Εχουν καλυφθεί οι απώλειες της πανδημίας με πωλήσεις άνω των 2 δισ. ευρώ στο πεντάμηνο. Οι αυξήσεις των πρώτων υλών και της ενέργειας δεν αφήνουν περιθώριο κέρδους
Η ελληνική εστίαση αναδεικνύεται σε κινητήρια δύναμη για τον τουρισμό και την οικονομία καθώς, μετά μια δύσκολη περίοδο που δημιούργησε η πανδημία το 2023, φαίνεται να επανακάμπτει σε επίπεδο τζίρων και να έχει καλύψει το κενό του προηγούμενου διαστήματος της πανδημίας.
Κι αυτό, μολονότι οι αυξήσεις που έχουν σημειωθεί στις παρεχόμενες υπηρεσίες ενισχύουν τις πωλήσεις σε αξία, όχι, όμως, με την ίδια δυναμική σε όγκο.
Ηδη από τις αρχές του 2023 παρατηρείται πλήρης ανάκαμψη του κλάδου, με αυξημένους τζίρους.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους είναι το καλύτερο, σε σχέση με τα πρώτα τρίμηνα των προηγούμενων ετών και οι πωλήσεις στο πεντάμηνο του 2023 έχουν διαμορφωθεί, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε πάνω από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή δίνει ενδείξεις για ένα 2023 με μεγαλύτερο τζίρο και από αυτόν του 2022, αν και οι επιχειρηματίες του κλάδου αναμένουν να δουν τι θα μείνει από πλευράς κερδών, αφού οι αυξήσεις σε ενέργεια και πρώτες ύλες είναι αυτές που τελικά θα καθορίσουν την κερδοφορία τους όταν κάνουν ταμείο οι εστιάτορες.
Σύμφωνα με έρευνα της Tourix για το πρώτο τρίμηνο του 2023, στην Αττική, η οποία αποτελεί πλέον τουριστικό προορισμό όλο τον χρόνο, πραγματοποιήθηκε περισσότερο από το 50% του συνολικού τζίρου της εστίασης στην Ελλάδα, με την Κεντρική Μακεδονία και την Κρήτη να παραμένουν στη 2η και 3η θέση.
Συγκρίνοντας τις δέκα κορυφαίες περιοχές με τον μεγαλύτερο τζίρο το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Εύβοια παρουσίασε αύξηση 37%, η Μεσσηνία 31%, η Αττική 29%, το Ηράκλειο 28% και η Λάρισα 27%.
Σύγκριση
Συγκρίνοντας γενικότερα το πρώτο τρίμηνο του 2023 με το πρώτο τρίμηνο του 2022 παρατηρείται συνολική αύξηση του τζίρου σε 1,50 δισ. ευρώ από 1,19 δισ. (αύξηση κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ).
Εξετάζοντας όμως τη μεταβολή του τζίρου μεταξύ των ετών 2023 και 2022 για το α’ τρίμηνο κάθε έτους, βλέπουμε ότι στην κατάταξη τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζουν η Κάλυμνος, η Λακωνία, η Νάξος, η Σαντορίνη και η Ζάκυνθος με αυξήσεις μεγαλύτερες του 40%.
Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει τους επιχειρηματίες, παρά τη μεγάλη τουριστική κίνηση και την παράταση της περιόδου για φέτος, όπως δείχνουν οι κρατήσεις στα καταλύματα σε τουριστικούς προορισμούς, είναι το μικρότερο πορτοφόλι που κρατούν φέτος οι τουρίστες στη χώρα μας.
Αυτό οδηγεί στις επιχειρήσεις εστίασης να μη βρίσκεις τραπέζι και η επισκεψιμότητα να ξεπερνά ακόμα και το 20% – 25%, σε σχέση με πέρυσι αλλά η κατανάλωση να είναι πιο συντηρητική, σε σχέση με τις προ πανδημίας χρονιές, αφού τα τραπέζια γεμίζουν μεν αλλά με λιγότερα ή πιο οικονομικά εδέσματα.
Ο κλάδος της εστίασης στην Ελλάδα συγκεντρώνει 80.635 επιχειρήσεις και απασχολεί περισσότερους από 470.000 εργαζομένους.
Μάλιστα είναι ο ένας κλάδος ο οποίος συνδέεται οργανικά με βασικούς τομείς για την ελληνική οικονομία, όπως ο τουρισμός και η αγροδιατροφή, γεγονός που δημιουργεί τη βάση ενός ισχυρού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος τόσο σε επίπεδο αστικών κέντρων όσο και στην περιφέρεια.