Το 1ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς και το Γυμνάσιο με Λ.Τ. Τρικερίου πέτυχαν πρωτιές στη Θεσσαλία στον διαγωνισμό Alan Turing
Είναι το πιο ακριτικό σχολείο του νομού, με μόλις 20 μαθητές… Βγαίνει όμως στο προσκήνιο μέσα από μια σημαντική διάκριση που πέτυχε ομάδα τριών μαθητών του. Ο λόγος για το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Τρικερίου που διακρίθηκε στον Διαγωνισμό Μαθηματικής και Λογικής Σκέψης Alan Turing και πήρε εισιτήριο για τον τελικό που θα διεξαχθεί στην Πάτρα, το Σάββατο 13 Απριλίου.
Οι τρεις μαθητές που απαρτίζουν την ομάδα του Τρικερίου, Ελενα Κλιάρη, Νίκος Λάντζος και Μάριο Τζεμολάρι, με υπεύθυνη καθηγήτρια την Κατερίνα Πιλάφα, βγήκαν πρώτοι σε επίπεδο Περιφέρειας Θεσσαλίας στην κατηγορία του λυκείου και θα είναι μία από τις 11 σε πανελλαδικό επίπεδο ομάδες που θα διαγωνιστούν στην ημιτελική και τελική φάση.
Δεν είναι όμως οι μόνοι. Ένα ακόμη περιφερειακό σχολείο της Μαγνησίας, πέτυχε επίσης πρωτιά στην κατηγορία του, στον ίδιο διαγωνισμό. Πρόκειται για το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς «Νίκος Τσοπωτός», που επίσης πέτυχε υψηλή βαθμολογία και κατέκτησε την πρώτη θέση ανάμεσα στα δημοτικά σχολεία της Περιφέρειας Θεσσαλίας και θα λάβει μέρος στον τελικό. Οι μαθητές που πρώτευσαν ως ομάδα είναι οι Κοσμάς Κούντριας, Μαρία Κουτσαυλή και Μάξιμος Τώρης, με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς τους Μαρία Παπαοικονόμου, Κατερίνα Παυλίδου και Παναγιώτη Μάντζιο.
Οι μαθητές διαγωνίστηκαν ανάμεσα σε εκατοντάδες μαθητές σχολείων, ανά κατηγορία, σε όλη την Ελλάδα, τα… έβαλαν ακόμη και με ιδιωτικά και κατάφεραν να διακριθούν.
Δούλεψαν ομαδικά, επιστράτευσαν γνώσεις μαθηματικής λογικής και προγραμματισμού και εξασφάλισαν τις υψηλές βαθμολογίες – εισιτήριο για την επόμενη φάση. Το πιο σημαντικό είναι όμως ότι «τους δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμάσουν κάτι και να πιστέψουν στον εαυτό τους» όπως σημείωσε ο διευθυντής του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Τρικερίου, Ιωάννης Κονιόρδος.
Ο διαγωνισμός
Ηταν ο 3ος Πανελλήνιος Παθητικός Διαγωνισμός Μαθηματικής Λογικής και Υπολογιστικής Σκέψης Alan Turinf που διοργανώθηκε από το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. (Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού) Δυτικής Ελλάδας.
Για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, οι μαθητές συγκρότησαν τριμελείς ομάδες με μέντορες εκπαιδευτικούς, ενώ η διαδικασία του διαγωνισμού υλοποιήθηκε αυτόματα μέσω της πλατφόρμας Quizizz.
Οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε θέματα- γρίφους, διασκεδαστικά και ελκυστικά, βασισμένα σε αυθεντικά προβλήματα που συχνά αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους, αλλά και σε επιστήμες των Μαθηματικών και της Πληροφορικής. Βασίζονταν δε στην κριτική σκέψη και όχι τόσο σε κομμάτι διδαχθείσας ύλης στο σχολείο.
Από κάθε Περιφέρεια, διακρίθηκαν τρεις ομάδες, οι οποίες λαμβάνουν έπαινο. Η πρώτη ομάδα κάθε περιφέρειας προκρίνεται στην τελική φάση του διαγωνισμού. Τη Θεσσαλία σε επίπεδο δημοτικών σχολείων θα εκπροσωπήσει το σχολείο της Πορταριάς «Νίκος Τσοπωτός» και τα λύκεια, το Τρίκερι.
Τόσο η ημιτελική όσο και η τελική φάση του διαγωνισμού, θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 13 Απριλίου, 10.30 π.μ. – 4.30 μ.μ., στην Πάτρα, έδρα του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας, στα Πειραματικά Σχολεία Πανεπιστημίου Πατρών. Η τελετή βράβευσης θα γίνει με την ολοκλήρωση του διαγωνιστικού μέρους.
