Οι 13 δήμοι στην Ελλάδα με προγράμματα ένταξης προσφύγων: Αραβικό σχολείο στην Καρδίτσα, τμήματα εκμάθησης ελληνικών και αγγλικών στη Λάρισα
Αραβικό σχολείο στην Καρδίτσα, τμήματα εκμάθησης ελληνικών και αγγλικών στη Λάρισα, εργασιακή συμβουλευτική στο Ηράκλειο και 80 μισθωμένα διαμερίσματα στη Λιβαδειά για πρόσφυγες.
Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα προγράμματα και τις δράσεις που υλοποιούνται σε 13 πόλεις της Ελλάδας και με στόχο την ένταξη προσφύγων και μεταναστών στην ελληνική κοινωνία.
Πρόκειται για τη δράση «Δίκτυο Πόλεων για την Ένταξη» στην οποία συμμετέχουν δήμοι ώστε οι προσφυγικοί και μεταναστευτικοί πληθυσμοί να ενταχθούν πιο εύκολα στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τους δήμους: Αθηναίων, Αγίου Δημητρίου (Αττική), Ηρακλείου (Κρήτη), Θεσσαλονίκης, Ιωαννιτών, Καρδίτσας, Λαρισαίων, Λεβαδέων, Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας (Αττική), Πειραιώς, Τήλου, Τρικκαίων και Τρίπολης.
Σύμφωνα με την τελευταία καταγραφή, 12.434 αιτούντες άσυλο και δικαιούχοι διεθνή προστασία φιλοξενούνται στις παραπάνω δήμους συμμετέχοντας στα προγράμματα ένταξης. Οι πόλεις του δικτύου ένταξης συνεργάζονται στους τομείς της ανταλλαγής τεχνογνωσίας, της ενδυνάμωσης υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού, της ανάπτυξης πολιτικών σε ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, της συμμετοχής σε προτάσεις χρηματοδότησης και της υλοποίησης δράσεων και προγραμμάτων από κοινού.
Αθήνα
Το Κέντρο Συντονισμού για θέματα Μεταναστών και Προσφύγων του δήμου Αθηναίων αποτελεί την «καρδιά» του δικτύου ένταξης. Δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων με στόχο να αποτελέσει ένα κεντρικό όργανο του δήμου, που σε συνεργασία με τοπικές και διεθνείς οργανώσεις καθώς και θεσμικούς φορείς συμβάλλει στον στρατηγικό σχεδιασμό για την ομαλή ένταξη μεταναστών και προσφύγων στη ζωή της πόλης και στην προάσπιση της κοινωνικής συνοχής.
Στέγαση, υγεία, νομική υποστήριξη, εκπαίδευση και μάθηση, ένταξη στην αγορά εργασίας και έμφυλη διάσταση του προσφυγικού, είναι οι θεματικές του κέντρου.
Ο ενδιαφερόμενος προσέρχεται σε ένα σημείο διοικητικής εξυπηρέτησης από όπου λαμβάνει συγκεντρωμένα ενημέρωση, με δυνατότητα διερμηνείας, αναφορικά με το καθεστώς διαμονής του, τις πιθανές κοινωνικές παροχές για κάποιες από τις οποίες μπορεί να υποβάλλει αίτηση, τη δυνατότητα πρόσβασης σε ενταξιακά προγράμματα του δήμου ή την παραπομπή σε άλλους πάροχους αντίστοιχων υπηρεσιών. Στο ίδιο κτήριο, υλοποιούνται οι παράλληλες ενταξιακές δράσεις και συγκεκριμένα τα μαθήματα ελληνικών, αγγλικών και υπολογιστών, οι διαπολιτισμικές δράσεις και οι εξατομικευμένες συνεδρίες επαγγελματικής συμβουλευτικής.
Θεσσαλονίκη
Γνώση, μάθηση, επαφή, δημιουργία, ψυχαγωγία, κοινωνικοποίηση, αποδοχή, διάδραση ανάμεσα σε παιδιά πρόσφυγες, μετανάστες και Έλληνες. Αυτός είναι ο στόχος του Προγράμματος “Δια-Δρασις” στο δήμο Θεσσαλονίκης. Παιδιά όλων των ηλικιών παρακολουθούν μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και συμμετέχουν σε δραστηριότητες με σκοπό την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων τους, αλλά και την ομαλή ένταξή τους στην πόλη. Το πρόγραμμα απαντά σε βασικά ζητούμενα ώστε ο προσφυγικός πληθυσμός να απολαμβάνει καλύτερη πρόσβαση στο σχολείο, προσφέροντας ταυτόχρονα ευκαιρίες και στον γηγενή πληθυσμό.
