Χαρακτηριστικά κανονικότητας έχει πάρει πλέον η ακρίβεια με τις ανατιμήσεις στο καλάθι του σουπερμάρκετ να συνεχίζονται χωρίς να φαίνεται ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει αποκλιμάκωση.
Παρά την υποχώρηση στις τιμές της ενέργειας, των μεταφορικών και των πρώτων υλών, οι τιμές των τροφίμων, των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και των ειδών νοικοκυριού καθημερινής χρήσης εξακολουθούν να «καίνε» τα νοικοκυριά.
Αποκαλυπτική είναι η μηνιαία έρευνα, της CIRCANA (πρώην ΙRΙ). Η πληθωριστική αύξηση της αξίας πωλήσεων στην αγορά FMCG (ταχέως κινούμενα καταναλωτικά προϊόντα) ανήλθε σε 9,9% στο πεντάμηνο του 2023 (Ιανουάριος- Μάιος), την ώρα που ο όγκος των πωλήσεων ήταν οριακά ανοδικός, μόλις 0,4%.
Συνολικά οι πωλήσεις των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου ανήλθαν στα 3,664 δισ. ευρώ έναντι 3,335 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Ενδεικτικές του ανατιμητικού κύματος που καταγράφεται είναι και οι «επιδόσεις» του Μαΐου όταν η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 12,4% και ο όγκος κατά 4,1%.
Ρεκόρ ανατιμήσεων στα γαλακτοκομικά
Παρότι η τιμή παραγωγού στο αγελαδινό γάλα υποχωρεί, τον Μάιο τα γαλακτοκομικά προϊόντα σημείωσαν ρεκόρ ανατίμησης με +14,5%. Ωστόσο ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά -1,9%.
Στη δεύτερη θέση όσον αφορά το ποσοστό αύξησης των τιμών βρέθηκαν τα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού σπιτιού με +13,7% αν και σημειώθηκαν πολύ μικρές απώλειες στον όγκο (-0,4%). Ακολουθούν τα διάφορα είδη σπιτιού με +11,9% και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής με +10,7%.
Στα υλικά μαγειρικής (cooking aids & condiments) η άνοδος των τιμών έφθασε στο 10,6% με υποχώρηση όγκου πωλήσεων στο -3,5%, ενώ τα κατεψυγμένα προϊόντα ανατιμήθηκαν σε ποσοστό 9,7% και τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς κατά 8,7%.
Οι αυξήσεις στα συσκευασμένα τρόφιμα ήταν 8,3%, στα σνακ 7,7%, στα μη αλκοολούχα ποτά 7,3% και στα αλκοολούχα ποτά 5%.
Εκτίναξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο μήνα με τον μήνα.
Ειδικότερα, το μερίδιο τους στην αγορά – δεν συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις της εκπτωτικής αλυσίδας Lidl – ανέρχεται στο 17,4% και ο ρυθμός ανάπτυξης τους στο 19,4% και είναι ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης από το 2012 έως σήμερα.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ιδιωτική ετικέτα στην Ελλάδα έχει καταγράψει υψηλότερη ανάπτυξη μόνο το 2011 (άνοδος 34,5%) εν μέσω βαθιάς οικονομικής κρίσης.
Αύξηση των προσφορών
Παράλληλα, χάρη κυρίως στην κατηγορία των τροφίμων, οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 3 pp.
Αναλυτικότερα, στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό ανήλθε στο 27,6%, στην κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής ανήλθε στο 30,7%, μειωμένες έναντι του 2022 και στα είδη σπιτιού ανήλθε στο 25,2%, επίσης μειωμένες συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Συνολικά στην αγορά FMCG, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το 27,4% των πωλήσεων του πενταμήνου προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς έκπτωσης, σε μια αύξηση 2,3 ποσοστιαίων μονάδων.
Πηγή: ΟΤ