Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024 04:17
Άλλες ΕιδήσειςΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφορία: Αναζητά «λαμπερά λαβράκια» στα διαδίκτυο – «Μαύρο χρήμα» στα social media






Η Εφορία αναζητά «λαβράκια» φοροδιαφυγής στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και κυρίως το… Facebook, το Instagram ή το Tik Tok: Ήδη έχει ληφθεί η απόφαση να συγκροτηθεί ειδική ομάδα ελεγκτών προκειμένου να εντοπίζει όσους παραβιάζουν την φορολογική νομοθεσία αξιοποιώντας τα «εργαλεία» που εξασφαλίζουν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Άλλωστε, ήδη έχει διαπιστωθεί πως δεν είναι λίγοι εκείνοι οι «αστέρες» του διαδικτύου που προσελκύουν μεγάλο αριθμό «ακολούθων» και κατόπιν εκμεταλλεύονται αυτή την «απήχηση» εμπορικά. 

Και βεβαίως το ζήτημα που προκύπτει έχει να κάνει με το ότι αυτές οι συναλλαγές συνήθως γίνονται συνήθως χωρίς να δηλώνονται στις φορολογικές Αρχές, με άλλα λόγια υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες για «μαύρο χρήμα». Έτσι, προχωρά η συγκρότηση ειδικού τμήματος το οποίο είναι επιφορτισμένο με τον εντοπισμό φοροδιαφυγής που διενεργείται βασικά μέσω Facebook ή άλλων κοινωνικών δικτύων.

Σαρωτικοί έλεγχοι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

Φυσικά η αιτία για την δημιουργία αυτού του νέου μηχανισμού δεν είναι άλλη από το ότι ήδη έχει εντοπιστεί μεγάλος και σημαντικός αριθμός υποθέσεων φοροδιαφυγής τα τελευταία χρόνια από τις φορολογικές αρχές και μάλιστα με βάση τυχαίους ελέγχους.

Μετά τη διαπίστωση ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις, αλλά για εκτεταμένη μέθοδο παραβίασης της φορολογικής νομοθεσίας, αποφασίστηκε η συγκρότηση ειδική υπηρεσίας, στόχος της οποίας είναι η ανίχνευση περιπτώσεων φοροδιαφυγής μέσω του Facebook, του Instagram του Tik Tok ή άλλων Social Media.

Τι θα ελέγχει η νέα υπηρεσία

Συγκεκριμένα, το νέο οργανόγραμμα της ΑΑΔΕ προβλέπει τη συγκρότηση του Τμήματος υπό τον τίτλο «Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας, Μηχανογραφικής Υποστήριξης και Αναφορών», με τις βασικές αρμοδιότητες αυτού του Τμήματος να είναι:

  • Η διενέργεια στοχευμένων ερευνών και διασταυρώσεων προς επαλήθευση και η αξιοποίηση καταγγελιών ιδιωτών ή άλλων στοιχείων που περιέρχονται σε γνώση της Διεύθυνσης από κάθε πηγή.
  • Η ανίχνευση υφιστάμενων και μελλοντικών τάσεων φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, μέσω του διαδικτύου ή του έντυπου Τύπου και της αξιοποίησης των σχετικών πληροφοριών.
  • Ο καθορισμός και η διαχείριση του περιεχομένου των ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων εκδοτών και ληπτών εικονικών και πλαστών φορολογικών στοιχείων και μητρώου εξωχώριων (offshore) εταιρειών.
  • Οι εισηγήσεις για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών και των λοιπών πρόσθετων διοικητικών κυρώσεων.
  • Η εποπτεία και η διασφάλιση της ορθής εφαρμογής του κανονιστικού πλαισίου της λειτουργίας του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λοιπών Πληρωμών (ΣΜΤΛ και Λ.Π.) του άρθρου 62 του ν. 4170/2013.

Το «λάθος» των επιτήδειων του διαδικτύου

Το έναυσμα για την ίδρυση του ειδικού τμήματος δόθηκε από τις υποθέσεις που ανακαλύπτουν οι συνήθεις έλεγχοι του ΣΔΟΕ, των ΥΕΔΔΕ και άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, με χαρακτηριστικές περιπτώσεις «επιχειρήσεις» φαντάσματα οι οποίες πωλούν διάφορα προϊόντα μέσω του διαδικτύου, χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών και χωρίς να δηλώνουν και να αποδίδουν ΦΠΑ ή φυσικά, να πληρώνουν φόρο εισοδήματος.

Στις περισσότερες περιπτώσεις στήνονται εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook και όχι μόνον.

Οι τιμές είναι δελεαστικές, δεδομένου ότι οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ είναι αφορολόγητοι, ενώ τα προϊόντα που πωλούν έχουν έρθει παράνομα στην Ελλάδα, χωρίς εκτελωνισμό και επιβολή ΦΠΑ.

Οι ελεγκτές είναι έκπληκτοι με το θράσος, ορισμένων περιπτώσεων οι οποίοι εκτός των άλλων, δέχονται πληρωμές μέσω τραπεζικών λογαριασμών ή πιστωτικών καρτών, χωρίς να φοβούνται τον έλεγχο της Εφορίας στις καταθέσεις τους, ο οποίος είναι πλέον εύκολος, καθώς η Εφορία είναι online με τις τράπεζες.

Βεβαίως από την λίστα των ελεγκτών δεν θα λείψουν εκείνα τα «λαμπερά» πρόσωπα που καταφέρνουν να «κλείνουν» πλουσιοπάροχες αμοιβές για διαφήμιση προϊόντων στους χιλιάδες ακολούθους τους, χωρίς βεβαίως να έχει… ενημερωθεί σχετικά η Εφορία.