Γενναία ρύθμιση οφειλών με 60-72 δόσεις κλειδώνει για το 2022 και θα αφορά τα κορωνοχρέη που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας και κυρίως μέσα στο πρώτο lockdown. H κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι τα χρέη αυτά θα πληρωθούν σε 24 άτοκες ή 48 έντοκες δόσεις (με επιτόκιο 2,5%), όμως ο αριθμός των δόσεων φαίνεται ότι τελικά θα αυξηθεί, ενώ είναι πιθανό να προστεθούν και άλλες οφειλές στις… ευκολίες πληρωμής. Η επέκταση του αριθμού των δόσεων αποτελεί αντικείμενο συνεχούς διαπραγμάτευσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους θεσμούς, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι αντί για 100 δόσεις που ήταν η ελληνική πρόταση θα γίνει τελικά συμβιβασμός στις 60-72.
Γενναία ρύθμιση οφειλών με 60-72 δόσεις κλειδώνει για το 2022 και θα αφορά τα κορωνοχρέη που δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας και κυρίως μέσα στο πρώτο lockdown
Η επέκταση του αριθμού των δόσεων αποτελεί αντικείμενο συνεχούς διαπραγμάτευσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους θεσμούς, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι, αντί για 100 δόσεις που ήταν η ελληνική πρόταση, θα γίνει τελικά συμβιβασμός στις 60-72 δόσεις.
Το υπουργείο Οικονομικών διαμηνύει ότι δεν υπάρχει σκέψη για κούρεμα του κορωνοχρέους, ωστόσο αφήνει ορθάνοιχτο το παράθυρο για μια ad hoc ευνοϊκή ρύθμιση. Η λύση που φαίνεται να προχωρά είναι η επέκταση της νέας ρύθμισης που έχει ήδη ανακοινωθεί, αλλά με προσαρμοσμένη στα σημεία των καιρών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο για τα κορωνοχρέη προβλέπει τα εξής:
■ Η βάση της ρύθμισης θα κινείται στα μέτρα που ήδη έχουν ανακοινωθεί. Θα προβλέπει δηλαδή τη δυνατότητα ρύθμισης χρεών με 24 ή με 48 άτοκες δόσεις και με ένα χαμηλό επιτόκιο 2,5% (μικρότερο από εκείνο της πάγιας ρύθμισης των 24 ή 48 δόσεων).
■ Οι δόσεις ενδεχομένως θα φτάνουν τι 60-72 (αντίστοιχα) για περιπτώσεις φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν πληγεί υπέρμετρα από την πανδημία. Οσο, όμως, αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων τόσο θα αυξάνεται και το επιτόκιο. Οσο μικρότερος είναι ο αριθμός των δόσεων τόσο μικρότερη θα είναι η επιβάρυνση της ρυθμισμένης οφειλής. Για την εξόφληση των οφειλών σε περισσότερες από 48 δόσεις θα τεθούν εισοδηματικά και άλλα κριτήρια.
■ Θα προβλέπεται επιβράβευση όσων πληρώνουν με συνέπεια τις δόσεις τους. Θα καθορίζεται εξαρχής ένα κούρεμα (υπάρχει σενάριο για μεσοσταθμική μείωση 20%) και το ποσό της μείωσης θα αφαιρείται από τις τελευταίες δόσεις της ρύθμισης.
Υπενθυμίζεται ότι η πληρωμή για όλες τις φορολογικές οφειλές προς το Δημόσιο που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου και του δεύτερου lockdown και έχουν μείνει παρατάθηκε μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Πρόκειται, δηλαδή, για τον ΦΠΑ Μαρτίου-Ιουνίου (1ο lockdown) και του Νοεμβρίου (2ο lockdown), αλλά και τις δόσεις ρυθμιζόμενων οφειλών που έληξαν κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown.
Ολες αυτές τις οφειλές οι φορολογούμενοι μπορούν να αρχίσουν να τις εξοφλούν τμηματικά από το 2022 σε:
■ 24 μηνιαίες άτοκες δόσεις (αντί 12 που ανακοινώθηκε αρχικά), είτε σε 48 μηνιαίες δόσεις (αντί 24 που ανακοινώθηκε αρχικά) με επιτόκιο 2,5% όπως προβλέπει η ρύθμιση που έχει ανακοινωθεί.
