Η σύγχρονη επιστήμη της παιδαγωγικής έχει αποδείξει πολλάκις πως η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών επιτυγχάνεται ουσιαστικά , μόνο όταν το σχολείο ενισχύει στους μαθητές του την αίσθηση ότι ανήκουν σε ένα σχολικό περιβάλλον το όποιο τους νοιάζεται, τους αποδέχεται και τους στηρίζει. Το θετικό κλίμα στο σχολείο συμβάλλει δε ταυτόχρονα και στη συναισθηματική τους ενδυνάμωση, θωρακίζοντας τους από κάθε είδους στάσεις και συμπεριφορές που εγκυμονούν κινδύνους,
Αυτή η θεμελιώδης παιδαγωγική αρχή αποτέλεσε την αφετηρία αλλά και τον βασικό στόχο της φετινής πολύμηνης συνεργασίας του 1 ΕΠΑ.Λ Νέας Ιωνίας με τo Δίκτυο Υπηρεσιών Πρόληψης Έγκαιρης Παρέμβασης και Θεραπείας ΚΕΘΕΑ-ΠΙΛΟΤΟΣ που απευθύνεται σε εφήβους, νέους καθώς και στις οικογένειες τους.
Από τον Οκτώβριο του 21 έως και τον Μάιο του 22, η σχολική μονάδα του 1ου ΕΠΑ.Λ Νέας Ιωνίας σε συνεργασία και με την επιστημονική εποπτεία στελεχών του ΚΕΘΕΑ-Πιλότος, προχώρησε στην υλοποίηση σχεδίου δράσης που απευθύνεται στο σύνολο της σχολικής κοινότητας( μαθητές, καθηγητές-γονείς). Πιο συγκεκριμένα :
Α. Διοργανώθηκαν τρία βιωματικά επιμορφωτικά εργαστήρια με τη συμμετοχή 20 καθηγητών του σχολείου. Τα βιωματικά εργαστήρια συντόνισε πενταμελής ομάδα ψυχολόγων του ΚΕΘΕΑ –Πιλότος, ήταν τρίωρης διάρκειας και εστίαζαν στην εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών στην αναγνώριση και τη διαχείριση συμπεριφορών που προβληματίζουν μέσα στο σχολικό περιβάλλον (όρια του ρόλου, δυναμική της ομάδας, μέσα και εργαλεία για τη δημιουργία και διατήρηση επικοινωνιακού- συνεργατικού κλίματος στη σχολική κοινότητα)
Β. Εκπονήθηκε πρόγραμμα σχολικής δραστηριότητας με τίτλο: «Μείνε ελεύθερος. Πες όχι στους εθισμούς». Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 23 μαθητές της Α,Β και Γ τάξης του σχολείου. Στο πλαίσιο του προγράμματος, μεταξύ άλλων, πραγματοποιήθηκαν και πέντε βιωματικές συναντήσεις με τους μαθητές. Τέσσερα στελέχη του ΚΕΘΕΑ ενθάρρυναν τα παιδιά να αφουγκραστούν τις ανάγκες τους, να αναρωτηθούν για τις έννοιες της κατάχρησης και του εθισμού, να αγγίξουν αίτια, στάδια, επιπτώσεις του καθενός από αυτά και να καταλήξουν στην έννοια της βοήθειας μέσα από τις σχέσεις με τους σημαντικούς άλλους (φίλοι, οικογένεια, σχολείο). Η διεργασίες όλων των συναντήσεων αποτυπώθηκαν, από την ομάδα των συμμετεχόντων μαθητών, με δημιουργικές παρεμβάσεις και εικαστικές δημιουργίες στον χώρο του σχολείου.
Γ. Πραγματοποιήθηκε απογευματινό βιωματικό εργαστήρι ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μεικτής ομάδας των γονέων/ κηδεμόνων των παιδιών του προγράμματος και 10 εκπαιδευτικών του σχολείου από 2 στελέχη του ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ με θέμα: «Εφηβικά προβλήματα-κολλήματα και ο ρόλος του γονιού και του εκπαιδευτικού».
Από το 1ο ΕΠΑ.Λ Νέας Ιωνίας, υπεύθυνοι σχεδιασμού, οργάνωσης και υλοποίησης των δράσεων ήταν οι καθηγητές Κατερίνα-Λουίζα Αναγνώστου ΠΕ02, Γεροντίδης Γεώργιος ΠΕ87.01 με την πολύτιμη συμπαράσταση του Διευθυντή Δημήτρη Κόκκινου και των Υποδιευθυντών Χαρίκλειας Τσαμτσάκη και Παναγιώτη Τουλιάτου.
Από το ΚΕΘΕΑ-ΠΙΛΟΤΟΣ, την επιστημονική εποπτεία του συνολικού σχεδίου δράσης είχε η Κλαίρη Κουτρουλή, Υπεύθυνη της Μονάδας Πρόληψης και Έγκαιρης Παρέμβασης . Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών υποστηρίχτηκε από την Κλαίρη Κουτρουλή , τον Ξενοφώντα Σελπεσάκη, Υπεύθυνο Τμήματος Εκπαίδευσης και Έρευνας και ομάδα στελεχών : Μαρία Μαρούδα , Βέρα Ζαμαρία, Ειρήνη Μπότα, Θανάσης Τσίρος. Τα βιωματικά εργαστήρια της ομάδας μαθητών σχεδίασαν και υλοποίησαν η Μαρία Μαρούδα , στέλεχος της Μονάδας, ,μαζί με ομάδα στελεχών : Βέρα Ζαμαρία, Ειρήνη Μπότα και Θανάση Τσίρος.
Η αξιολόγηση του εγχειρήματος οδήγησε σε γόνιμο προβληματισμό όλους τους εμπλεκόμενους για τη συνέχιση και τον εμπλουτισμό της συνεργασίας στη νέα σχολική χρονιά .