Πρωταθλήτρια στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας αναδείχθηκε η Ελλάδα μεταξύ των κρατών-μελών σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ειδικότερα η Ελλάδα το 202ο κατάφερε να μειώσει σε μόλις σε 54 τους θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων από 113 θανάτους που είχε σημειώσει το 2010 σημειώνοντας πτώση 54% και 64 θανάτους το 2019 καταγράφοντας πτώση 16%. Να υπενθυμίσουμε πως ο στόχος που είχε θέσει η ΕΕ για την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη δεκαετία ανέρχονταν σε 50%!
Συνολικά στην ΕΕ πέρυσι σημειώθηκαν 42 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 51 το 2019 και 67 το 2010, γεγονός που σημαίνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η ήπειρος με τους ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο, καθώς ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος υπερβαίνει τους 180 θανάτους.
Η επίτροπος Μεταφορών, κ. Adina Valean, δήλωσε τα εξής: «Σημειώθηκαν σχεδόν 4.000 λιγότεροι θάνατοι στους δρόμους της ΕΕ το 2020 σε σύγκριση με το 2019 και οι δρόμοι μας εξακολουθούν να είναι οι ασφαλέστεροι δρόμοι στον κόσμο. Ωστόσο, απέχουμε ακόμη από την επίτευξη του στόχου που είχαμε θέσει για την προηγούμενη δεκαετία και απαιτείται κοινή δράση για να αποτραπεί η επιστροφή στα επίπεδα που ίσχυαν πριν από την πανδημία COVID-19. Στη στρατηγική μας για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα, επαναλάβαμε τη δέσμευσή μας όσον αφορά την εφαρμογή της στρατηγικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια και τη μείωση του αριθμού των θανάτων σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα για όλα τα μέσα μεταφοράς.»
Οι δρόμοι της ΕΕ είναι μακράν οι ασφαλέστεροι στον κόσμο
Κατά τη δεκαετία μεταξύ του 2010 και του 2020, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μειώθηκε κατά 36%. Το ποσοστό αυτό υπολείπεται του στόχου μείωσης των θανάτων κατά 50% που είχε τεθεί για την εν λόγω δεκαετία. Ωστόσο, στην ΕΕ σημειώθηκαν 42 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, γεγονός που σημαίνει ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η ήπειρος με τους ασφαλέστερους δρόμους στον κόσμο. Ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος υπερβαίνει τους 180 θανάτους.
Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της Ευρώπης είχε μειωθεί κατά 36% μεταξύ του 2010 και του 2020, ποσοστό χαμηλότερο από τον στόχο του 50% που είχε θέσει η ΕΕ. Μόνο η Ελλάδα (54%) υπερέβη τον στόχο, ακολουθούμενη από την Κροατία (44%), την Ισπανία (44%), την Πορτογαλία (43%), την Ιταλία (42%) και τη Σλοβενία (42%). Συνολικά, εννέα κράτη μέλη κατέγραψαν μείωση κατά 40% ή περισσότερο.
Παρά το γεγονός ότι οι πρωτοφανείς εξελίξεις που σημειώθηκαν το 2020 οδήγησαν σε ορισμένες αλλαγές στην κατάταξη των χωρών όσον αφορά το ποσοστό θανάτων από τροχαία δυστυχήματα, οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων), ενώ η Ρουμανία (85 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων) κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό το 2020. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 42 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας είναι δύσκολο να μετρηθεί
Η μείωση του όγκου της κυκλοφορίας, ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19, είχε σαφή αντίκτυπο, αν και μη μετρήσιμο, στον αριθμό των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα. Ωστόσο, προκαταρκτικά στοιχεία στις ΗΠΑ δείχνουν, παραδείγματος χάριν, ότι αυξήθηκαν τα τροχαία δυστυχήματα το 2020 παρά τον χαμηλότερο όγκο της κυκλοφορίας. Πράγματι, τα στοιχεία σε ορισμένες χώρες της ΕΕ υποδηλώνουν επίσης αυξημένη συμπεριφορά ανάληψης κινδύνων, ιδίως υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, σε περιόδους κατά τις οποίες είχαν επιβληθεί μέτρα εγκλεισμού.
