Έρευνα: 8 στους 10 Έλληνες αφήνουν τα smartphones που δεν χρησιμοποιούν ξεχασμένα σε ένα συρτάρι
Διστακτικοί εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές στο να «αποχωριστούν» smartphones που δεν χρησιμοποιούν πια, με το 83% των ερωτηθέντων να δηλώνει πως όταν δεν χρησιμοποιεί πλέον ένα smartphone, το αφήνει ξεχασμένο στο σπίτι, καταγράφει η Έρευνα «Κυκλική Οικονομία και Χρήση Smartphones» που εκπόνησε πανελλαδικά σε δείγμα περίπου 1.400 Ελλήνων καταναλωτών, ηλικίας 18-60 ετών, το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Pandas στα τέλη του 2021.
Ταυτόχρονα, αυξητικές τάσεις παρουσιάζει το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που φαίνεται πρόθυμο να πραγματοποιήσει στο μέλλον αγορά μεταχειρισμένων smartphones.
Συχνότητα αγοράς νέου smartphone
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές ανεξαρτήτως ηλικίας, φαίνεται πως αλλάζουν συχνά smartphones, με μέσο όρο περίπου 1 συσκευή ανά 1,6 έτη. Και όσο αυξάνεται η συχνότητα αντικατάστασης των smartphones με νεότερα μοντέλα, τόσο αυξάνονται τα λειτουργικά smartphone που μένουν αναξιοποίητα σε κάθε σπίτι. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, 4 στα 10 νοικοκυριά έχουν περισσότερα smartphones από τα μέλη που αποτελούνται, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι 7 στα 10 νοικοκυριά που αποτελούνται από 1 έως 2 άτομα, φαίνεται να έχουν 3 ή περισσότερα λειτουργικά smartphones στην κατοχή τους.
Λόγοι που οδηγούν τους καταναλωτές στην αγορά smartphone
Ως προς την κύρια αφορμή που οδηγεί τους καταναλωτές στην αγορά ενός νέου smartphone, 8 στους 10 (83%) δήλωσαν ότι το κάνουν όταν υπάρχει σημαντική βλάβη ή φθορά στη συσκευή τους, που απαιτεί υψηλό κόστος επισκευής. Παράλληλα, 6 στους 10 (60%) δήλωσαν ότι προχωρούν σε αγορά νέου smartphone, όταν τα χαρακτηριστικά της υπάρχουσας συσκευής δεν καλύπτουν πλέον τις καθημερινές τους ανάγκες.
Ταυτόχρονα, ενώ το 15% καταναλωτών αναφέρει πως έχει ήδη αγοράσει μεταχειρισμένο smartphone, το διπλάσιο ποσοστό -30% των καταναλωτών, δήλωσε ενδιαφέρον στο να αγοράσει στο μέλλον μεταχειρισμένη συσκευή, γεγονός που αναδεικνύει την προοπτική ανάπτυξης που παρουσιάζει η εν λόγω αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο.
Γιατί δεν αξιοποιούν οι καταναλωτές το παλιό τους smartphone, μετά την αγορά νέου;
Οι καταναλωτές αποφασίζουν να κρατήσουν το παλιό τους smartphone ως backup συσκευή που ενδεχομένως θα αξιοποιηθεί κάποια στιγμή στο μέλλον από τους ίδιους (28%) ή από συγγενικά/φιλικά πρόσωπα (32%). Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 25% ανέφερε και το συναισθηματικό δέσιμο ως βασικό λόγο για να κρατήσει την παλιά του συσκευή. Όμως, ένα 15% απάντησε πως δεν γνωρίζει καν εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης παλιών συσκευών.
Πώληση smartphone και Κυκλική Οικονομία
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 88% των καταναλωτών θα αντάλλαζε το παλιό του smartphone για εκπτωτικό voucher, μέσω του οποίου θα μπορούσε να αγοράσει το καινούριο σε καλύτερη τιμή, ενώ ένα 75% δήλωσε ότι θα επιθυμούσε να λάβει το μέγιστο χρηματικό αντίτιμο. Παράλληλα, φαίνεται πως η εκπαίδευση των καταναλωτών και η διευκόλυνση της διαδικασίας που αφορά στην πώληση μεταχειρισμένων smartphones είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς 7 στους 10 αναφέρουν πως μια απλή, γρήγορη, και ασφαλής διαδικασία είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να προχωρήσουν στην πώληση ενός smartphone.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι εξίσου σημαντική με την παροχή κινήτρων είναι και η εκπαίδευση των καταναλωτών στην έννοια και την αξία της κυκλικής οικονομίας, καθώς σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 39% δηλώνει πως δεν είναι εξοικειωμένο με τον συγκεκριμένο όρο.
Ο Φάνης Κουτουβέλης, Ιδρυτής και CEO της Pandas ανέφερε σχετικά: «Κάθε smartphone έχει αξία ακόμα και όταν πάψει να αξιοποιείται από τον χρήστη. Σκοπός της Pandas μέσω των trade-in προγραμμάτων που σχεδιάζει και υλοποιεί, είναι να επεκτείνει τον κύκλο ζωής κάθε smartphone που παραμένει αναξιοποίητο, προσφέροντας άμεσο όφελος στον ίδιο τον χρήστη, στις συνεργαζόμενες εταιρείες, αλλά και στον πλανήτη μας».