Τα ψιλά γράμματα των συμβολαίων καθώς και ορισμένες προσφορές στο διαδίκτυο, αλλά και στα μάρκετ πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Βόλου, προκειμένου να μην πέφτουν θύματα παραπλάνησης.
Οι καταγγελίες στην Ένωση Καταναλωτών για προσφορές που τελικά δεν ήταν…προσφορές, δεν είναι και λίγες. Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου κ. Αλέξανδρος Κουτσελίνης ανάφερε πως ««Έχουμε και εμείς ως ένωση καταναλωτών διάφορες αναφορές και καταγγελίες για πράγματα που συμβαίνουν στα μάρκετ στο πλαίσιο της πολιτικής προώθησης προϊόντων από εταιρείες που πολλές φορές είναι στα όρια της νομιμότητας και κάποια από αυτά μπορεί να είναι παράτυπα.
Για παράδειγμα υπάρχει μια πολιτική των μάρκετ βασιζόμενες και στην ψυχολογία των πελατών να προσφέρουν συνεχώς προσφορές είτε με την μορφή ένα συν ένα προϊόν είτε με 20-30% μεγαλύτερη ποσότητα. Αυτές οι πολιτικές μπορεί βραχυπρόθεσμα να ωφελούν τους καταναλωτές, αλλά γενικότερα είμαστε αντίθετοι ως ένωση καταναλωτών, γιατί θολώνουν τον ανταγωνισμό και δεν μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει άμεσα τις τιμές, ώστε να έχει μια ξεκάθαρη εικόνα. Για παράδειγμα έχουμε εντοπίσει προϊόντα, όπου η τιμή που είχε το ένα συν ένα προϊόν είναι υψηλότερη από το αν αγόραζε ο καταναλωτής δύο προϊόντα μεμονωμένα. Επίσης είδαμε το προηγούμενο διάστημα μείωση ποσοτήτων στις ίδιες ακριβώς συσκευασίες. Μειώνεται δηλαδή το περιεχόμενο, χωρίς αντίστοιχα να αλλάζει η συσκευασία και η τιμή. Επίσης μία ακόμη τακτική των μαρκετ είναι τα προνομιακά ράφια. Στα ράφια που βρίσκονται στο ύψος του ματιού μας ή φτάνει το χέρι μας, είναι τα πιο δημοφιλή και ακριβά προϊόντα, γι’ αυτό και πρέπει να ψάχνουμε τα πάνω ή κάτω ράφια για να επιλέξουμε και άλλα πιο φθηνά ίσως προϊόντα που καλύπτουν τις ανάγκες μας».
Ο κ. Κουτσελίνης ανέφερε πως υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις παραπλάνησης καταναλωτών από τις λεγόμενες προσφορές. «Έχουμε καταγγελίες για προσφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου εταιρείες πωλούν σε πολύ δελεαστικές τιμές διάφορα αγαθά. Το πρόβλημα είναι πως σύμφωνα με τις καταγγελίες καταναλωτών, πλήρωσαν για το προϊόν, αλλά τελικά είτε δεν το έχουν παραλάβει ακόμη είτε όταν το παρέλαβαν, διαπίστωσαν πως ήταν τελείως διαφορετικό από αυτό που είχαν παραγγείλει, δηλαδή τελείως ευτελούς αξίας. Το θέμα είναι πως αυτές οι εταιρείες δεν έχουν στοιχεία επικοινωνίας ή αν έχουν τηλέφωνο, και τους καλέσεις, μετά δεν το σηκώνουν, ενώ η έδρα τους είναι συνήθως στο εξωτερικό. Γι’ αυτό και οι καταναλωτές που θέλουν να ψωνίσουν από το διαδίκτυο να κινούνται κυρίως μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες».
Ο κ. Κουτσελίνης αναφέρθηκε και στα ψιλά γράμματα των συμβολαίων με διάφορες εταιρείες, όπου συνήθως οι καταναλωτές εκπλήσσονται δυσάρεστα. «Μια τέτοια περίπτωση είναι τα μπλε τιμολόγια ρεύματος που έχουν και την έγκριση της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας, άρα και της κυβέρνησης. Στα μπλε τιμολόγια η τιμή είναι σταθερή για ένα χρόνο. Υπάρχει, όμως στα ψιλά γράμματα ένας όρος, που λέει ότι σε περίπτωση ακραίας διακύμανσης, δηλαδή αύξησης, της τιμής, μπορεί η εταιρεία του ρεύματος να καταγγείλει μονομερώς τη σύμβαση, που συνιστά παραπλάνηση του καταναλωτή, καθώς δεν θα είναι σταθερό τιμολόγιο.
Γενικότερα η κατάσταση στα τιμολόγια ρεύματος είναι ρευστή. Εμείς θέλαμε να υπάρχει ένα τιμολόγιο με ξεκάθαρο ορίζοντα τιμής για ένα εξάμηνο ή ένα χρόνο, χωρίς δώρα, εκπτώσεις, χρώματα και άλλα. Τώρα εκτός από τα τέσσερα χρωματιστά τιμολόγια, υπάρχουν άλλα δέκα είδη τιμολογίων, όπου ο καταναλωτής χάνεται».