Ένα αποκαλυπτικό δημοσίευμα σχετικά με τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης φιλοξενούν οι New York Times. Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ αρκετοί Γάλλοι και Γερμανοί, κυρίως influencers με ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο, κλήθηκαν να προωθήσουν μηνύματα εκ μέρους κάποιο πελάτη. Όμως δεν επρόκειτο για προώθηση κάποιου προϊόντος αλλά για τη διάδοση fake news για το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού της Pfizer.
Η πρόταση της εταιρείας ήρθε σε προσεγμένο τρισέλιδο κείμενο που εξηγούσε λεπτομερώς τι πρέπει να γράφουν και σε ποιες πλατφόρμες – πράγμα όχι ασυνήθιστο. Ωστόσο, το παράδοξο ήταν ότι ζητούσε κυριολεκτικά από τους χρήστες να διασπείρουν fake news για το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού της Pfizer.
Ωστόσο, η εταιρεία Fazze, που βρισκόταν πίσω από τη προσέγγιση των influerncers, ανέφερε διεύθυνση στο Λονδίνο όπου δεν υπάρχουν στοιχεία παρουσίας της. Κάποιοι έσπευσαν να αναρτήσουν στο διαδίκτυο ντοκουμέντα από την πρόταση της Fazze και έτσι η εταιρεία εξαφάνισε άμεσα όλους του λογαριασμούς από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Κάποιοι επέλεξαν έναν άλλο δρόμο, εκπληρώνοντας το αίτημα της Fazze αλλά ανεβάζοντας σχετικό βίντεο στο διαδίκτυο.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το σχέδιο φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας μυστικής βιομηχανίας: Είναι η βιομηχανία παραπληροφόρησης προς ενοικίαση. Πρόκειται για ιδιωτικές εταιρείες που συνδυάζουν το παραδοσιακό μάρκετινγκ και τον σκιώδη κόσμο των γεωπολιτικών επιχειρήσεων επιρροής.
Η βιομηχανία αυτή εμπλέκεται σε εκλογές, μεταδίδει θεωρίες συνωμοσίας, fake news και άλλα. Παράλληλα, το βασικότερο όλων είναι ότι ο εντολέας τους μπορεί να αρνηθεί τα πάντα!
Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ψηφιακής Έρευνας του Ατλαντικού Συμβουλίου, Γκρέιαμ Μπρούκι, ανέφερε: «Η παραπληροφόρηση προς ενοικίαση, με εταιρείες που προσλαμβάνονται από κυβερνήσεις ή κοντινούς σε αυτές πράκτορες, είναι διογκούμενη και σοβαρότατη».
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, αντίστοιχες εκστρατείες έχουν προσφάτως εντοπιστεί να προωθούν το κυβερνών κόμμα της Ινδίας, τους στόχους της αιγυπτιακής εξωτερικής πολιτικής, αλλά και πολιτικές προσωπικότητες στη Βολιβία και τη Βενεζουέλα.
Μάλιστα, μια σειρά αντιαμερικανικών αναρτήσεων στο Ιράκ, που φαινόταν να προέρχεται από χρήστες, τελικά προερχόταν από εταιρεία δημοσίων σχέσεων η οποία έχει επίσης κατηγορηθεί για την κατασκευή ψευδών αντιδράσεων κατά της ισραηλινής κυβέρνησης εντός του Ισραήλ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να εντοπίσει ποιοι κρύβονται πίσω από τη Fazze. Πρόκειται για μια εταιρεία με έδρα τη Μόσχα, με την οποία φαίνεται βάσει προφίλ υπαλλήλων στο LinkedIn να συνδέεται η Fazze. Όπως αποκάλυψαν γερμανικά μέσα ενημέρωσης, κάποιοι από τους ιστοτόπους της Fazze έχουν καταχωριστεί ότι ανήκουν στην Adnow. Ορισμένα κομμάτια της προπαγάνδας της Fazze μοιάζουν με το προωθητικό υλικό για το ρωσικό εμβόλιο Sputnik-V.
Πηγή: NYT