Τετάρτη, 5 Μαρτίου, 2025 10:13
ΕλλάδαΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έτοιμη η κυβέρνηση για τη μάχη στη Βουλή – Ο στόχος Μητσοτάκη για ασφάλεια στον σιδηρόδρομο και ο ανασχηματισμός που έρχεται






Θέσεις «μάχης» παίρνουν από σήμερα Τετάρτη (5.3.2025) και έως τα μεσάνυχτα της Παρασκευής κυβέρνηση και αντιπολίτευση στη Βουλή, για το δυστύχημα των Τεμπών.

Τόσο στη «μίνι» προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση, σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών στη Βουλή, και κυρίως στην πρόταση δυσπιστίας για την τραγωδία των Τεμπών που κατατίθεται με πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ και τη σύμπραξη των κομμάτων του λεγόμενου προοδευτικού τόξου – και συγκεκριμένα του ΣΥΡΙΖΑ, της Νέας Αριστεράς, της Πλεύσης Ελευθερίας και των έξι βουλευτών που πρόσκεινται στο Κίνημα Δημοκρατίας του Στέφανου Κασσελάκη – η κυβέρνηση προετοιμάζεται για τριήμερη κοινοβουλευτική μάχη.

Ξεκινά σήμερα η συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας

Με ενδιαφέρον παρακολούθησε τις τελευταίες ημέρες το Μέγαρο Μαξίμου, τον διαγκωνισμό ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και στον ΣΥΡΙΖΑ για τον αν η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, που θα κατατεθεί σήμερα με πρωτοβουλία της Χαριλάου Τρικούπη, θα ανακοινωθεί από τον Νίκο Ανδρουλάκη με την έναρξη της προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για τα Τέμπη, ακυρώνοντας έτσι την πρωτοβουλία της Κουμουνδούρου και το Περισσού.

Τελικά, μετά από αλλεπάλληλες «ζυμώσεις» ανάμεσα στα επιτελεία των Προέδρων του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων που υπογράφουν το κοινό κείμενο, ελήφθη η απόφαση πριν την ανακοίνωση της πρότασης δυσπιστίας να προηγηθούν οι πρωτολογίες των πολιτικών αρχηγών.

Οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο

Ο πρωθυπουργός, στην παρέμβαση του, είτε σήμερα στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση, είτε την Παρασκευή, λίγο πριν η Βουλή κληθεί να ψηφίσει επί της πρότασης δυσπιστίας, αναμένεται να απορρίψει για άλλη μία φορά τις αιτιάσεις περί συγκάλυψης, να ζητήσει από όλους να σεβαστούν τη Δικαιοσύνη και την έρευνα που διεξάγει, και να δώσει έμφαση στις πρωτοβουλίες που σχεδιάζει η κυβέρνηση ώστε με ορίζοντα το 2027 η χώρα να διαθέτει ασφαλή σιδηρόδρομο.

Η βάση του κυβερνητικού σχεδιασμού είναι οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως προτείνονται στο πόρισμα.

Μεταξύ άλλων, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, προτείνει:

-O ΟΣΕ να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με θέματα ασφάλειας (σταθμάρχες κ.α.)

-H Hellenic Train να αξιολογεί τις ικανότητες των μηχανοδηγών και να αναπτύξει σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης τους.

-Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ) να αναπτύξει σύστημα υποχρεωτικής αναφοράς περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια, ώστε να ενισχυθεί η δυνατότητα του ελληνικού σιδηρόδρομου να… «διδάσκεται» από ανεπιθύμητα συμβάντα στο δίκτυο και να προβαίνει σε βελτιώσεις.

– Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους (ERA) να λάβει μέτρα για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσης, αφενός για τα Ενιαία Πιστοποιητικά Ασφαλείας και, αφετέρου, για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν την Εθνική Αρχής Ασφάλειας να παρακολουθήσει αποτελεσματικά τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών εταιρειών.

