Ασταμάτητο μοιάζει να είναι το «ράλι» στα καύσιμα στην εγχώρια αντλία, με φόντο τις διεθνείς αγορές όπου οι τιμές του πετρελαίου άγγιξαν κάποια στιγμή ακόμη και τα 97 δολάρια το βαρέλι: Οι Έλληνες οδηγοί βλέπουν ξανά ημέρα με την ημέρα τις τιμές της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης να σκαρφαλώνουν ολοένα και ψηλότερα με «σπασμένα φρένα». Στην λιανική, πάντως, οι τιμές κινούνται σε ανάλογα επίπεδα με την ίδια περίοδο πέρυσι. Από τα διυλιστήρια οι πληροφορίες λένε πως για σήμερα Παρασκευή οι τιμές χονδρικής θα είναι χαμηλότερες σε σχέση με αυτές της Τετάρτης.
Ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις -σε περιορισμένο εύρος πάντως- όπως εκτιμούν εκπρόσωποι των πρατηριούχων δύσκολα θα δούμε ως το τέλος του μήνα τιμές στην αντλία μικρότερες των 2 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη και 1,80 στο πετρέλαιο κίνησης.
Πού κυμαίνονται οι τιμές στα καύσιμα – Πάει για τιμή ρεκόρ το πετρέλαιο θέρμανσης
Όπως προκύπτει άλλωστε από το Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Υγρών Καυσίμων την Τετάρτη 20 του μήνα η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 2,043 ευρώ το λίτρο, όταν η τιμή του πετρελαίου κίνησης διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 1,850 ευρώ το λίτρο. Εάν και εφόσον συνεχιστεί αυτή η πίεση των τιμών προς τα πάνω, τότε δεν αποκλείεται οι Έλληνες καταναλωτές να βρεθούν αντιμέτωποι στις 15 Οκτωβρίου με τιμή – ρεκόρ του πετρελαίου θέρμανσης, ημέρα κατά την οποία «μπαίνει» στην αγορά και ξεκινά η διάθεσή του.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η τιμή θα ξεπεράσει το 1,55 ευρώ ανά λίτρo στα αστικά κέντρα, εξέλιξη που σε συνδυασμό με τη μη εφαρμογή του μέτρου της επιδότησης στην αντλία, διαμορφώνουν δυσμενείς συνθήκες για τους καταναλωτές.
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν πάρει την ανιούσα το τελευταίο διάστημα, και κυμαίνονται αυτή την στιγμή μεταξύ 94 και 95 δολάρια το βαρέλι, όταν κάποιες αναλυτών και ειδικών αναφέρουν ότι είναι πιθανό να ξεπεράσει ακόμη και τα 100 δολάρια τις προσεχείς εβδομάδες.
ΥΠΕΘΟ: Γιατί δεν θα υιοθετηθεί φέτος το «μοντέλο» της επιδότησης πετρελαίου θέρμανσης
Από την πλευρά του το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, επιχείρησε να αιτιολογήσει την απόφασή του να μην υιοθετήσει φέτος το «μοντέλο» της επιδότησης στην αντλία της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης. Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, «οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης πέρυσι- στην έναρξη της χειμερινής περιόδου- εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης διαμορφώνονταν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις επικρατούσες εκτιμήσεις για την τιμή εκκίνησης του καυσίμου τον προσεχή Οκτώβριο, αν και η εν λόγω αγοράς έχει πάντοτε τις δικές της αβεβαιότητες.
Πρακτικά η τιμή έναρξης πέρυσι, μετά την κρατική επιδότηση στην αντλία και τις επιπλέον εκπτώσεις από την αγορά, διαμορφώθηκε κοντά στα επίπεδα που εκτιμάται ότι θα κινηθεί εφέτος χωρίς τις επιδοτήσεις αυτές.
Συνεπώς, η κυβέρνηση αποφάσισε να διατηρήσει το επίδομα θέρμανσης με βελτιωμένα κριτήρια καταβολής για τις οικογένειες με παιδιά, αλλά ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση για περιορισμό των οριζόντιων επιδοτήσεων επιλέγει στον προϋπολογισμό του 2024 την προώθηση άλλων κοινωνικών πρωτοβουλιών (αύξηση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αύξηση αναπηρικών επιδομάτων, επίδομα προσωπικής διαφοράς για τους συνταξιούχους, κ.λπ.)».
Η αλλαγή στο πετρέλαιο θέρμανσης
Η αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων για τις οικογένειες με παιδιά και η κατάργηση της διπλής επιδότησης, αποτελούν τις σημαντικότερες αλλαγές στο φετινό επίδομα θέρμανσης. Αντιθέτως τα ποσά που θα δοθούν όσο και η διεύρυνση στους δικαιούχους που έγινε από πέρσι, θα παραμείνουν σταθερά.
Σ’ ό,τι αφορά στα εισοδηματικά κριτήρια, με βάση το νέο πλαίσιο, διαμορφώνονται ως εξής:
- για τον άγαμο στα 16.000 ευρώ
- για τον έγγαμο στα 23.000 ευρώ
- για τις οικογένειες με παιδιά αυξάνονται από 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο στα 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο.
Ακόμη, η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ για τους άγαμους και τα 300.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.