Στη β’ φάση, οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε 10 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που θα τους δοθούν μέσω της πλατφόρμας Quizizz. Οι έξι ομάδες της β΄ φάσης με την υψηλότερη βαθμολογία ανά επίπεδο (ανεξάρτητα από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης που ανήκουν) προκρίνονται να συμμετάσχουν στη γ’ φάση (Τελική).
Και σε αυτή τη φάση, οι ομάδες καλούνται να απαντήσουν σε δέκα ερωτήσεις. Θα χρησιμοποιηθεί πάλι η πλατφόρμα Quizizz. Μια από τις δέκα ερωτήσεις ενδέχεται να είναι αναλογικός τρισδιάστατος γρίφος. Σε περίπτωση ισοψηφίας σε αυτή τη φάση, οι ομάδες που ισοψήφισαν θα κληθούν να απαντήσουν σε δύο επιπλέον ερωτήσεις που θα καθορίσουν τη νικήτρια ομάδα. Οι τρεις ομάδες ανά επίπεδο που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη βαθμολογία στην τελική φάση, θα βραβευτούν.
Σημειώνεται ότι ο Alan Turing, όπως ονομάζεται ο διαγωνισμός, ήταν Άγγλος επιστήμονας υπολογιστών, μαθηματικός, λογικολόγος, αποκρυπτολόγος, φιλόσοφος και θεωρητικός βιολόγος. Είχε μεγάλη επιρροή στην ανάπτυξη της θεωρητικής επιστήμης των υπολογιστών, παρέχοντας μια τυποποίηση των εννοιών του αλγορίθμου και του υπολογισμού με τη μηχανή Turing, η οποία μπορεί να θεωρηθεί μοντέλο ενός υπολογιστή γενικού σκοπού.
Ελενα Κλιάρη: Κερδίζουμε εμπειρίες
Για τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό μιλά η μαθήτρια της α’ λυκείου, Ελενα Κλιάρη. Μαζί με τον Νίκο Λάντζο και τον Μάριο Τζεμολάρι, με τους οποίους είναι συμμαθητές από το νηπιαγωγείο, έκαναν την προσπάθειά τους και ανεξαρτήτως από το τελικό αποτέλεσμα, κέρδισαν την εμπειρία.
«Οι γρίφοι με μια πρώτη ματιά είναι εύκολοι. Όταν όμως καλείσαι να τους λύσεις, διαπιστώνεις ότι απαιτείται περισσότερη σκέψη. Χρειάζεται μαθηματική λογική και προγραμματισμός. Εμείς συμπληρώναμε ο ένας τον άλλο. Γνωρίζουμε τα δυνατά μας σημεία και τις αδυναμίες μας», αναφέρει η Ελενα Κλιάρη.
Η ομάδα θα είναι στην Πάτρα τον ερχόμενο μήνα για τον διαγωνισμό. «Θα προσπαθήσουμε για το καλύτερο. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα εμείς θα έχουμε κάνει την προσπάθειά μας και το κυριότερο, θα έχουμε κερδίσει μία εμπειρία», προσθέτει η ίδια.
Γρίφοι εμπνευσμένοι και από την καθημερινότητα
Οι γρίφοι είναι διασκεδαστικοί και ελκυστικοί, βασισμένοι σε αυθεντικά προβλήματα που συχνά απαντώνται και στην καθημερινότητα.
Ενδεικτικό θέμα το εξής:
«Σταματάμε τον εκφοβισμό – Λέμε την αλήθεια.
Σε ένα σχολείο, κατά τη διάρκεια της σχολικής εκδρομής, μία ομάδα μαθητών παρενόχλησε έναν μαθητή της α’ τάξης. Την επόμενη μέρα, ο υπεύθυνος καθηγητής κάλεσε εννιά μαθητές που ήταν παρατηρητές στο περιστατικό. Μετά από συζήτηση με τα παιδιά, διαπίστωσε ότι κάποιοι μαθητές λένε πάντα την αλήθεια και κάποιοι λένε πάντα ψέματα. Για να εντοπίσει αυτούς που λένε την αλήθεια, έκανε την παρακάτω ερώτηση σε κάθε μαθητή: Πόσοι από τους εννιά παρατηρητές είπαν την αλήθεια για τον εκφοβισμό; Και πήρε τις εξής απαντήσεις:
Πόσοι μαθητές λένε την αλήθεια:
- 3 μαθητές
- 1 μαθητής
- 4 μαθητές
- 2 μαθητές».
Πηγή: ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ/Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