Μετά τη χθεσινή ανακοίνωση από τον Πρωθυπουργό για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκίνητων στην Ελλάδα από την γερμανική εταιρεία Next e.Go, ο βουλευτής Μαγνησίας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Χρήστος Μπουκώρος επικοινώνησε με τον Υφυπουργό Οικονομικής Διπλωματίας Κώστα Φραγκογιάννη, προκειμένου να του εκθέσει το ενδιαφέρον της περιοχής του Βόλου για την εγκατάσταση της συγκεκριμένης μεγάλης επένδυσης. Μετά από μακρά τηλεφωνική επικοινωνία ο Υφυπουργός ζήτησε αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις του βουλευτή. Ο Χρήστος Μπουκώρος, πριν από λίγη ώρα, απέστειλε το παρακάτω υπόμνημα:
«Κύριε Υπουργέ,
Αρχικά ήθελα να συγχαρώ τόσο εσάς προσωπικά, όσο και τον πρωθυπουργό μας, για την επιτυχία σας να προσελκύσετε το μεγάλο και έντονο ενδιαφέρον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων Next e.Go για δημιουργία μονάδας παραγωγής στη χώρα μας. Αυτή η εξέλιξη είναι η απτή απόδειξη ότι η Ελλάδα μπορεί πράγματι να αλλάξει σελίδα.
Κατά δεύτερον, θα ήθελα θερμά να σας ευχαριστήσω για τη χθεσινή μας τηλεφωνική επικοινωνία και να μου επιτρέψετε να σας παρουσιάσω ορισμένα μόνο από τα πλεονεκτήματα της εγκατάστασης μιας τόσο σημαντικής μονάδας στην περιοχή του Βόλου, διότι ειλικρινά πιστεύω ότι αυτό το ενδεχόμενο πρέπει τουλάχιστον να εξεταστεί. Βεβαίως, η χωροθέτηση και η επιλογή του τόπου εγκατάστασης τελικά θα είναι απόφαση των ίδιων των επενδυτών. Πιστεύω, όμως, είναι αναγκαίο να έχουν οι επενδυτές πλήρη και αναλυτική ενημέρωση για τις δυνατότητες όλων των περιοχών της χώρας.
Προσπαθώντας να αντιμετωπίσω το θέμα όσο πιο αντικειμενικά γίνεται θα ξεκινήσω με το μοναδικό ίσως μειονέκτημα για μια τέτοια εγκαταστάτη στη Μαγνησία.
Στην περιοχή του Βόλου τα επενδυτικά σχέδια επιδοτούνται σε ποσοστό 45%, ενώ σε κάποιες άλλες παραμεθόριες περιοχές με 55 ίσως και 60%. Από κει και πέρα, όμως, υπάρχουν μόνο πλεονεκτήματα που έχει να επιδείξει η περιοχή μας και επιτρέψτε μου να συνοψίσω μόνο ορισμένα από αυτά
1) Ο Βόλος είναι έδρα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το οποίο τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια γοργή άνοδο στην παγκόσμια κατάταξη των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Πριν συμπληρώσει τα 35 χρόνια λειτουργίας του βρίσκεται κιόλας στα 900 καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου. Απόδειξη της δυναμικής του. Επίσης, στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στον Βόλο, το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών θεωρείται από τα πιο καταξιωμένα της χώρας. Επιπλέον, στο συγκεκριμένο Τμήμα η ομάδα εργασίας φοιτητών και καθηγητών «Κένταυρος» έχει καταγράψει σπουδαία πορεία και έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις μέσα από την αδιάλειπτη συμμετοχή της στους διεθνείς φοιτητικούς αγώνες Formula Students. Η συγκεκριμένη ομάδα έχει δημιουργήσει κουλτούρα παραγωγής οχημάτων σε όλα της τα στάδια (εξεύρεση χορηγών – έρευνα – μελέτη – κατασκευή και δοκιμή οχήματος σε πραγματικές συνθήκες). Επιπλέον, πολλοί απόφοιτοι του συγκεκριμένους τμήματος εργάζονται ήδη σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης της Αμερικής και της Ασίας και η εγκατάσταση της μονάδος θα ήταν ένα κίνητρο για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.