■ 60 μηνιαίες άτοκες δόσεις είτε 72 με επιτόκιο 2,5% εάν προχωρήσει τελικά η επέκταση των δόσεων.
Τα παραπάνω κορωνοχρέη, ύψους 1 δισ. ευρώ, διαφέρουν από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν δημιουργηθεί μέσα στο 2020 από απλήρωτους φόρους όπως ο ΕΝΦΙΑ ή ο φόρος εισοδήματος κ.λπ. για τους οποίους δεν δόθηκε καμία αναστολή.
Τα χρέη αυτά, δηλαδή οι υποχρεώσεις που δεν πληρώθηκαν μέσα στο 2020 και δεν καλύπτονται από την ομπρέλα των αναστολών, ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ!
Σημείο ενδιαφέροντος είναι το ότι η συζήτηση για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους της πανδημίας έχει ξεκινήσει και σε επίπεδο Eurogroup. Πηγές από την E.E. αναφέρουν ότι αυτήν τη στιγμή οι Ευρωπαίοι μοιάζουν να είναι πάλι χωρισμένοι στα δύο. Από τη μία είναι οι βόρειες χώρες που δεν θέλουν να ξαναζήσουν τα προβλήματα που άφησε πίσω της η πρόσφατη τραπεζική και δημοσιονομική κρίση. Η Γερμανία είναι μία από αυτές τις χώρες, οι οποίες βιώνουν και αυτές τις επιπτώσεις της πανδημίας, αλλά έχουν άγχος για την επόμενη μέρα, δηλαδή για το πώς θα καταφέρουν να ορθοποδήσουν μετά την εκτίναξη των κρατικών δαπανών και του κρατικού χρέους. Από την άλλη είναι οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Αυτές προτάσσουν το θέμα της υγειονομικής κρίσης, επιμένοντας ότι το θέμα της οικονομίας θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αργότερα, σε δεύτερο χρόνο, κι αφού θα έχει περάσει το σοκ που βιώνουν.
Εκτός όμως από την πίεση που ασκείται επισήμως και σε θεσμικό επίπεδο (επιστολές επιμελητηρίων στις κοινοτικές αρχές) για τη διαγραφή του ιδιωτικού χρέους που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κάποιοι έχουν ανοίξει και θέμα διαγραφής κρατικών χρεών. Το θέμα, επί του παρόντος, συζητιέται ανεπισήμως, καθώς αποτελεί ταμπού ειδικά για τους Βόρειους.
Η ελληνική πλευρά κρατάει ίσες αποστάσεις. Επικεντρώνεται, για την ώρα, στο ιδιωτικό χρέος ύψους 234 δισ. ευρώ και συνεχίζει να ζητάει τα εξής:
■ Διατήρηση των μέτρων στήριξης επιχειρήσεων – νοικοκυριών για όσο διαρκεί η πανδημία.
■ Διατήρηση της χαλάρωσης των δημοσιονομικών κανόνων για όσο διαρκούν οι επιπτώσεις της πανδημίας.
■ Αντιμετώπιση κάθε χώρας με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά της οικονομίας της και όχι με οριζόντιο τρόπο.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ξεκινήσει προ πολλού ασκήσεις επί χάρτου, με στόχο την προσαρμογή των μέτρων στήριξης στη στρατηγική του συμμαζέματος των επιπτώσεων στο έλλειμμα και στο χρέος.
Στην προσπάθεια να χρηματοδοτηθούν μέτρα 24 δισ. ευρώ για τη στήριξη της οικονομίας το 2020, ο κρατικός προϋπολογισμός έχει εκτροχιαστεί με ένα πρωτοφανές, πρωτογενές έλλειμμα, το οποίο ξεπερνά τα 18 δισ. ευρώ! Ο πρόσθετος δανεισμός της χώρας (που καθίσταται αναγκαίος για να διατηρηθούν τα ταμειακά διαθέσιμα σε ασφαλή επίπεδα) έχει εκτοξεύσει το δημόσιος χρέος σε 364,864 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα μπήκε στην εποχή των μνημονίων με δημόσιο χρέος ύψους 298 δισ. ευρώ. Επιπλέον, κάθε μήνας lockdown στοιχίζει στην αγορά περί τα 3 δισ. ευρώ (ή 1,5 δισ. όταν πρόκειται για μερικό lockdown).