Ενα απόλυτο μυστήριο. Ετσι χαρακτηρίζουν άτομα με γνώση της κατάστασης τον 49χρονο ελαιοχρωματιστή που έκλεψε τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν από την εθνική πινακοθήκη.
Ο 49χρονος που έδρασε ως ο απόλυτος φαντομάς εκείνη τη νύχτα του Ιανουαρίου πριν από 9 χρόνια και μπήκε -με σχέδιο όπως αποκαλύπτει στην ομολογία του- στην Εθνική Πινακοθήκη κλέβοντας έναν Πικάσο και δύο ακόμη έργα, αποτελεί ένα μυστήριο.
Ο 49χρονος που στο παρελθόν είχε εργαστεί ως ελαιοχρωματιστής (και είχε βασικές γνώσεις οικοδομής κάτι το οποίο σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του τον βοήθησε στο να κατανοήσει το χώρο και να δράσει καλύτερα στην κλοπή… του αιώνα) τα τελευταία 15 χρόνια μοίραζε τη ζωή του μεταξύ Αγγλίας, Ολλανδίας και φυσικά Ελλάδας.
Το σπίτι στο οποίο και συνελήφθη στο Πόρτο Ράφτη, καθώς η αστυνομία που τον παρακολουθούσε είχε την πληροφορία ότι τις επόμενες ημέρες θα έφευγε για Αμστερνταμ, ανήκει στο θείο του και φέρεται να ζει εκεί, περιστασιακά, καθώς μοιράζει τη ζωή του ανάμεσα στις τρεις χώρες, με την σύντροφό του. Ο 49χρονος φέρεται να έμενε εκεί το τελευταίο διάστημα…
Ποιο το κίνητρο;
Ο 49χρονος από την αρχή έως το τέλος δηλώνει εμφατικά ότι το μόνο του κίνητρο για τη ληστεία ήταν η αγάπη του για την τέχνη και πώς δεν είχε πρόθεση να πουλήσει τους πίνακες. Αντίθετα υποστήριζε ότι ήθελε να έχει κάποια έργα τέχνης στην κατοχή του και αυτός ήταν ο μόνος τρόπος που μπορούσε να το κάνει. Όμως, η ΕΛ.ΑΣ., σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχει πληροφορίες ότι προσπαθούσε να βρει αγοραστή στο εξωτερικό.
Το σενάριο ο 49χρονος να περίμενε να περάσει μια δεκαετία από την κλοπή για να ξεχαστεί το θέμα και εν συνεχεία, δηλαδή τώρα, να προσπαθήσει να τον πουλήσει στο εξωτερικό, είναι υπαρκτό. Τέτοια έργα των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι το Δημόσιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να πωληθούν στη μαύρη αγορά γιατί το μετέπειτα εντοπισμός τους σημαίνει και μπλεξίματα για τον αγοραστή, αλλά και απώλεια του ίδιου του έργου τέχνης. Υπάρχει ωστόσο ενδιαφέρον και για αυτά τα έργα από πλούσιους συλλέκτες που απλά θέλουν να διευρύνουν την προσωπική τους συλλογή.
Σύμφωνα με τον ιδιωτικό ερευνητή Γιώργο Τσούκαλη μια αντίστοιχη προσπάθεια να πωληθεί ο Πικάσο και ο Μοντριάν έγινε και πριν από 5 χρόνια. Υπήρξε ενδιαφέρον από το εξωτερικό για τα εν λόγω έργα, ωστόσο, δεν κατέστη εφικτό να πωληθούν καθώς ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βγουν από τη χώρα.
Να σημειωθεί ότι το τρίτο έργο, ένα σχέδιο του Μονκάλβο, κατά τους ισχυρισμούς του 49χρονου κατέληξε στην τουαλέτα, καθώς κατά την έξοδό του με τη λεία του από την Εθνική Πινακοθήκη κόπηκε από κάποια γυαλιά και σκούπισε το αίματα με το εν λόγω σχέδιο.
Η… καλυμμένη από ένα πέπλο μυστηρίου ζωή του
Να σημειωθεί ότι στα social media και συγκεκριμένα στο Twitter, ο 49χρονος διατηρούσε λογαριασμό με το όνομα Artfreak, όντας ιδιαίτερα ενεργός χρήστης. Εκανε αναρτήσεις και αναδημοσιεύσεις από μεγάλα μουσεία τέχνης, ενώ είχε κατορθώσει να αποκτήσει πρόσβαση σε κύκλους εικαστικών και μουσειολόγων.
Ο 49χρονος αναρτούσε φωτογραφίες από τα συχνά ταξίδια του, όλο αυτό το διάστημα: Λονδίνο, Αμστερνταμ, Βερολίνο και Ντουμπάι ήταν προσφιλείς του προορισμοί.
Μάλιστα, οι αναρτήσεις του αφορούσαν έργα και του Πικάσο, του οποίου δήλωνε φανατικός θαυμαστής.
Το 2015 προανήγγειλε ότι θα πήγαινε στο Παρίσι: «Σύντομα θα πάω στο MuseePicasso στο Παρίσι», έγραφε τον Ιανουάριο εκείνου του έτους.
Επίσης, δύο χρόνια μετά την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη, το 2014, ο 49χρονος είχε αναρτήσει φωτογραφίες από έργα του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν -έργο του οποίου είχε επίσης αφαιρέσει- με το σχόλιο: «Είχε πάθος, ε; Σχετικά με τους μύλους της χώρας του».
Ο συγκεκριμένος λογαριασμός έχει διαγραφεί πλέον.
Να σημειωθεί ότι τα έργα τα οποία βρέθηκαν κρυμμένα στα βάτα στη ρεματιά στην Κερατέα θα μεταφερθούν στα εξειδικευμένα εργαστήρια της Εθνικής Πινακοθήκης και σύντομα αναμένεται να εκτεθούν.
Το σημείο στο οποίο βρέθηκαν κρυμμένοι οι πίνακες:
Πηγή: iefimerida.gr