Εν κατακλείδι, τα τελευταία χρόνια έχει παραχθεί αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό που διαθέτει την εμπειρία της πρώτης επαφής με την παραγωγή αυτοκινήτου. Επίσης, στο πλαίσιο της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο λειτουργεί και ένα ακόμη πολύ αξιόλογο Τμήμα, αυτό των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, το αντικείμενο του οποίου άπτεται σε πολλά σημεία με τη συγκεκριμένη επένδυση. Τέλος, είναι σημαντικό να σημειώσω ότι σύντομα ολοκληρώνεται και η νέα εγκατάσταση της Πολυτεχνικής Σχολής, προϋπολογισμού 54 εκατ. ευρώ, η οποία θα δώσει περαιτέρω δυνατότητες στα ήδη αξιόλογα Τμήματα.
2) Βασικό πλεονέκτημα η γεωγραφική θέση της περιοχής. Ο Βόλος βρίσκεται στο κέντρο της χώρας, παράγοντας που περιορίζει σημαντικά τα κόστη μεταφοράς των παραγόμενων μονάδων προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και προς όλες τις περιοχές της χώρας.
3) Η ύπαρξη μεγάλου λιμανιού, με τεράστιες δυνατότητες και σύνδεση με σιδηρόδρομο, καθώς και η προοπτική δημιουργίας car terminal. Η αξιοποίηση του λιμανιού διευκολύνει την εξαγωγική δραστηριότητα προς Μέση Ανατολή και Αφρική.
4) Η ύπαρξη σιδηροδρόμου, ο οποίος διέρχεται μέσα από τις Βιομηχανικές Περιοχές του Βόλου, εφόσον έχει ήδη δημοπρατηθεί το έργο της ηλεκτροκίνησης Βόλου – Λάρισας, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι στις 25 – 28 Ιανουαρίου 2021 θα αναδειχθεί και ο ανάδοχος του έργου. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του σημαντικού αυτού αναπτυξιακού έργου υπολογίζεται στα 2 χρόνια από την εγκατάσταση του αναδόχου. Χρονοδιάγραμμα που σχεδόν συμπίπτει και μ’ αυτό της εν λόγω επένδυσης. Επιπλέον, η σύνδεση με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο και η ηλεκτροκίνηση ενισχύουν τις δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας προς την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
5) Ο εθνικός οδικός άξονας απέχει από τις Βιομηχανικές Περιοχές μόλις 6 χιλιόμετρα και η συνδετήρια οδός είναι διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστικό στηθαίο, ασφαλής, σε άριστη κατάσταση και πρόσφατα ανακατασκευασμένη.
6) Η ύπαρξη σύγχρονου πολιτικού αεροδρομίου σε απόσταση μόλις 15 χιλιομέτρων από τις Βιομηχανικές Περιοχές του Βόλου.
7) Ο Βόλος διαθέτει δύο οργανωμένες Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙ.ΠΕ.), από τις μεγαλύτερες και ιστορικότερες της χώρας, με διαθεσιμότητα γηπέδων, αλλά και εγκαταστάσεων.
8) Στον Βόλο υπάρχει κουλτούρα παραγωγής αυτοκινήτων, καθώς με εξαιρετική επιτυχία από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 λειτούργησε στην Α’ ΒΙ.ΠΕ. Βόλου η εταιρεία ΤΕΟΚΑΡ ως κορυφαίος παγκοσμίως ανεξάρτητος παραγωγός αυτοκινήτων της ιαπωνικής εταιρείας Νissan. Οι παραγωγικές δυνατότητες την εποχή εκείνη, ήταν μέχρι 15.000 οχήματα ετησίως και η παύση λειτουργίας της συγκεκριμένης βιομηχανίας δεν εδράζεται σε παραγωγικούς ή ποιοτικούς, αλλά σε καθαρά παγκόσμιους πολιτικο-οικονομικούς λόγους, που δεν είναι του παρόντος να αναλυθούν.
9) Υφίσταται ακόμη και σήμερα η εγκατάσταση της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο, η οποία σε μέγεθος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ελλάδα, μετά από εκείνη της ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη, και καλύπτει πάνω από 20.000 τετραγωνικά στεγασμένο χώρο με τις γραμμές παραγωγής. Οπωσδήποτε ο εκσυγχρονισμός μιας τέτοιας εγκατάστασης ενδεχομένως να ενδιέφερε τους επενδυτές.