-Το ελληνικό Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να αναπτύξει, σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (Πυροσβεστική, Ιατρική και Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη, Αστυνομία, Πολιτική Προστασία) και βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων ορθών πρακτικών, λεπτομερείς οδηγίες για ένα Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Κρίσεων (οδηγίες για το συντονισμό σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος κ.α.).

Ερωτηματικό υπάρχει για το αν τελικά η κυβέρνηση θα αποφασίσει να μπει προσωρινό λουκέτο, τουλάχιστον έξι μηνών, στον ΟΣΕ, ώστε δίκτυο, τηλεδιοίκηση και άλλα συστήματα ασφαλείας, να ελεγχθούν και να γίνουν, όπου χρειάζονται, οι απαραίτητες αλλαγές και ο εκσυγχρονισμός.

Αλλαγές και στο κράτος

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός, αναμένεται να δώσει κι ένα στίγμα των παρεμβάσεων και σε άλλους τομείς του δημόσιου τομέα, όπως έχει προαναγγείλει ότι θα πράξει, ώστε να εξαλειφθούν χρόνιες παθογένειες στο «βαθύ κράτος» και να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά και κυρίως προληπτικά, και όχι να τρέχει πίσω από τις όποιες άσχημες εξελίξεις.

Τελική ευθεία για τον ανασχηματισμό σε κυβέρνηση και Μαξίμου

Στον σχεδιασμό του Κυριάκου Μητσοτάκη για φυγή προς τα μπρος, φέρεται να έχει «κλειδώσει» και ο ανασχηματισμός στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου.

Η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά μετά τις 13 Μαρτίου, ημέρα ορκωμοσίας του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας, Κώστα Τασούλα, στη Βουλή, και εκτιμάται ότι οι αλλαγές θα ανακοινωθούν ως τις 20 Μαρτίου.

Οι εισηγήσεις που φέρεται να δέχεται ο πρωθυπουργός είναι ο ανασχηματισμός να είναι σαρωτικός και να μη λάβει υπ’ όψιν του κομματικές ή γεωγραφικές ισορροπίες.

«Οι πολίτες έστειλαν μηνύματα και οι αλλαγές πρέπει να αφορούν συνολικά σε πολιτικές που δεν τους ικανοποιούν. Αυτό πρέπει να αποτυπωθεί και σε αλλαγές προσώπων που δεν πέτυχαν τους στόχους» δηλώνει στο newsit.gr «γαλάζιο» στέλεχος.

Παράλληλα, αλλαγές σχεδιάζονται και στην ομάδα των συνεργατών του Κυριάκου Μητσοτάκη στο πρωθυπουργικό γραφείο.




ΕλλάδαΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έτοιμη η κυβέρνηση για τη μάχη στη Βουλή – Ο στόχος Μητσοτάκη για ασφάλεια στον σιδηρόδρομο και ο ανασχηματισμός που έρχεται






«Κόκκινο» χτυπά το πολιτικό θερμόμετρο και σήμερα Τετάρτη (5/3) με τη διεξαγωγή της προ ημερησίας συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών που ζήτησαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ για την υπόθεση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ταυτόχρονα σήμερα θα κατατεθεί και η πρόταση δυσπιστίας προς την κυβέρνηση μετά τον «λευκό καπνό» που βγήκε αργά το βράδυ της Τρίτης από ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας για την προ ημερησίας συζήτηση που αρχίζει στην Ολομέλεια της Βουλής στις 11 το πρωί, θα τοποθετηθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο πρωθυπουργός αναμένεται να επιχειρήσει να κάνει μια αναφορά στο τι ακριβώς έχει γίνει έως σήμερα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, δηλαδή σε ποιο σημείο βρισκόμαστε και ποιες πολιτικές πρωτοβουλίες μένει να αναλάβει το αμέσως προσεχές διάστημα.

Θα ακολουθήσουν στο βήμα κατά σειρά οι δύο αρχηγοί που κατέθεσαν το σχετικό αίτημα, ο Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος.

