Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024 02:34
ΕλλάδαΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φουντώνει η μάχη στο ράφι: Πόσα κερδίζουν τα σούπερ μάρκετ και πόσα οι βιομηχανίες






Μετά την απότομη και ραγδαία αύξηση των τιμών των τελευταίων δεκαετιών σε είδη καθημερινής κατανάλωσης, από το ψωμί μέχρι το χαρτί τουαλέτας, οι αγοραστές αρχίζουν να καταλαβαίνουν τη διαφορά στην τσέπη τους.

Την ίδια ώρα, οι όγκοι πωλήσεων σε αρκετούς από τους μεγαλύτερους προμηθευτές συσκευασμένων αγαθών στον κόσμο έχουν αποδειχθεί απροσδόκητα ανθεκτικοί, βοηθώντας τους να αντισταθμίσουν την ιστορική άνοδο των τιμών των εμπορευμάτων και να ενισχύσουν την κερδοφορία.

Πρόσφατα, εκθέσεις έδειξαν ότι τα περιθώρια κέρδους αυξήθηκαν το περασμένο τρίμηνο σε εταιρείες όπως η Kimberly-Clark, η οποία κατέχει επωνυμίες όπως η Kleenex και η Huggies, η εταιρεία παραγωγής προϊόντων καθαρισμού Clorox και η Procter & Gamble, ο μεγαλύτερος όμιλος οικιακών ειδών στον κόσμο.

Αντίσταση

Αλλά καθώς προσπαθούν να επαναφέρουν τα περιθώρια κέρδους στα προ πανδημίας επίπεδα, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών συναντούν αντίσταση. Ορισμένες ισχυρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες συνήθως λειτουργούν με μικρότερα περιθώρια κέρδους, είναι ολοένα και πιο απρόθυμες να αποδεχθούν τις απαιτήσεις τους ως προς τις τιμές, σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Financial Times.

Μέχρι πρόσφατα, οι προμηθευτές μπορούσαν να «μετακυλήσουν τις αυξήσεις των τιμών επειδή τα έσοδα το δικαιολογούσαν», δήλωσε ο Ken Harris, σύμβουλος στην Cadent Consulting. Οι έμποροι λιανικής «ανέφεραν ότι ήταν αρκετά νόμιμο».

Ήταν τόσο μεγάλες οι αυξήσεις στο κόστος των εμπορευμάτων, της ενέργειας και των μεταφορών που προέκυψαν από την πανδημία και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που «όσο και αν δεν τους άρεσε [τους λιανοπωλητές], ήταν δύσκολο να αντιταχθούν», είπε ο Will Hayllar, συνεργάτης στους συμβούλους στρατηγικής OC&C.

Από την αρχή του τρέχοντος έτους, ωστόσο, οι έμποροι λιανικής «αντέδρασαν και είπαν «όχι άλλο», σύμφωνα με τον Harris. Οι καταναλωτές «άρχιζαν επίσης να λένε ότι οι αυξήσεις των τιμών δεν πλέον δικαιολογημένες».

Ο Ken Murphy, διευθύνων σύμβουλος της Tesco, δήλωσε πρόσφατα ότι ενώ ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής του Ηνωμένου Βασιλείου αναγνώριζε ότι οι προμηθευτές του αντιμετώπιζαν αυξανόμενα κόστη, δεν φοβόταν να έχει «άμεσες συνομιλίες» μαζί τους για την εξασφάλιση καλύτερων όρων. Η εταιρεία τροφίμων Kraft Heinz το περασμένο καλοκαίρι διέκοψε τις προμήθειες ορισμένων προϊόντων στην Tesco σε μια διαφωνία για την τιμολόγηση που έκτοτε έχει επιλυθεί.

Mικτό περιθώριο κέρδους το τελευταίο 3μηνο

Μείωση λειτουργικών κερδών

Από την πλευρά του, ο Simon Roberts, διευθύνων σύμβουλος της ανταγωνιστικής Sainsbury’s, επέμεινε ότι ήταν «απόλυτα αποφασισμένος να πολεμήσει τον πληθωρισμό για τους πελάτες». Τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους του ομίλου μειώθηκαν από 3,4% σε 2,99% πέρυσι, καθώς προσπάθησε να μετριάσει το αυξανόμενο κόστος.

Πιέζοντας για ευνοϊκότερους όρους, οι έμποροι λιανικής μπορούν να επισημάνουν απότομη μείωση εσόδων. Οι τιμές των φυτικών ελαίων έχουν σχεδόν μειωθεί στο μισό σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ. Το πολυαιθυλένιο, που χρησιμοποιείται ευρέως στις συσκευασίες, μειώνεται περίπου κατά το ένα τρίτο, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης εμπορευμάτων ICIS. Ως αποτέλεσμα, είπε ο Hayllar, «φτάσαμε σε ένα σημείο όπου οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εμπόρων λιανικής και προμηθευτών θα είναι ολοένα και πιο δύσκολες».

Ο Steve Voskuil, οικονομικός διευθυντής της εταιρείας σοκολάτας Hershey, είπε πρόσφατα σε αναλυτές ότι οι τιμές του κακάο και της ζάχαρης «κινούνται προς τη λάθος κατεύθυνση». Οι τιμές της ζάχαρης αυξήθηκαν κατά 23%τον περασμένο χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ.

