Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου, 2024 11:15
Τοπικά

“Μπλοκάρουν” έργα 1,35 δισ. στη Θεσσαλία : Προσφυγές των μικρών ομίλων – Κίνδυνος για Ταμείο Ανάκαμψης;






Έκαναν πράξη την «απειλή» τους οι μικρότερου μεγέθους κατασκευαστικές εταιρείες, όπως το σχήμα των Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ. και προχώρησαν στην υποβολή προδικαστικών προσφυγών για το σύνολο των 8 εργολαβιών (4 για οδικά έργα και 4 για σιδηροδρομικά), συνολικούς ύψους 1,35 δισ. ευρώ, για την αποκατάσταση των ζημιών σε υποδομές της Θεσσαλίας (και σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδα) ελέω των περσινών κακοκαιριών «Daniel» και «Elias». Ηδη, έχουν κάνει το πρώτο βήμα με προσφυγές προς την Ενιαία Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (συζήτηση προσφυγών στα τέλη Ιανουαρίου) ενώ, κατά πληροφορίες, αν δεν δικαιωθούν, είναι «ανοιχτός ο δρόμος» για προσφυγή στο ΣτΕ ή ακόμα και σε όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ

Οι Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ., λοιπόν, και προχώρησαν στην υποβολή προδικαστικών προσφυγών στην ΕΑΔΗΣΥ, μάλιστα για δύο από αυτές (συνολικά 8), έχει οριστεί και η συζήτησή τους στις 31 Ιανουαρίου 2025 από σχετικό κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (για τις εργολαβίες «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων Daniel και Elias Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου» και «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων Daniel και Elias των Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων»). Λογικά, για την ίδια ημερομηνία ή κάπου εκεί θα οριστεί η ημερομηνία εξέτασης και των άλλων προδικαστικών προσφυγών.

Τονίζεται μάλιστα ότι «η Ένωση των εταιρειών μας, ι πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να εκτελέσει τα σχετικά έργα υποδομών και επιθυμεί να συμμετάσχει στη διαδικασία επιλογής αναδόχων, και ότι διαθέτει την πλήρη τεχνικοοικονομική ικανότητα – χωρίς καν να απαιτείται να λάβει την παραμικρή προκαταβολή- να συνεισφέρει στην αποκατάσταση των βλαβών».

Γιατί πήγε με αυτό το μοντέλο το υπ. Υποδομών και Μεταφορών

Πάντως, όπως και πρόσφατα αναφέραμε, το μέγεθος των παρεμβάσεων είναι τεράστιο, σχεδόν μόνο 1.000 διαφορετικά σημεία για τα οδικά έργα, και θα χρειαστεί πολλή δουλειά, διάσπαση εργοταξίων, συντονισμός κ.α.. Το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να εξηγήσει την διαδικασία που έχει επιλέξει για την διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση του έργου (fast track διεργασίες), έχει αναφέρει ότι πρόκειται για «έργα αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, με ευρεία διασπορά και μεγάλη τεχνική δυσκολία, για την ανάθεση των οποίων ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης, στη συνέχεια η διενέργεια διαδικασίας ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους καθηκόντων υποβοήθησης της Υπηρεσίας για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, με συγκρότηση ομάδων για τη διενέργεια επιτόπου αυτοψιών σε πάνω από χίλια σημεία επίσκεψης, σε ευρεία διασπορά και ποικίλο γεωγραφικό ανάγλυφο, στις έξι Περιφερειακές Ενότητες των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, έλεγχο, καταγραφή και αποτύπωση των σημείων παρέμβασης, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο, ιεράρχηση και χρονική προτεραιοποίηση από πλευράς ασφάλειας και προσβασιμότητας των παρεμβάσεων και αποτύπωση κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβασης». Ως εκ τούτου, «συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων για την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς διαταράσσεται η οικονομική, κοινωνική και προσωπική ζωή των κατοίκων των επηρεαζόμενων περιοχών».

 insider.gr