«Λευκός καπνός» για την πρόταση δυσπιστίας μετά τις διαβουλεύσεις

Παράλληλα σήμερα, όπως έχει προαναγγείλει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Νίκος Ανδρουλάκης, αναμένεται η κατάθεση πρότασης δυσπιστίας, καθώς οι διαβουλεύσεις των προηγούμενων ημερών ανάμεσα στα κόμματα της αντιπολίτευσης, οδήγησαν εν τέλει στη μεταξύ τους συμφωνία.

Όπως συμφωνήθηκε αργά χθες, μεταξύ των κομμάτων ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, «Πλεύση Ελευθερίας» και «Νέα Αριστερά», σήμερα το πρωί θα πραγματοποιηθούν οι ομιλίες  των αρχηγών των κομμάτων στο πλαίσιο της προγραμματισμένης προ ημερησίας συζήτησης και εν συνεχεία θα κατατεθεί η πρόταση δυσπιστίας.

Αρχικά το ΠΑΣΟΚ φέρεται να ήθελε να κατατεθεί νωρίς το πρωί με το που θα αρχίσει η συζήτηση στην Ολομέλεια, ώστε βάσει της διαδικασίας να διακοπεί αμέσως και να αρχίσει η «δυσπιστία». Ωστόσο από την Κουμουνδούρου επέμειναν και τελικά το κέρδισαν η κατάθεση της πρότασης δυσπιστίας να γίνει μετά τις πρωτολογίες των πολιτικών αρχηγών.

Το ΠΑΣΟΚ από το βράδυ της Δευτέρας είχε στείλει στα κόμματα το κείμενο της πρότασης για τις παρατηρήσεις τους, προκειμένου να διαμορφωθεί και να κατατεθεί μια κοινή θέση ώστε η κυβέρνηση, όπως λένε, να βρεθεί σε θέση απολογούμενου στο πλαίσιο του κορυφαίου κοινοβουλευτικού μέσου της αντιπολίτευσης, αυτού της πρότασης δυσπιστίας.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης από το βήμα της βουλής ανέφερε ότι η  πρόταση δυσπιστίας είναι ένα κοινωνικό αίτημα. Είναι δυσπιστία απέναντι στην πολιτική αναξιοπιστία της κυβέρνησης,  είναι δυσπιστία απέναντι στην προσπάθεια συγκάλυψης και  απέναντι στο πέπλο της ατιμωρησίας, που απλώνεται στα κυβερνητικά στελέχη.

Στην Κουμουνδούρου, το μήνυμα που εκπέμπει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η ανάγκη για συνεργασία των προοδευτικών δυνάμεων προκειμένου, όπως λένε, να φύγει αυτή η κυβέρνηση. Σε ό, τι αφορά την πρόταση δυσπιστίας, έχουν ζητήσει στο κείμενο το οποίο θα κατατεθεί να ενταχθούν θέματα που έχουν να κάνουν με το κράτος δικαίου, με τις παρακολουθήσεις, με την ακρίβεια και τη φτωχοποίηση των Ελλήνων.

Η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας επίσης στηρίζουν και ψηφίζουν την πρόταση δυσπιστίας.

Το ΚΚΕ θα ψηφίσει υπέρ της πρότασης δυσπιστίας χωρίς να συνυπογράψει το κείμενο, αναδεικνύοντας τις διαχρονικές ευθύνες των κομμάτων για το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Τι προβλέπει το άρθρο 84 του Συντάγματος για την πρόταση δυσπιστίας

Σύμφωνα με το άρθρο 84 του Συντάγματος, η συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας, αρχίζει έπειτα από δύο ημέρες από την υποβολή της, εκτός και αν η κυβέρνηση ζητήσει να αρχίσει αμέσως, ενώ δεν μπορεί να παραταθεί πέραν των τριών ημερών από την έναρξή της.

Η ψηφοφορία θα αρχίσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης, ενώ μπορεί να αναβληθεί για 48 ώρες εάν το ζητήσει η κυβέρνηση και γίνεται δεκτή μόνο αν εγκριθεί από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.