Πώς κατάφεραν και το ξεκόλλησαν μία εβδομάδα μετά – Πανηγυρισμοί από τα συνεργεία που εργάζονταν ακούραστα τα τελευταία 24ωρα – Δεν είναι σαφές πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία στη ζωτικής σημασίας θαλάσσια οδό
Το σκάφος μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων κατορθώθηκε να επανέλθει σε πλεύση στις 04:30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας) και «διασφαλίζεται», ανέφερε η Inchcape, η οποία παρέχει διάφορες ναυτιλιακές υπηρεσίες σε διεθνές επίπεδο, σύμφωνα με το Reuters
και άλλα διεθνή MME. Για «μερικό απεγκλωβισμό κάνει λόγο το Bloomberg, ενώ Γαλλικό Πρακτορείο μεταδίδει ότι το σκάφος έχει ξεκινήσει να κινείται.
#BREAKING As the sun rises in Egypt, so too does the Ever Given. Six days after getting stuck bystander video shows the container ship once again floating. pic.twitter.com/Cv7vFTuBy3
— Mackay Taggart (@mackaytaggart) March 29, 2021
Τα ρυμουλκά και τα συνεργεία στην περιοχή εργάζονταν ασταμάτητα τις τελευταίες μέρες προκειμένου να απεγκλωβίσουν το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχε προσαράξει διαγώνια στη Διώρυγα του Σουέζ από την 23η Μαρτίου, παρεμποδίζοντας πλήρως την κυκλοφορία.
Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης εικονίζουν το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι. Σε άλλα βίντεο, που δεν ήταν δυνατό να επαληθευτούν άμεσα, ακούγονται επευφημίες πληρωμάτων και κόρνες άλλων πλοίων που πανηγυρίζουν.
Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω».
Video shows Ever Given is now free on the Suez Canal. #SuezCrisis pic.twitter.com/IT6Dx9i5st
— X News Alerts (@XNewsAlerts) March 29, 2021
Πανηγυρισμοί από τα συνεργεία που εργάζονταν ακούραστα τα τελευταία 24ωρα:
BREAKING : EVER GIVEN ship has been UNSTUCK & Moving into #Suez Canal after 6 Days!!
Egyptian crew managed to float it moments ago. It’s 5:42 am there: pic.twitter.com/GoMlYjQerL
— Joyce Karam (@Joyce_Karam) March 29, 2021
Υπενθυμίζεται ότι περισσότερα από 360 πλοία και τα φορτία τους είχαν εγκλωβιστεί στα άκρα του καναλιού ή στην περιοχή αναμονής της Διώρυγας του Σουέζ. Η προσάραξη του σκάφους και η «έμφραξη» στη Διώρυγα του Σουέζ είχε μεγάλο οικονομικό αντίκτυπο παγκοσμίως σε διάφορους τομείς, με τις πιο σοβαρές επιπτώσεις να εντοπίζονται στην ενεργειακή αγορά.
Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιήθηκαν βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία είχε κολλήσει το σκάφος.
BREAKING: The giant ship blocking the Suez Canal has been freed by salvage crews, but it’s unclear how soon the vital trade route will be open to traffic https://t.co/pDrrMxqFBp pic.twitter.com/uMC8wH0dRj
— Bloomberg (@business) March 29, 2021
Το ιστορικό της «έμφραξης»
Το φορτηγό προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι άθελά του την συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου. Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περίπου το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι δεν είναι διαθέσιμο συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και κόστη.
Στον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων θαλάσσιας κυκλοφορίας MarineTraffic, εκατοντάδες μικρές χρωματιστές κουκίδες που αντιπροσωπεύουν τα πλοία που συσσωρεύονται σήμερα στ΄ανοιχτά του Πορτ-Σάιντ στη Μεσόγειο, στις λίμνες που χαρακτηρίζουν τη διώρυγα του Σουέζ και σχηματίζουν ακόμη και μια γραμμή στον κόλπο του Σουέζ που οδηγεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
Δεν είναι ξεκάθαρο πότε αυτά τα πλοία θα καταφέρουν τελικά να περάσουν από τη διώρυγα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετά τάνκερ και άλλα σκάφη άλλαξαν πλεύση τα περασμένα 24ωρα, ακολουθώντας την μακρύτερη οδό γύρω από την Αφρική για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ‘Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.