Η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και βουλευτής Μαγνησίας κ. Ζέττα Μακρή είχε μία ακόμη συνάντηση, την Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021, με τον Διευθυντή του Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) καθώς και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), καθηγητή κ. Κ. Σπυράκο.
Η συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο διαδοχικών και συντονισμένων ενημερώσεων και συνεργασιών της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τους επικεφαλής φορέων, αρμόδιων για την παρακολούθηση και επιστημονική αντιμετώπιση των σεισμικών φαινομένων, μετά την πρόσφατη καταστροφική σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή της Θεσσαλίας, είχε στόχο τον σχεδιασμό προτάσεων και την δρομολόγηση δράσεων και συνεργειών για την αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων ως προς την αντισεισμική τους θωράκιση. Στην συνάντηση συμμετείχε και ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού, Προγραμματισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γ. Δασκαλογιάννης.
Συγκεκριμένα, την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την διερεύνηση της έναρξης διαδικασιών για την αντισεισμική ενίσχυση των σχολικών κτιρίων, με στόχο την περαιτέρω κατασκευαστική ασφάλειά τους, μετέφερε η κ. Μακρή στον κ. Σπυράκο. Η κ. Μακρή έθεσε το ζήτημα της αναγκαιότητας πλήρους και αναλυτικής καταγραφής των κατασκευαστικών δεδομένων των σχολικών κτιρίων σε ένα ειδικό ψηφιακό μητρώο, την ανάγκη διαδικασίας ταξινόμησης αυτών ανάλογα με την σεισμικότητα της περιοχής, την αξιολόγηση και προτεραιοποίηση της αντισεισμικής ενίσχυσής τους καθώς και την εκτίμηση κόστους για την σύνταξη και εκπόνηση εξειδικευμένων μελετών για την αναβάθμιση των κτιρίων εκείνων, που χρήζουν αντισεισμικής θωράκισης.
Η διερεύνηση αυτή, σαφώς και απαιτεί την στενή και εποικοδομητική συνεργασία των συναρμοδίων φορέων – υπεύθυνων για τα σχολικά κτίρια, όπως είναι οι δημοτικές αρχές της χώρας αλλά και η ΚΤΥΠ Α.Ε., η οποία ούτως ή άλλως είναι δεδομένη. «Μόνο το 55% των κατασκευών στην Ελλάδα είναι από οπλισμένο σκυρόδεμα, τα υπόλοιπα φέρουν μόνο τοιχοποιία, κυρίως από πέτρα. Θα πρέπει να γίνει μία διαδικασία ταξινόμησης των σχολικών κτιρίων, σε εκείνα που έχουν ανεγερθεί πριν από το 1959, όταν θεσπίστηκε ο πρώτος αντισεισμικός κανονισμός και σε εκείνα που έχουν ανεγερθεί μετά το 1985 με την θέσπιση σύγχρονων αντισεισμικών προδιαγραφών. Δεν σημαίνει πως τα κτίρια, που έχουν κατασκευασθεί πριν το 1985 είναι επικίνδυνα – εξάλλου τα περισσότερα έχουν αντέξει σε σεισμούς – αλλά έχουν αποδειχθεί πιο ευάλωτα σε ισχυρές σεισμικές δονήσεις και καταπονούνται με το πέρασμα των ετών», τόνισε ο κ. Σπυράκος. Ο αντισεισμικός οικοδομικός κανονισμός του 1985 αναβάθμισε σημαντικά το επίπεδο προστασίας των οικοδομών και κτιρίων της χώρας, ενώ το επόμενο βήμα έγινε το 2000 όπου υπήρξε ποιοτική αναβάθμιση της θωράκισης των κτιρίων.
Η απόκτηση γνώσεων για τη σωστή αντιμετώπιση του φαινομένου του σεισμού, σε μία χώρα με συνεχή σεισμική δραστηριότητα όπως η Ελλάδα, πρέπει να ξεκινά από τα πρώτα σχολικά χρόνια. Η ευαισθητοποίηση και η εκπαίδευση των παιδιών σε θέματα αντισεισμικής προστασίας είναι προτεραιότητα. Η διαχείριση καταστάσεων φυσικών καταστροφών και η εφαρμογή των μέτρων προστασίας είναι γνώσεις απαραίτητες για τα παιδιά μας. Όπως και ηθικό καθήκον της πολιτείας είναι η προσφορά ασφαλών σχολικών κατασκευών λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των κανονισμών αντισεισμικής τεχνολογίας.