Ο αντίκτυπος του κορωνοϊού στην αστική κινητικότητα
Η δημοτικότητα της χρήσης ποδηλάτων έχει αυξηθεί σημαντικά και σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο ανακατανεμήθηκε (προσωρινά) οδικός χώρος σε ποδηλάτες και πεζούς. Η ενθαρρυντική αυτή εξέλιξη μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα και στην κλιματική αλλαγή, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί νέες προκλήσεις όσον αφορά την οδική ασφάλεια.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, το 70% περίπου των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα σε αστικές περιοχές αφορά ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, μεταξύ των οποίων οι πεζοί, οι μοτοσικλετιστές και οι ποδηλάτες. Συνεπώς, η οδική ασφάλεια στις πόλεις αποτελεί βασικό τομέα εστίασης και η Επιτροπή επιθυμεί να εξασφαλίσει ότι η οδική ασφάλεια λαμβάνεται υπόψη σε όλα τα στάδια του σχεδιασμού της αστικής κινητικότητας. Η οδική ασφάλεια θα αποτελέσει σημαντικό στοιχείο της νέας πρωτοβουλίας για την αστική κινητικότητα που θα παρουσιάσει η Επιτροπή εντός του τρέχοντος έτους. Στο πλαίσιο αυτό, δύο ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το Ελσίνκι και το Όσλο, πέτυχαν το ορόσημο του μηδενικού αριθμού θανάτων πεζών και ποδηλατών το 2019 και ανέφεραν ότι η μείωση της ταχύτητας είχε ουσιαστική σημασία για να επιτευχθεί πρόοδος.
Θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων — προκαταρκτικά στοιχεία για το 2020
2010 | 2019 | 2020 | % μεταβολή 2019-2020 | % μεταβολή 2010-2020 | |
ΕΕ-27 | 67 | 51 | 42 | -17% | -36% |
Βέλγιο | 78 | 56 | 44 | -22% | -40% |
Βουλγαρία | 105 | 90 | 67 | -26% | -40% |
Τσεχία | 77 | 58 | 48 | -16% | -35% |
Δανία | 46 | 34 | 27 | -22% | -39% |
Γερμανία | 45 | 37 | 33 | -11% | -25% |
Εσθονία | 59 | 39 | 45 | 15% | -24% |
Ιρλανδία | 47 | 29 | 30 | 6% | -30% |
Ελλάδα | 113 | 64 | 54 | -16% | -54% |
Ισπανία | 53 | 37 | 29 | -21% | -44% |
Γαλλία | 64 | 50 | 39 | -21% | -36% |
Κροατία | 99 | 73 | 58 | -20% | -44% |
Ιταλία | 70 | 53 | 40 | -25 % | -42 % |
Κύπρος | 73 | 59 | 54 | -8% | -20% |
Λετονία | 103 | 69 | 74 | 7% | -35% |
Λιθουανία | 95 | 67 | 63 | -6% | -41% |
Λουξεμβούργο | 64 | 36 | 42 | 18% | -19% |
Ουγγαρία | 74 | 62 | 46 | -25% | -39% |
Μάλτα | 31 | 32 | 21 | -31% | -15% |
Κάτω Χώρες | 32 | 34 | 31 | -8% | 1% |
Αυστρία | 66 | 47 | 38 | -19% | -39% |
Πολωνία | 103 | 77 | 65 | -15% | -37% |
Πορτογαλία | 80 | 63 | 52 | -18% | -43% |
Ρουμανία | 117 | 96 | 85 | -12% | -31% |
Σλοβενία | 67 | 49 | 38 | -22% | -42% |
Σλοβακία | 69 | 50 | 45 | -9% | -33% |
Φινλανδία | 51 | 38 | 40 | 4% | -19% |
Σουηδία | 28 | 22 | 18 | -14% | -29% |
Ελβετία | 42 | 22 | 26 | 21% | -31% |
Νορβηγία | 43 | 20 | 18 | -11% | -54% |
Ισλανδία | 25 | 17 | 22 | 33% | 0% |
Πηγή: newsauto,gr