«Τα εμπορεύματα είναι λίγο ανάμεικτα», επεσήμανε ο Jeff Carr, οικονομικός διευθυντής της Reckitt Benckiser, αν και πρόσθεσε ότι ο συνολικός πληθωρισμός για τον κατασκευαστή της κρέμας δέρματος Clearasil στο Ηνωμένο Βασίλειο και του καθαριστικού Cillit Bang ήταν «πολύ πιο διαχειρίσιμος» φέτος.

Οι όμιλοι καταναλωτικών αγαθών έχουν επίσης στραφεί στην εξοικονόμηση αποδοτικότητας για να στηρίξουν τα περιθώρια κέρδους, αν και η συνεισφορά τους στα κέρδη είναι μικρή σε σύγκριση με τις αυξήσεις τιμών που προχώρησαν ορισμένες εταιρείες. Οι αυξήσεις των τιμών κατά 10% κατά μέσο όρο τους πρώτους τρεις μήνες του έτους αύξησαν τα μεικτά περιθώρια κέρδους της P&G, που κατασκευάζει ξυραφάκια Gillette και σαμπουάν Head & Shoulders, κατά περισσότερο από το διπλάσιο συγκριτικά με τις πρωτοβουλίες για εξοικονόμηση κόστους.

Στενότερα περιθώρια κέρδους

Τα στελέχη του κλάδου έχουν παραμερίσει την ιδέα ότι έχουν εκμεταλλευτεί τον πληθωρισμό για να αυξήσουν τα κέρδη. Οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένης της P&G, εξακολουθούν να λειτουργούν με στενότερα περιθώρια κέρδους από ό,τι πριν από την πανδημία.

Οι αυξήσεις των τιμών της Clorox, τις οποίες η διευθύνουσα σύμβουλος Linda Rendle είπε ότι ήταν «δικαιολογημένες ως προς το κόστος», συνέβαλαν στην αύξηση του μεικτού περιθωρίου της το πρώτο τρίμηνο στο 41,8% από 35,9% ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά ήταν ακόμα χαμηλότερο από το 43,4% που πέτυχε το 2019.

Δεδομένων των επίμονων πιέσεων στο κόστος, δεν έγιναν όλες οι εταιρείες του κλάδου πιο κερδοφόρες το περασμένο τρίμηνο. Το μεικτό περιθώριο κέρδους της Colgate-Palmolive μειώθηκε από 58,5% πριν από ένα χρόνο σε 56,9%, αν και ο οικονομικός διευθυντής Stanley Sutula προέβλεψε ότι θα βελτιωθεί τους επόμενους μήνες.

Ακόμη και αν τέτοια στοιχεία υποδηλώνουν ότι ο πληθωρισμός δεν έχει ωφελήσει τέτοιες εταιρείες, τα στελέχη των σούπερ μάρκετ ανησυχούν όχι μόνο για το ότι οι αγοραστές αδυνατούν όλο και περισσότερο να αντιμετωπίσουν τις ολοένα υψηλότερες τιμές στο ταμείο, αλλά ότι οι λιανοπωλητές είναι αυτοί που θεωρούνται υπεύθυνοι.

Μια έρευνα νωρίτερα φέτος από την dunnhumby, διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές των ΗΠΑ πίστευαν ότι τα καθαρά περιθώρια κέρδους των λιανοπωλητών ήταν 14 φορές υψηλότερα από ό,τι στην πραγματικότητα.

Μέχρι στιγμής, ανέφεραν στελέχη, η αντίσταση στις αυξήσεις των τιμών ήταν πιο έντονη από τους αγοραστές και τους λιανοπωλητές στην Ευρώπη παρά στις ΗΠΑ. Τα οικονομικά των νοικοκυριών υφίστανται μεγαλύτερη πίεση στην Ευρώπη. Οι όγκοι πωλήσεων το περασμένο τρίμηνο στη Unilever, τη βρετανική εταιρεία παραγωγής σαπουνιού Dove και παγωτού Ben & Jerry, μειώθηκαν κατά 3% στην Ευρώπη, αλλά αυξήθηκαν κατά 0,6% στην Αμερική, παρά τις παρόμοιες αυξήσεις τιμών και στις δύο περιοχές.

Μεταστροφή στα PL

Ο Graeme Pitkethly, οικονομικός διευθυντής, υπογράμμισε ότι οι ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονταν «υπό πίεση» και ότι υπήρξε κάποια «μεταστροφή» σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ωστόσο, και στις ΗΠΑ υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι καταναλωτές είναι ολοένα και πιο απρόθυμοι να συνεχίσουν να πληρώνουν για όλο και πιο ακριβά είδη πρώτης ανάγκης για το σπίτι καθώς η οικονομία χωλαίνει.

«Βλέπουμε ακόμα μερικές αρκετά επιθετικές αυξήσεις τιμών[στις ΗΠΑ], αλλά αυτό μάλλον φτάνει στο τέλος του», δήλωσε ο σύμβουλος λιανικής Jan Rogers Kniffen. «Η ζήτηση των καταναλωτών αρχίζει τώρα να επιβραδύνεται».

Αλλά καθώς οι λιανοπωλητές σκληραίνουν τη στάση τους – και αρκετά κόστη εισροών αρχίζουν να μειώνονται – τα περισσότερα στελέχη είπαν ότι οι χειρότερες πιέσεις τιμών για τους αγοραστές έχουν πιθανώς περάσει. «Το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων καταγράφηκε πέρυσι», δήλωσε ο Nicandro Durante, διευθύνων σύμβουλος της Reckitt. «Δεν βλέπω πολλές αυξήσεις τιμών στο μέλλον».

 

 

Πηγή: OT.GR