Την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών στον κόμβο – καρμανιόλα, όπου έχουν χαθεί δεκάδες ανθρώπινες ζωές, δρομολογεί εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος ο Δήμος Βόλου. Πρόκειται για τη διασταύρωση της εθνικής οδού Βόλου – Λάρισας και της παλιάς εθνικής οδού, που είθισται να λέγεται και κόμβος Βερτζίνη από την επωνυμία της έκθεσης που υπάρχει στο ρεύμα προς Βόλο.
Στο σημείο έχουν σημειωθεί πάμπολλα ατυχήματα, κάποια εκ των οποίων θανατηφόρα. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Κινητικότητας Θανάση Σταυρίδη, τα τροχαία που έχουν σημειωθεί, αλλά και αιτήματα πολιτών προς την υπηρεσία προκειμένου να δοθεί ένα τέλος στον «φόρο αίματος» στην άσφαλτο στο συγκεκριμένο σημείο, ήταν η αιτία της ενεργοποίησης του Δήμου Βόλου για ένα ζήτημα που πάντως δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές του.
Το πρώτο βήμα έχει ήδη γίνει. Εχει ολοκληρωθεί η τοπογραφική αποτύπωση της περιοχής που συνιστά το υπόβαθρο για τη συγκοινωνιακή μελέτη που θα ακολουθήσει και την οποία θα εκπονήσει η υπηρεσία βιώσιμης κινητικότητας του Δήμου Βόλου.
Πρόθεση του Δήμου Βόλου είναι η εγκατάσταση τριών φωτεινών σηματοδοτών στα δύο ρεύματα της Λαρίσης και επί της παλιάς εθνικής οδού, επί της Λαρίσης με κατεύθυνση προς Λάρισα, για να επιτρέπεται κίνηση οχημάτων ευθεία και αριστερά, επί της Λαρίσης προς Βόλο, για να επιτρέπεται κίνηση οχημάτων ευθεία και δεξιά και επί της παλιάς εθνικής οδού, που θα επιτρέπουν κίνηση αριστερά προς Λάρισα και δεξιά προς Βόλο.
Επίσης θα ενισχυθεί η οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, και θα δοθεί μεγάλη έμφαση στον ανασχεδιασμό των στηθαίων ασφαλείας σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές.
Με την ολοκλήρωση της μελέτης έως τέλος Ιανουαρίου θα υποβληθεί αίτημα προς το αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να εγκρίνει την τοποθέτηση και λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον προϊστάμενο της διεύθυνσης βιώσιμης κινητικότητας, Κων. Καραγιάννη στον συγκεκριμένο κόμβο δύο είναι οι πιο επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, η κίνηση οχημάτων που βγαίνουν από την ΠΕΟ διασχίζουν τη Λαρίσης κάθετα μέχρι να βγουν στο ρεύμα προς Λάρισα και οι υψηλές ταχύτητες άνω των 100 χλμ. την ώρα (ενώ το όριο είναι 70 χλμ. την ώρα) των οχημάτων που κινούνται από Λάρισα προς Βόλο και φθάνουν στο ύψος της έκθεσης Βερτζίνη όπου το οδόστρωμα είναι κατηφορικό.
Εμπειρογνωμοσύνη από το 2011
Με το θέμα έχει ασχοληθεί από το 2011 ακόμη και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Νίκος Ηλιού. Σύμφωνα με εμπειρογνωμοσύνη που είχε συντάξει και λαμβάνοντας υπόψη τη γεωμετρική διαμόρφωση, ο κ. Ηλιού είχε καταλήξει ότι στην περιοχή της διασταύρωσης έχουν διαμορφωθεί προσβάσεις, χωματόδρομοι, είσοδοι και έξοδοι των παρακείμενων επί του κόμβου χρήσεως γης, οι οποίες έχουν καταστήσει την γεωμετρική διαμόρφωση δαιδαλώδη και σύμφωνη με κανέναν από τους γνωστούς κανονισμούς στην Ελλάδα και διεθνώς.
Σημαντικό πρόβλημα διαπίστωσε και στον υψομετρικό σχεδιασμό της διασταύρωσης. «Η Π.Ε.Ο. βρίσκεται χαμηλότερα υψομετρικά από την Ε.Ο. Βόλου – Βελεστίνου, με αποτέλεσμα να υφίσταται ιδιαίτερα σημαντικό πρόβλημα ορατότητας, ακόμα και σε συνθήκες πλήρους ηλιοφάνειας. Τα προβλήματα ορατότητας είναι πολύ εντονότερα στη συμβολή της Π.Ε.Ο. με το διανεμητήριο οδόστρωμα του ανισόπεδου κόμβου» επισημαίνει στην μελέτη του.
Τα ζητήματα όμως που μπαίνουν για την ασφαλή κίνηση των οχημάτων δεν είναι μόνο αυτά. Μεταξύ άλλων, ο συγκοινωνιολόγος τονίζει ότι «οι αριστερόστροφες κινήσεις γίνονται χωρίς ύπαρξη σηματοδότησης και η κίνηση βαρέων οχημάτων (χαμηλή ταχύτητα, μεγάλος χρόνος εκκένωσης του κόμβου) επιτείνει στο μέγιστο το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας».
Μάλιστα εδώ και εννέα χρόνια ο καθηγητής έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι «η μόνη ρεαλιστική λύση είναι να πάψει να θεωρείται ως υπεραστικός ισόπεδος κόμβος- διασταύρωση, να μελετηθεί ενδελεχώς ως σηματοδοτούμενη ισόπεδη διασταύρωση και να αναβαθμιστεί η οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση. Μεγάλη έμφαση θα πρέπει να δοθεί και στον ανασχεδιασμό της ασφάλισης (στηθαία ασφαλείας) σύμφωνα με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές».
Πηγή: εφημ.ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