλεξανδρούπολης η Goldair είχε βρεθεί πολύ κοντά σε συμφωνία με τον αμερικανικό όμιλο SSA Marine, ο οποίος είναι μέσα στους 10 μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων παγκοσμίως.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αναμένεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, ο οποίος έχει στο χαρτοφυλάκιό του και τις μινωικές ακτογραμμές. Όπως αναφέρει η προκήρυξη που έχει αναρτηθεί στη βάση δεδομένων TED της ΕΕ, η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας εκπνέει στις 2 Οκτωβρίου 2020. Σύμφωνα με πληροφορίες, με στελέχη της Γκριμάλντι θα συναντηθεί τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Ναυτιλίας.
Ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδο Λαμπίρη, τους επόμενους μήνες θα ξεκολλήσει έπειτα από πολλές καθυστερήσεις ο διαγωνισμός για την παραχώρηση σε ιδιώτη της Εγνατίας Οδού.
Ο κ. Λαμπίρης τόνισε ότι έχει γίνει σημαντική πρόοδος και πως σύντομα το νέο σχέδιο παραχώρησης θα αποσταλεί στα επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι έως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση, λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού.
Πηγή: economistas.gr