10) Στις δύο Βιομηχανικές Περιοχές του Βόλου λειτουργούν καταξιωμένες βιομηχανίες κυρίως στον χώρο της μεταλλικής κατασκευής, μέσω των οποίων μπορούν αναπτυχθούν παραγωγικές συνέργειες: ΜΕΤΚΑ, Λυκομήτρος, Κουτσογιάννης, ΒΕΜΕΚΕΠ Αντζούρης κ.α. Οι συγκεκριμένες δεν είναι μικρές βιοτεχνίες, αφού συνολικά απασχολούν πάνω από 1.200 άμεσα εργαζόμενους και δίνουν εργασιακό αντικείμενο σε πολλούς περισσότερους. Επιπλέον, πληροφορούμαστε ότι πρόκειται να επαναλειτουργήσει σύντομα η βιομηχανία Κιολεϊδης, άλλοτε κορυφαία στην παραγωγή αμαξοστοιχιών (βαγονιών κ.λπ.).
11) Στις παρυφές των Βιομηχανικών Περιοχών του Βόλου λειτουργεί πλήθος βιοτεχνιών και υφίσταται οργανωμένο Βιοτεχνικό Πάρκο. Πολλές από τις συγκεκριμένες βιοτεχνίες έχουν μακρά παράδοση στην κατεργασία του μετάλλου.
12) Εκτός από τις προαναφερθείσες βιομηχανικές μονάδες, λειτουργούν και μονάδες υψηλής τεχνολογίας διαφόρων κλάδων της βιομηχανίας.
13) Στην ευρύτερη περιοχή του Βόλου υπάρχει ικανή μάζα εξειδικευμένου εργατοτεχνικού προσωπικού, αρκεί να σας αναφέρω ότι υπάρχουν ακόμη στην παραγωγική διαδικασία μηχανικοί και εργατοτεχνίτες που ξεκίνησαν την καριέρα τους από την ΤΕΟΚΑΡ.
14) Ο Βόλος διαθέτει βιομηχανική κουλτούρα, άλλωστε είναι από τις λίγες περιοχές της χώρας που αστικοποιήθηκαν, έστω και εν μέρει, από τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα.
15) Η γειτνίαση της περιοχής με άλλα μεσαία αστικά κέντρα όπως Λάρισα, Λαμία, Τρίκαλα, Καρδίτσα διευκολύνει την αναζήτηση επιπλέον επιστημονικού και εργατοτεχνικού δυναμικού.
16) Δεδομένη η πολιτική υποστήριξη των πολιτικών και τοπικών φορέων στην επένδυση, αλλά και η υποστήριξη των τοπικών ΜΜΕ. Μετά από δύο κύματα αποβιομηχάνισης που έπληξαν το άλλοτε κραταιό βιομηχανικό κέντρο του Βόλου, οι πάντες κατανοούν την αναγκαιότητα της βιομηχανίας για την ανάπτυξη της περιοχής και ευρύτερα της χώρας.
17) Κατά κοινή ομολογία ο Βόλος και η Μαγνησία είναι από τις ομορφότερες περιοχές της χώρας, όλες τις εποχές του χρόνου, με βουνό και θάλασσα σε απόσταση αναπνοής και θα αποτελούσε ελκυστικό τόπο διαμονής για οποιοδήποτε στέλεχος μιας τέτοιας εταιρείας. Δεν είναι τυχαίο ότι χιλιάδες Γερμανοί, Γάλλοι κ.α. έχουν επιλέξει ως τόπο παραθεριστικής ή μόνιμης κατοικίας το βουνό του Πηλίου.
Κύριε Υπουργέ,
προσπάθησα να σας παρουσιάσω μόνο ορισμένα και εμφανή από τα σημαντικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας, κατάλληλης, πιστεύω, να φιλοξενήσει μια τέτοια επένδυση. Είμαι βέβαιος ότι ειδικοί τεχνοκράτες μπορούν να σας παρουσιάσουν και μια σειρά άλλων, ίσως και ουσιαστικότερων πλεονεκτημάτων. Εν τέλει, όμως, business is business και γνωρίζουμε όλοι ότι οι επενδυτές είναι αυτοί που θα επιλέξουν τον τόπο της επένδυσής τους, με βάση τα συμφέροντα της εταιρείας τους. Πιστεύω όμως βαθύτατα, κύριε Υπουργέ, ότι ο Βόλος με τα τόσα του πλεονεκτήματα δικαιούται να παρουσιάζεται ως μία από τις εναλλακτικές περιοχές εγκατάστασης της Next e.Go, επ’ ωφελεία της ίδιας της επένδυσης, αλλά και της εθνικής μας οικονομίας.
Με εκτίμηση
Χρήστος Μπουκώρος,
Βουλευτής Μαγνησίας, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Ν.Δ.»