Λάρισα
Ο δήμος Λάρισας προχώρησε στη δημιουργία πιλοτικού Κέντρου Κοινότητας, που λειτουργεί ως χώρος συνάθροισης προσφύγων και αιτούντων άσυλο όλων των ηλικιακών ομάδων με στόχο την ενδυνάμωση τόσο των προσφύγων όσο και των κοινοτήτων υποδοχής. Για αυτόν τον σκοπό, δημιουργήθηκε ένας χώρος συζήτησης και συμμετοχής των ωφελούμενων στις αποφάσεις που επηρεάζουν τη ζωή τους. Παράλληλα, στον δήμο Λάρισας λειτουργούν 8 τμήματα εκμάθησης ελληνικών και δύο τμήματα εκμάθησης αγγλικών, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί και άλλες σημαντικές δράσεις.
Ηράκλειο
Μέσω της εργασιακής συμβουλευτικής ο δήμος Ηρακλείου στοχεύει στην αύξηση της απασχολησιμότητας, στην εργασιακή αποκατάσταση και στην προετοιμασία για την αγορά εργασίας των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων. Ήδη 94 ωφελούμενοι έχουν λάβει υπηρεσίες εργασιακής συμβουλευτικής μέσω ατομικών εξατομικευμένων συνεδρίων, έχουν διασυνδεθεί με εργοδότες, έχουν προετοιμαστεί για συνέντευξη ακόμα και με τη δημιουργία βιογραφικού. Έτσι 55 ωφελούμενοι πραγματοποίησαν συνεντεύξεις εργασίας, σε 35 ωφελούμενους προτάθηκαν θέσεις εργασίας με ασφάλιση και μισθό ανώτερο του βασικού ενώ 18 άτομα εργάζονται.
Παράλληλα, οι κοινωνικές δράσεις μέσω πολιτιστικών δρώμενων ενθάρρυνε τις προσπάθειες για την κοινωνική ένταξη των προσφύγων στην πόλη καθώς 12 Αφγανοί μαθητές συγκρότησαν ομάδα χορωδίας, Σύρος πρόσφυγας έγραψε και αφηγήθηκε ποίημα, 20 ενήλικες Κούρδοι πρόσφυγες δραστηριοποιούνται σε χορευτική ομάδα ενώ 7 Αφγανοί μαθητές παρουσίασε έκθεση φωτογραφίας.
Καρδίτσα
Ο δήμος Καρδίτσας υποστηρίζει τα παιδιά πρόσφυγες, που μένουν στην πόλη, να μάθουν τη γλώσσα καταγωγής τους καθώς είτε διότι όταν έφυγαν από τη χώρα τους δεν πρόλαβαν να παρακολουθήσουν το σχολείο είτε διότι ενώ μιλούν την αραβική γλώσσα πολύ καλά δεν έχουν τη δυνατότητα της ανάγνωσης και της γραφής. Έτσι, με πρωτοβουλία του δήμου ιδρύθηκε αραβικό σχολείο με στόχο την ενδυνάμωση της προσφυγικής κοινότητας και την προαγωγή της ένταξης των παιδιών.
Επιπλέον, ο δήμος ανέπτυξε δύο πρωτοβουλίες για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας και την εξοικείωσή της με τον πληθυσμό των προσφύγων καθώς και τη δημιουργική αλληλεπίδραση των διαφορετικών πολιτισμών που συμβιώνουν στη πόλη. Δύο ομάδες παραδοσιακών χορών της αραβόφωνης κοινότητας και της αφρικανικής κοινότητας και δράση πολυπολιτισμικής κουζίνας.
Λιβαδειά
Ο δήμος Λεβαδέων διακρίθηκε για τη φιλοξενία, την αλληλεγγύη και τον σεβασμό του στη διαφορετικότητα, με το χρυσό βραβείο στα “Best City Awards 2018” στην κατηγορία “Βιωσιμότητα και Εταιρική Ευθύνη”. Είναι ο πρώτος δήμος της Ελλάδας, μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που ανέλαβε με επιτυχία το πρόγραμμα φιλοξενίας προσφύγων σε διαμερίσματα και λειτούργησε ως πρότυπο για άλλες πόλεις. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, α)80 εξοπλισμένα διαμερίσματα (6 θέσεις φιλοξενίας ανά διαμέρισμα), β)παροχή χρηματικής βοήθειας μέσω προπληρωμένης κάρτας, γ)παροχή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης & εκπαίδευσης σε παιδιά και ενήλικες, δ)δραστηριότητες ενσωμάτωσης και ένταξης στην τοπική κοινωνία.