Χρηματικές εγγυήσεις για όσους χρεοκόπησαν και θέλουν να ξαναδοκιμάσουν, αυτοματοποιημένο σύστημα εντοπισμού και είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών, ελεγκτική μέγγενη σε πέντε ομάδες φορολογούμενων «υψηλού κινδύνου», προβλέπει το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2019, καθώς εκφράζονται φόβοι για νέο κύμα «Δεν Πληρώνω».
Ωστόσο που προκαλεί αίσθηση είναι η έκφραση προβληματισμού ή και φόβου για παύση πληρωμών εν όψει εκλογών.
«H προεκλογική περίοδος αποτελεί καταλύτη στην εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών και δεικτών. Δημιουργεί αβεβαιότητα στους πολίτες, που μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην τρέχουσα και μελλοντική παραγωγή και απασχόληση, στο κόστος δανεισμού και στις τραπεζικές χορηγήσεις», επισημαίνει ο Γ. Πιτσιλής σε ειδικό κεφάλαιο για τους κινδύνους που ελλοχεύουν και για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για το τι ακριβώς φοβούνται στην ΑΑΔΕ, καταλήγει: «Επομένως, η επίδραση του εκλογικού κύκλου στην οικονομία, αν και περιορίστηκε την περίοδο εφαρμογής των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, καθώς ενδέχεται να συντελέσει στη μη έγκαιρη καταβολή φόρων, στη δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών και γενικότερα στη μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων».
Η καταγραφή αυτού του προβληματισμού γίνεται με φόντο τις ενστάσεις κι επιφυλάξεις των Ευρωπαίων για τη σκοπιμότητα των νέων ρυθμίσεων οφειλών, καθώς και για την ενίσχυση μιας κουλτούρας αθέτησης πληρωμών, οι οποίες μπορεί να ηχούν ως παραφωνία μπροστά στο «βουνό» των 104 δισ ευρώ που χρωστάνε οι φορολογούμενοι, ωστόσο συνεχίζουν να αποτελούν το εμπόδιο για την κατάθεση των διατάξεων, που «σέρνονται” από το περασμένο Φθινόπωρο.
Για τη βασική στόχευση του Επιχειρησιακού Σχεδίου αυτής της χρονιάς είχε προϊδεάσει η ΑΑΔΕ με το απολογιστικό του 2018, όπου προανήγγειλε περίπου 200.000 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους ανά την Επικράτεια. Αυτό που γίνεται σαφές με τη δημοσίευση του Επιχειρησιακού είναι η στόχευση σε ομάδες και δραστηριότητες «υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής». Έτσι, προγραμματίστηκε η διενέργεια τουλάχιστον 3.000 ελέγχων στο σύνολο της επικράτειας και σε όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες:
- σε επιχειρήσεις κλάδων που παρουσιάζουν μεγάλο φορολογικό «κενό» στον ΦΠΑ ή/και στο εισόδημα, κοινώς αποδίδουν πολύ λιγότερα από τα αναμενόμενα
- σε υπότροπους και παραβάτες μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης
- σε επιχειρήσεις που έχουν αιτηθεί επιστροφή φόρων εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΦΚ
- για την εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας ήτοι επαγγελματικές ομάδες που σχετίζονται με «ξέπλυμα» και μεγάλη φοροδιαφυγή
- σε τυχαίο δείγμα φυσικών προσώπων επιτηδευματιών και νομικών προσώπων.
Ενδιαφέρον προκαλεί, επίσης, ότι η ΑΑΔΕ προαναγγέλλει την εφαρμογή των διατάξεων που έχουν ψηφιστεί από το περασμένο καλοκαίρι αλλά παρατηρείται διστακτικότητα ως προς την έκδοση των αναγκαίων Αποφάσεων. Τι προβλέπουν αυτές οι διατάξεις;
Για πρώτη φορά την καταβολή χρηματικής εγγύησης απ’ όσους είχαν βαρέσει «κανόνι» την προηγούμενη πενταετία και προτίθενται να ξαναδοκιμάσουν, καθώς και απ’ όσους «έχασαν» τον ΑΦΜ τους. Το ελάχιστο ποσό της εγγύησης ορίζεται στις 15.000 ευρώ κι έχει ως στόχο να περιορίσει το φαινόμενο των εταιριών- «μαϊμού».
Φυσικά, Επιχειρησιακό Σχέδιο χωρίς προγραμματισμό για τους οφειλέτες του Δημοσίου δεν νοείται. Έτσι, πέρα από τις κατασχέσεις- απολύτως στοχευμένες- και τα λοιπά μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης, η ΑΑΔΕ ποντάρει πολλά στο αυτοματοποιημένο σύστημα εντοπισμού και… κυνηγητού των οφειλετών. Το σύστημα θα έχει πολλαπλές εφαρμογές:
- Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.
- Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.
- Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογουμένων για θέματα οφειλών.
- Εφαρμογή εκτυπώσεων και αναφορών.
Όσον αφορά στο πολυσυζητημένο Περιουσιολόγιο, δεν αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί νωρίτερα από το 2021…