Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024 21:26
ΕλλάδαΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλάθι νοικοκυριού: Αμετάβλητες τιμές σε 541 από 644 προϊόντα – Μειώσεις σε 101 και αυξήσεις σε δύο

Óôéãìéüôõðï áðü óïýðåñ ìÜñêåô ôçí ÄåõôÝñá 16 Ìáñôßïõ 2020. ¸íá Üôïìï áíÜ äÝêá ôåôñáãùíéêÜ ìÝôñá ìðïñåß íá ðñáãìáôïðïéåß áãïñÝò ôñïößìùí, óôï ðëáßóéï ôùí ðñïëçðôéêþí ìåëåôþí ðïõ ëáìâÜíïíôáé ãéá ôçí ðñüëçøç äéáóðïñÜò ôïõ êïñïíïúïý. (EUROKINISSI/ÓÔÅËÉÏÓ ÌÉÓÉÍÁÓ)





Από τα προϊόντα που είχαν μπει στο καλάθι του νοικοκυριού την περασμένη εβδομάδα, 644 έμειναν ακριβώς τα ίδια. Η ίδια συσκευασία, το ίδιο προϊόν, άρα η σύγκριση είναι πολύ εύκολη. Από αυτά τα 644 στα 101 σημειώθηκε μείωση τιμής ενώ 541 έχουν τις ίδιες τιμές με την περασμένη εβδομάδα και δύο μόνο προϊόντα είχαν μια μικρή αύξηση.

Επίσης, 150 νέα προϊόντα αντικατέστησαν άλλα στα καλάθια των σουπερμάρκετ. Πλέον στην πλατφόρμα e-katanalotis βρίσκονται αναρτημένα τα «καλάθια» που δημιούργησαν 14 μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, δηλαδή των ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Κρητικός, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Lidl, Discount Markt, e-fresh. gr και της e-food.gr που μπήκε αυτή την εβδομάδα.

Από τα στοιχεία του e-katanalotis προκύπτει ότι οι αλυσίδες που είχαν την προηγουμένη εβδομάδα περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατάφεραν να διατηρήσουν ή και να μειώσουν τις τιμές στα προϊόντα τους ενώ μικρότερη ελαστικότητα είχαν αυτές που επέλεξαν επώνυμα προϊόντα. Πάντως, στην πλειονότητα των αλυσίδων η αναλογία ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων είναι 4/10, ενώ σε τρεις αλυσίδες πλειοψήφησαν τα επώνυμα προϊόντα.

Αλλαγές

Σε διορθωτικές κινήσεις περνά το υπουργείο Ανάπτυξης αναφορικά με το καλάθι του νοικοκυριού με τροπολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή, η οποία και θα έχει άμεση εφαρμογή μόλις δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και εκδοθεί σχετική υπουργική απόφαση χωρίς διάστημα προσαρμογής για τις επιχειρήσεις. Στην τροπολογία που είχε προαναγγείλει ο υπουργός τις προηγούμενες ημέρες προβλέπεται ότι κάθε αλυσίδα θα πρέπει να εξασφαλίζει την επάρκεια καθώς και την εμφανή σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στο προσφερόμενο καλάθι κάθε εβδομάδα.

Τα σουπερμάρκετ θα πρέπει να τοποθετούν ευκρινές έγχρωμο ειδικό σήμα στον χώρο πώλησης (ράφι ή ψυγεία) των προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι, καθώς και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα. Παράλληλα θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στο καλάθι βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό. Μάλιστα όπως τόνισε ο υπουργός αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει στην περίπτωση εξαντλήσεως του προϊόντος να υπάρχει αντικατάστασή του με παρόμοιο στην ίδια τιμή. «Οι αλυσίδες έχουν ευθύνη τα προϊόντα που δηλώνουν στο καλάθι, να τα έχουν σε επαρκείς ποσότητες για να τα βρίσκει ο καταναλωτής. Αν μένουν από ένα προϊόν στο ράφι, θα είναι υποχρεωμένοι να φέρουν άλλο προϊόν εφάμιλλο στην ίδια τιμή, όχι σε μεγαλύτερη» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης. Σύμφωνα με την τροπολογία για τους παραβάτες προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα τα οποία κυμαίνονται από 1.000 έως 50.000 ευρώ.

Χθες το μεσημέρι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση είχαν συνάντηση με εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων και τον ΣΕΒΤ. Στη διάρκεια της συνάντησης, μετά και την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού και τις επισημάνσεις από την πλευρά των λιανεμπόρων, η ηγεσία του υπουργείου ζήτησε από τους βιομηχάνους να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην προσπάθεια που γίνεται για τη συγκράτηση των τιμών και την ανακούφιση των καταναλωτών. Ειδικότερα ζητήθηκε από τη βιομηχανία επανεξέταση του κόστους των προϊόντων και να τηρήσει τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει κατά τη διάρκεια του πρώτου κύκλου επαφών που είχαν γίνει. Από τη δική τους πλευρά οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας αναφέρθηκαν στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και αφορούν τις μεγάλες αυξήσεις στα κόστη από την ενέργεια και τις πρώτες ύλες.