Τρίτη, 19 Νοεμβρίου, 2024 15:16
ΒόλοςΤοπικά

Εργοστάσιο κατασκευής γερμανικών τανκς Λέοπαρντ σε Βόλο ή Θεσσαλονίκη






Εξαιρετικά προχωρημένες διαβουλεύσεις ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας και στη γερμανική εταιρεία Krauss Maffei Wegman (KMW) βρίσκονται σε εξέλιξη για μια επένδυση που θα οδηγήσει τις συνθήκες για τη μεταφορά της γραμμής παραγωγής των Λέοπαρντ στην Ελλάδα αλλά και την αναβάθμιση περίπου 700 αρμάτων μάχης του Στρατού Ξηράς (Σ.Ξ.) που ανήκουν σε διάφορες εκδοχές αυτού του τύπου (Leo 2A4, Leo 1A5). Η μεταφορά της γραμμής παραγωγής (στον Βόλο ή στη Θεσσαλονίκη αυτό δεν είναι ακόμα απολύτως σαφές) των Λέοπαρντ στην Ελλάδα αποτελεί μια πρωτοβουλία της Αθήνας, η οποία επιχειρεί να μετατρέψει τη χώρα σε κόμβο επισκευής, συντήρησης και αναβάθμισης των γερμανικών αρμάτων μάχης, τα οποία υπάρχουν στο οπλοστάσιο συνολικά 20 χωρών στον κόσμο, με τις περισσότερες από αυτές να βρίσκονται στην Ευρώπη.

Δεδομένου ότι υφίσταται ενδιαφέρον για τη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής για την κατασκευή και νέων αρμάτων μάχης, η Ελλάδα έχει εμπλακεί τους τελευταίους μήνες σε πολύ σημαντικές διαπραγματεύσεις με την KMW σε επίπεδο υπουργείου Εθνικής Αμυνας, με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο να έχει συναντηθεί με εκπροσώπους της εταιρείας, αλλά και για το τεχνικό σκέλος σε επίπεδο Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ). Μάλιστα, ο αρχηγός ΓΕΣ Χαράλαμπος Λαλούσης αποτελεί τον βασικό συντελεστή πίσω από το σκέλος που αφορά τον στόλο των ελληνικών Λέοπαρντ. Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις (Ε.Δ.) διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο αρμάτων μάχης Λέοπαρντ στην Ευρώπη.

Εφόσον η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές ολοκληρωθεί, η αναβάθμιση των ελληνικών Λέοπαρντ αναμένεται να κοστίσει περί το 1 δισ. ευρώ. Θα πραγματοποιηθεί εκσυγχρονισμός των οπλικών συστημάτων, προσθήκη σύγχρονων αντιμέτρων, αλλά και δομική αναβάθμιση των αρμάτων. Ουσιαστικά η αναβάθμιση των ελληνικών Λέοπαρντ θα αποτελεί «προίκα» της νέας γραμμής παραγωγής, η οποία εκτιμάται ότι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος που υφίσταται στην παγκόσμια αγορά, δεν θα έχει πρόβλημα λειτουργίας. Επιπλέον, η αναβάθμιση σημαντικών οπλικών συστημάτων των Ε.Δ. όπως τα Λέοπαρντ, αν συνδυαστούν με την υπό συζήτηση προμήθεια 78 αμερικανικών αμφίβιων οχημάτων, ουσιαστικά αποτελούν και μια κίνηση ενίσχυσης των δυνατοτήτων του Σ.Ξ., καθώς μέχρι τώρα από τις αμυντικές δαπάνες έχουν επωφεληθεί κυρίως η Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.) και το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.), μέσω της αγοράς των μαχητικών Ραφάλ και της συμφωνίας για ναυπήγηση γαλλικών φρεγατών FDI.

Η μεταφορά της γραμμής παραγωγής των Λέοπαρντ στην Ελλάδα αποτελεί και μια ουσιαστική κίνηση αμυντικής διπλωματίας, καθώς οι συζητήσεις για αναβάθμιση των δυνατοτήτων των Ε.Δ. τα τελευταία χρόνια δεν περιλάμβαναν μεγάλης κλίμακας γερμανικά συστήματα (μοναδική εξαίρεση οι τορπίλες βαρέος τύπου για τα υποβρύχια τύπου 214 του Π.Ν.). Ουσιαστικά η υπόθεση των Λέοπαρντ μπορεί να αναβιώσει τον ελληνογερμανικό δεσμό στον τομέα της άμυνας που, μάλιστα, αν συνδυαστεί με μια σειρά από πιθανές συνέργειες και σε επίπεδο Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO) της Ε.Ε. μπορεί να γίνει ακόμα ισχυρότερος.

Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