Το μαθητικό δυναμικό ειδικά στα δημοτικά σχολεία είναι ένας τομέας στον οποίο αποτυπώνεται το διαχρονικό δημογραφικό πρόβλημα λόγω της υπογεννητικότητας στην Ελλάδα όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Συγκεκριμένα από το 2010 έως το 2021 ο αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών σε δημοτικά σχολεία έχει μειωθεί σημαντικά παρά την αύξηση που καταγράφθηκε την τριετία 2015 έως 2017.
Συγκεκριμένα:
– Το 2010 οι εγγεγραμμένοι μαθητές στα δημοτικά σχολεία ήταν 633.291
– Το 2021 οι εγγεγραμμένοι μαθητές στα δημοτικά σχολεία ήταν 606.400
Μόνο την τριετία 2015-2017 καταγράφηκε αύξηση σε σχέση με το 2010 (640.001 το 2015, 642.707 το 2016, 645.250 το 2017)
Αντίθετη φαίνεται, ωστόσο, να είναι η εικόνα από τα νηπιαγωγεία καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει ο Ελεύθερος Τύπος το σχολικό έτος 2020-2021 ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών έφτασε τους 175.109 από 164.716 το αμέσως προηγούμενο διδακτικό έτος (2019-2020), μια αύξηση της τάξης του 6,3%.
Όπως σημειώνεται η άνοδος αυτή σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης καθώς μέχρι πριν από λίγα χρόνια τα νήπια έως 4 ετών «μοιράζονταν« σε παιδικούς σταθμούς και Νηπιαγωγεία χωρίς να υπάρχει καθολική πολιτική για την εκπαίδευση σε αυτή την ηλικία.
Σε επίπεδο περιφερειών αυτή στην οποία φοιτούν οι λιγότεροι μαθητές είναι αυτή του Βορείου Αιγαίου με μόλις 1,8% του συνολικού αριθμού μαθητών των Δημοτικών και 2% του συνολικού αριθμού των μαθητών στα Νηπιαγωγεία. Ακολουθεί η περιφέρεια Ιονίων Νήσων με 2,1% και 2,2% του συνολικού αριθμού των μαθητών σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία αντίστοιχα. και η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας με 2,3% και 2,2%.
Στην κορυφή αυτής της λίστας βρίσκονται:
– η περιφέρεια Αττικής με 35,6% του συνολικού αριθμού μαθητών των Δημοτικών και 34,4% του συνολικού αριθμού των μαθητών στα Νηπιαγωγεία
– η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 17,2% του συνολικού αριθμού μαθητών των Δημοτικών και 17,2% του συνολικού αριθμού των μαθητών στα Νηπιαγωγεία.