Τα δυο παιδιά ήταν πολύ αγαπημένα, όλο γελούσαν και πειράζονταν. Ωσπου εμφανίστηκε ένα αμάξι. Ο Γιάννης εκτοξεύτηκε στα 71 μέτρα, η Στέλλα 107 μ. μακριά, στο παρμπρίζ ενός αυτοκινήτου. Ούτε ο σκύλος επέζησε της σύγκρουσης. Σε δρόμο με όριο ταχύτητας τα 40 χλμ./ώρα, το κοντέρ του μοιραίου αυτοκινήτου έδειχνε 125 χλμ. Ο οδηγός μετά τη σύγκρουση δεν σταμάτησε, αλλά επιτάχυνε φτάνοντας τα 170 χλμ/ώρα πριν προσκρούσει σε σταθμευμένη μοτοσικλέτα.
Εξι χρόνια μετά, την περασμένη Τρίτη, η υπόθεση τελεσιδίκησε στο Εφετείο Χανίων. Αναγνωρίζοντας πλήρη ευθύνη στον 26χρονο σήμερα κατηγορούμενο, το δικαστήριο του επέβαλε ποινή 6 ετών και 9 μηνών. Η ποινή είναι εξαγοράσιμη. Ο δράστης, ελεύθερος από την πρώτη στιγμή, θα καταβάλει στο κράτος –σε δόσεις– συνολικά 25.515 ευρώ. Δωδεκάμισι χιλιάδες για τη ζωή κάθε παιδιού.
«Και ο σκύλος δώρο», όπως σχολιάζει με εμφανή πίκρα ο Μανώλης Σταυρουλάκης, μέλος του Δ.Σ. του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που έχουν συστήσει συγγενείς θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων. «Δεν είχε, βλέπετε, ψηφιστεί η νομοθεσία για την κακοποίηση των ζώων…». Ο σύλλογος παρακολουθεί την υπόθεση από την πρώτη στιγμή, στο πλευρό των δύο ρημαγμένων οικογενειών. Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, αλλά κανείς δεν έτρεφε αυταπάτες:
η ποινή θα ήταν χαμηλή, στον δράστη είχαν απαγγελθεί κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή. Μάταια η πολιτική αγωγή ζητούσε την αναβάθμιση της κατηγορίας σε κακούργημα και την αντικατάσταση της αμέλειας με τον ενδεχόμενο δόλο.
«Εμείς σαν σύλλογος δεν ζητάμε την εξόντωση των δραστών. Δεν ζητάμε αποφάσεις που θα τους διαλύσουν, αλλά που θα βοηθήσουν να γίνει αντιληπτό ότι αυτή η παραβατική συμπεριφορά έχει συνέπειες», σημειώνει ο κ. Σταυρουλάκης. «Δεν πάμε στα δικαστήρια για να εκδικηθούμε για τα παιδιά μας.
Αυτό που φωνάζουμε είναι ότι οι αποφάσεις θα πρέπει να βοηθούν στην αποτροπή τέτοιων συμπεριφορών». Οπως υπογραμμίζει, το νομικό πλαίσιο υπάρχει. «Μπορούν να παραπεμφθούν για παρακώλυση συγκοινωνιών ή πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου με υπερβολική ταχύτητα σε βαθμό κακουργήματος».
Το άρθρο 290
Οπως εξηγεί όμως στην «Κ» ο Γιώργος Κουβίδης, πρόεδρος του συλλόγου, ούτε ο εισαγγελέας απήγγειλε αυτές τις κατηγορίες, αλλά ούτε και το δικαστήριο αναβάθμισε τις κατηγορίες αργότερα. «Κάπως έτσι φτάνουμε να αποδίδουμε εξαγοράσιμες ποινές και πάντα επιλέγεται το μικρότερο ποσό εξαγοράς». Χαρακτηριστικό είναι, όπως λέει ο ίδιος, ότι μολονότι από 1ης Ιουλίου 2019 ισχύει το άρθρο 290 του Ποινικού Κώδικα περί επικίνδυνης οδήγησης, κανείς δεν έχει καταδικαστεί με αυτή την κατηγορία, με μία μόνο εξαίρεση.
«Ακόμη και όταν η αρχική κατηγορία είναι με βάση αυτό το άρθρο, είτε πρωτόδικα είτε στο Εφετείο εκπίπτει σε αμέλεια». Οπως τονίζει όμως χρόνια τώρα ο σύλλογος, δηλαδή οι χαροκαμένοι γονείς: χωρίς δικαιοσύνη δεν θα έρθει η ειρήνη στους ελληνικούς δρόμους. Ειρήνη, ναι, γιατί μόνο πόλεμος μπορεί να χαρακτηριστεί αυτό που συμβαίνει στην άσφαλτο.
Μετά το τραγικό δυστύχημα, στο ύψος του Πολυτεχνείου Κρήτης τοποθετήθηκαν φωτεινοί σηματοδότες και κατασκευάστηκε πεζοδρόμιο, ωστόσο έξι χρόνια μετά δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί κυκλικός κόμβος που θα επιτρέπει την ανάσχεση της ταχύτητας των οχημάτων.
Οι αριθμοί
11.200 τροχαία ατυχήματα καταγράφηκαν σε όλη την επικράτεια την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
7,1% αύξηση σε σύγκριση με το 2021 (10.455 τροχαία ατυχήματα).
635 νεκροί τη χρονιά που μας πέρασε, 1,8% περισσότεροι έναντι
του 2021 (624 νεκροί).
636 οι τραυματίες που ήταν σε σοβαρή κατάσταση (610 το 2020), ενώ οι ελαφρά τραυματισμένοι ήταν 12.553 (από 11.746).
Πηγή: Καθημερινή
Πηγή φωτό: Επαρχιακός Φως