Αλλαγή πλάνου για το «ασημένιο βέλος» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το οποίο ενδέχεται να μη φθάσει τελικά στον προορισμό του. Πληροφορίες θέλουν τους Ιταλούς της Ferrovie Dello Stato Italiane (FS) να καταλήγουν σε εναλλακτική λύση ως προς το τρένο που θα δρομολογήσουν στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Παρά το γεγονός ότι οι αρχικές εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήθελαν το Pendolino ETR485, κατασκευής του 1994, να «τρέχει» μεταξύ των δύο πόλεων, τα σχέδια φαίνεται να αλλάζουν.
Σημειώνεται ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, είχε αφιχθεί στη Θεσσαλονίκη για δοκιμές το ETR485. Πρόκειται για τρένο κατασκευής του 1994, γεγονός για το οποίο επίσης είχε δεχθεί αρκετές κριτικές, καθώς επρόκειτο για παλαιό συρμό, ο οποίος απλώς ανακατασκευάστηκε εσωτερικά. Στο μεταξύ, ενώ τα δρομολόγια έχουν ξεκινήσει, το χρονοδιάγραμμα άφιξης του νέου τρένου παραμένει θολό. Οι τελευταίες εξαγγελίες της προηγούμενης κυβέρνησης ήθελαν το Pendolino ETR485 να μπαίνει σε τροχιά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Η ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέλος του ομίλου Ferrovie Dello Stato Italiane, προσανατολίζεται σε άλλη λύση.
Μετατροπές
Οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι φαίνεται πως κατέληξαν στο ότι είναι πιο συμφέρουσα λύση να στείλουν το ETR470, αντί του ETR485, να ανταγωνιστεί το αεροπορικό δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσίευμα βρετανικής ιστοσελίδας που εξειδικεύεται σε σιδηροδρομικά θέματα, ο ιταλικός οίκος FS αποφάσισε να αναπτύξει τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με τα τρένα ETR470. Η πρώτη από τις πέντε μονάδες ETR470 Pendolino που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν στις διεθνείς γραμμές μεταξύ Ιταλίας και Ελβετίας παραδόθηκε στο εργαστήριο υψηλής ταχύτητας της Trenitalia στη Βιτσέντζα για μετατροπές προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει στην Ελλάδα, σύμφωνα με την εξειδικευμένη ιστοσελίδα.
Εννέα συρμοί ETR470 αυτοκινήτων κατασκευάστηκαν από τη Fiat Ferroviaria το 1993-97. Μετά τη διάσπαση της κοινοπραξίας Cisalpino, τέσσερις μονάδες πέρασαν στους ελβετικούς ομοσπονδιακούς σιδηροδρόμους, τρεις εκ των οποίων από τότε έχουν διαλυθεί. Οι υπόλοιπες πέντε χρησιμοποιήθηκαν για σύντομο χρονικό διάστημα από την Trenitalia για τη λειτουργία των υπηρεσιών Frecciabianca στο ιταλικό εγχώριο δίκτυο.
Για την τοποθέτηση των μονάδων σε λειτουργία στην Ελλάδα, ο υπάρχων εξοπλισμός 3 kV DC πρέπει να αντικατασταθεί από πακέτο έλξης 25 kV 50 Hz. Τα τρένα θα διαθέτουν επίσης εξοπλισμό ETCS, καθώς η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη χρησιμοποιεί το επίπεδο 1 του ETCS για την αυτόματη προστασία της αμαξοστοιχίας.
Στο μεταξύ, πολύς λόγος γίνεται για τις αντοχές του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η ταξινόμηση των γραμμών του δικτύου του ΟΣΕ με βάση την επιτρεπόμενη ταχύτητα για το έτος 2019 έχει ως εξής:
Στο 19% του δικτύου (436 χλμ.) η μέγιστη ταχύτητα ανέρχεται στα 79 χλμ./ ώρα, στο 40% (916 χλμ.) κυμαίνεται από 80 χλμ./ώρα έως 119 χλμ./ώρα, το 22,2% του δικτύου (431 χλμ.) «αντέχει» ταχύτητες μεταξύ 120 χλμ./ώρα και 159 χλμ./ώρα, ενώ το υπόλοιπο 18,8% (431 χλμ.) μπορεί να ξεπεράσει τα 160 χλμ./ώρα.
Η Καθημερινή