Για δύο ηλεκτρονικές απάτες, την υποτιθέμενη τεχνική υποστήριξη και την κλοπή στοιχείων ταυτότητας, ενημερώνει η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (EET), στο πλαίσιο της εκστρατείας ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, αλλά και του ευρωπαϊκού μήνα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Όπως έχει αναφέρει η ΕΕΤ στο ενημερωτικό υλικό με την τυπολογία των απατών στον «κυβερνοχώρο» και τους τρόπους πρόληψης, πέραν των περιπτώσεων απάτη του CEO (CEO Fraud), απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud), απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing), απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites), απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam), κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft), απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams), απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams), προστέθηκαν και οι απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, ηλεκτρονικές απάτες μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, κλοπές στοιχείων ταυτότητας, και απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).
Πως να αναγνωρίσετε τις απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης
- Ο δράστης σας καλεί υποδυόμενος τον πάροχο τεχνικής υποστήριξης, ισχυριζόμενος ότι υπάρχει πρόβλημα με το λογισμικό του υπολογιστή σου.
- Η υπηρεσία αναγνώρισης του τηλεφώνου σας εμφανίζει έναν τηλεφωνικό αριθμό από μια αξιόπιστη εταιρεία τηλεπικοινωνιών.
- Ο δράστης σας παροτρύνει να δράσετε γρήγορα, ειδάλλως θα χάσετε όλα σας τα δεδομένα.
- Το πρόγραμμα που κατεβάσατε δίνει στον δράση πρόσβαση στον υπολογιστή σας και σε όλα σας τα δεδομένα.
- Ο δράστης πλέον έχει πρόσβαση στον τραπεζικό σας λογαριασμό και μπορεί να προχωρήσει σε εκτέλεση συναλλαγών.
Πως να προστατευτείτε από απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης
- Μην απαντάτε σε τηλεφωνικές κλήσεις από οποιονδήποτε ισχυρίζεται ότι υπάρχει πρόβλημα με τον υπολογιστή σας.
- Κάντε λήψη/αναβάθμιση λογισμικού μόνο από επίσημες ιστοσελίδες.
- Αναφέρετε το συμβάν στην αστυνομία και στον πραγματικό πάροχο υπηρεσιών.
- Προχώρείστε σε αποκλεισμό των τηλεφωνικών αριθμών των απατεώνων, προκειμένου να μην μπορούν να σας ξανακαλέσουν.
Ο σκοπός της κλοπής των στοιχείων ταυτότητας ενδέχεται να είναι:
- Το άνοιγμα ενός τραπεζικού λογαριασμού (π.χ. για την έκδοση πλαστών επιταγών ή λήψη δανείων
- Η παραβίαση email λογαριασμών
- Η λήψη ασφαλιστηρίων συμβολαίων
- Η πώληση πληροφοριών σε άλλους δράστες στο διαδίκτυο
Τι είναι η κλοπή στοιχείων ταυτότητας;
Η κλοπή στοιχείων ταυτότητας συμβαίνει όταν κάποιος κλέβει τα προσωπικά σου στοιχεία (π.χ. ονοματεπώνυμο, αριθμός πιστωτικής κάρτας, αριθμός κοινωνικής ασφάλισης, αριθμός άδειας οδήγησης, αριθμός αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, ΑΦΜ, κ.λπ.) με σκοπό την πραγματοποίηση απάτης
Πως να προστατευτείτε από την κλοπή στοιχείων ταυτότητας:
- Επαλήθευστε όλα τα αιτήματα για τα προσωπικά σας δεδομένα.
- Περιόρισε τον αριθμό των προσωπικών σας δεδομένων που μοιράζεστε μέσω διαδικτύου (π.χ. στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης).
- Να παρακολουθείτε τακτικά τις διαδικτυακές σας τραπεζικές δραστηριότητες και τις κινήσεις της πιστωτικής σας κάρτας.
- Για να διατηρήσετε ασφαλές το email σας, αδειάστε τα εισερχόμενά σας το συντομότερο δυνατό.
- Εάν πιστεύετε ότι είστε θύμα κλοπής στοιχείων ταυτότητας, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα συνεργασίας σας, συγκέντρωσε όλα τα πιθανά στοιχεία και ανέφερε το συμβάν στην αστυνομία