Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι και οι επιθεωρήσεις σε πλοία, κυρίως της ακτοπλοΐας, με εντολή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης έδωσε εντολή και εντατικοποιούνται οι έλεγχοι και οι επιθεωρήσεις από τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος στα πλοία, ανεξαρτήτως του λιμανιού απόπλου και κατάπλου.
Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων που υπάγεται στο Λιμενικό. Εκεί προσήλθαν εκπρόσωποι όλων των νηογνωμόνων, οι οποίοι παρακολουθούν τα πλοία και χορηγούν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, καθώς και εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, οι οποίοι ενημερώθηκαν από τον αρμόδιο διευθυντή για τη δεδομένη ανάγκη που υπάρχει το σύστημα ελέγχου να παραμείνει σε υψηλό επίπεδο.
Οπως επισήμανε στέλεχος νηογνώμονα το οποίο παραβρέθηκε στη συνάντηση, ενώ έως τώρα γίνονταν δειγματοληπτικοί έλεγχοι κυρίως πριν από τις εορταστικές περιόδους και το καλοκαίρι, τώρα το Λιμενικό ενημέρωσε ότι θα επιθεωρήσει όλα τα πλοία.
Οι έλεγχοι και οι επιθεωρήσεις εστιάζουν σε θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των πλόων, με τα ωράρια εργασίας των ναυτικών, με υπεράριθμους επιβάτες, με βλάβες πλοίων και την αποκατάστασή τους, καθώς και με καταγγελίες επιβατών για οποιοδήποτε θέμα που σχετίζεται με επιβατικά-οχηματαγωγά πλοία. Θα ολοκληρωθούν πριν από τις γιορτές του Πάσχα, ενώ και τα υπόλοιπα επιβατηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών, θα έχουν και αυτά επιθεωρηθεί μέχρι το τέλος Μαΐου.
Το υπουργείο επισημαίνει ότι ανέκαθεν πραγματοποιούνταν με ιδιαίτερη ένταση και τη δέουσα αυστηρότητα έκτακτες επιθεωρήσεις όλων των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων. Αυτό είναι ένα πρόσθετο μέτρο διαπίστωσης της κατάστασης των πλοίων, πέραν των τακτικών επιθεωρήσεων στα οποία αυτά υπόκεινται μία ή ακόμη και δύο φορές ετησίως.
Ο κ. Πλακιωτάκης έχει αρχίσει, σε καθημερινή βάση, συναντήσεις με τους θεσμικούς φορείς της ναυτιλίας επισημαίνοντας ότι «πρέπει σε όλους ανεξαιρέτως να γίνει συνείδηση ότι στα ζητήματα της ασφάλειας δεν χωρά έκπτωση και δεν μπορεί να υπάρξει ανοχή».
Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι εάν τα πλοία που πλέουν στις ελληνικές θάλασσες είναι ασφαλή. Η απάντηση που έρχεται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι κατηγορηματική:
«Τα πλοία είναι ασφαλή και εμείς φροντίζουμε να τα ελέγχουμε και να τα επιθεωρούμε για να διασφαλίζουμε ότι όντως είναι αξιόπλοα.
Είναι γεγονός ότι η διενέργεια των επιθεωρήσεων των πλοίων, υπό ελληνική και ξένη σημαία, είναι μια διαδικασία με πολλές παραμέτρους και με πολύ εξειδικευμένη διεθνή και εθνική νομοθεσία, η οποία να σημειώσουμε ότι σε αρκετές περιπτώσεις είναι αυστηρότερη της αντίστοιχης διεθνούς, όπως για παράδειγμα οι πολύ αυξημένες εθνικές απαιτήσεις ελέγχου και επιθεωρήσεων των ακτοπλοϊκών πλοίων εφόσον υπερβαίνουν, κατά περίπτωση, την ηλικία των 30 ή 35 ετών, οι οποίες δεν υφίστανται πουθενά αλλού».
Οι αριθμοί
Η θωράκιση της ασφάλειας των ακτοπλοϊκών μεταφορών είναι ένα τεράστιο καθημερινό έργο αφού μεταφέρονται εκατομμύρια επιβάτες με εκατοντάδες πλοία. Μόνο τα στοιχεία από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δίνουν ανάγλυφα την εικόνα: Το 2022 διακινήθηκαν με τα 293 πλοία της ακτοπλοΐας περί τα 33 εκατομμύρια επιβάτες.
«Και αν αναλογιστεί κανείς τον τεράστιο αριθμό πλοίων και σκαφών κάθε είδους που πλέουν γενικότερα στις ελληνικές θάλασσες, γίνεται κατανοητό ότι το δόγμα του “ασφαλούς πλοίου” συνιστά μια sine qua non συνθήκη, στην οποία το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή δεν έχουν κανένα περιθώριο αστοχίας και λαθών», υπογραμμίζουν κύκλοι του Λιμενικού Σώματος.
«Στη δύσκολη αυτή εξίσωση δεν πρέπει ποτέ να λησμονούμε ή να υποβαθμίζουμε τον ανθρώπινο παράγοντα, τον ίδιο τον ναυτικό, του οποίου οι συνθήκες εργασίας πρέπει ομοίως να διασφαλίζονται με τρόπο αποτελεσματικό, άρα και ασφαλή για το πλοίο στο οποίο υπηρετεί», επισημαίνουν. «Η ασφάλεια των πλοίων και των επιβαινόντων σε αυτά αποτελεί διαχρονικά πρωταρχικό στόχο και μέγιστη προτεραιότητα για το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η επίτευξη του στόχου αυτού συνδυάζεται άμεσα και με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, δεδομένου ότι ένα μη αξιόπλοο πλοίο, πέραν των κινδύνων που εγκυμονεί για τους επιβάτες και το πλήρωμά του, αποτελεί και εν δυνάμει κίνδυνο για την πρόκληση ατυχήματος με οδυνηρές, πολλές φορές, συνέπειες και για το θαλάσσιο περιβάλλον».
Στο ερώτημα εάν φτάνουν αυτά τα μέτρα, η απάντηση που έρχεται πάλι από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ότι πάντοτε επικεντρώνεται στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία και την αποκατάσταση ενδεχομένως οδυνηρών συνεπειών. Μέτρα τακτικά και έκτακτα τηρούνται με ευλάβεια.
Η εντολή από το υπουργείο Ναυτιλίας για τη διενέργεια των ελέγχων
Το έγγραφο
Στις 10 Μαρτίου 2023 εστάλη στους νηογνώμονες από τον Κλάδο Γ’ – Ελέγχου Πλοίων, Διεύθυνση Κανονισμών και Ελέγχου Οργανισμών το υπ’ αριθμόν 2311.1/18138/2023 έγγραφο, με θέμα «Υποχρεώσεις εξουσιοδοτημένων οργανισμών κατά την παροχή υπηρεσιών σε πλοία με ελληνική σημαία».
Μεταξύ άλλων, ενημερώνονται με την παράγραφο 1 ότι «ειδικότερα έχει δρομολογηθεί για το χρονικό διάστημα μέχρι την 08.04.2023, η διενέργεια εκτάκτων επιθεωρήσεων σε όλους τους τομείς, δρομολογιακών πλοίων, όλων των τύπων. Στα προς επιθεώρηση πλοία περιλαμβάνονται και τα Επιβατηγά-Τουριστικά (Ε/Γ-Τ/Ρ) ημερόπλοια που εκτελούν περιηγητικούς πλόες, η οποία προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί μέχρι την 31-5-2023».
Πηγή: protothema.gr