Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024 09:57
ΕλλάδαΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καλάθι» του νοικοκυριού: Σπριντ για να είναι όλα έτοιμα στις αρχές Νοεμβρίου – Τι αλλάζει και τι έπεται






Στην τελική ευθεία έχουν εισέλθει οι διαδικασίες ώστε στις αρχές Νοεμβρίου να τεθεί σε ισχύ η πρωτοβουλία για το «καλάθι» του νοικοκυριού, με στόχο τη συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για τους καταναλωτές.

«Την επόμενη εβδομάδα αναμένουμε τη διάταξη στη Βουλή ώστε τη μεθεπόμενη εβδομάδα (σ.σ. πρώτη εβδομάδα Νοεμβρίου) να αρχίσει να τρέχει το μέτρο», δήλωσε, μιλώντας στο insider.gr, o Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, εξηγώντας πως «οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ χρειάζονται κάποιο χρόνο ώστε να προετοιμάσουν το δικό τους ‘καλάθι’ και να προχωρήσουν, ταυτόχρονα, κάποια θέματα που αφορούν στο μάρκετινγκ».

Όσπρια και αλεύρι μπαίνουν στο «καλάθι», βγαίνουν νερό και αναψυκτικά

Λίγο πριν το εν λόγω μέτρο ριχτεί στη μάχη κατά της ακρίβειας, έγιναν κάποιες αλλαγές στη λίστα των 50+1 προϊόντων που είχε προτείνει ως «μπούσουλα» στα σούπερ μάρκετ το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να καταστεί πιο λειτουργική, αλλά και πιο στοχευμένη στις ανάγκες των καταναλωτών.

«Όσο πιο ευρύ γίνει το ‘καλάθι’, τόσο μικρότερο θα είναι το κέρδος για τις αλυσίδες», ανέφερε, ενώ απέκλεισε το ενδεχόμενο νέων αλλαγών στη σύνθεση του «καλαθιού» στην παρούσα φάση. «Εάν υπάρξουν αλλαγές, θα σημειωθούν κοντά στα Χριστούγεννα και θα γίνουν για λόγους εποχικότητας», τόνισε.

Η ανανεωμένη λίστα των 50+1 προϊόντων

Μετά τις αλλαγές της τελευταίας στιγμής, το «καλάθι» του νοικοκυριού απαρτίζεται από τα εξής προϊόντα:

-Ψωμί (Ψωμί για τοστ, ψωμί φραντζόλα, φρυγανιές)

-Ζυμαρικά (Μακαρόνια Νο. 6)

-Πουλερικά (Συσκευασμένα)

-Αλλαντικά (Γαλοπούλα ή/και πάριζα)

-Ψάρια κατεψυγμένα (Ένα τουλάχιστον προϊόν)

-Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%)

-Γάλα διατηρημένο (Γάλα εβαπορέ)

-Γιαούρτι (Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις και γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις)

-Άλλα είδη διατροφής (Χυμός τομάτας διατηρημένος)

-Αυγά (Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα)

-Ελαιόλαδο (Παρθένο ελαιόλαδο)

-Άλλα βρώσιμα έλαια (Ηλιέλαιο)

-Ζάχαρη (Λευκή ζάχαρη)

-Παιδικές τροφές (Φόρμουλα μωρών και γάλα βρεφικής ηλικίας)

-Καφές (Ελληνικός καφές, στιγμιαίος καφές και γαλλικός καφές)

-Τσάι-Χαμομήλι (Τσάι ή χαμομήλι)

-Κακάο και σοκολάτα σε σκόνη (Κακάο σε σκόνη)

-Είδη καθαρισμού και συντήρησης (Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες), απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι και χαρτί κουζίνας)

-Είδη προσωπικής υγιεινής (Οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση και πάνες ακράτειας)

-Είδη για μωρά (Πάνες για μωρά, είδη ατομικής υγιεινής για μωρά όπως μωρομάντηλα και είδη ατομικής υγιεινής για μωρά όπως σαμπουάν)

-Τροφές για κατοικίδια ζώα (τροφή για σκύλους και τροφή για γάτες)

-Αλεύρι για όλες τις χρήσεις

Κατά προτεραιότητα εξετάζει το «καλάθι» η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Στο μεταξύ, κατά προτεραιότητα εξετάζει το «καλάθι» η Επιτροπή Ανταγωνισμού, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι δεν αντίκειται στους νόμους περί ανταγωνισμού. Όπως ανέφερε σε μια ανάρτηση όλο αιχμές την Παρασκευή ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός, «αντίθετα με ότι αναφέρεται σε κάποια ΜΜΕ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν ‘καθυστερεί’ καμία πρωτοβουλία. Χθες (σ.σ. 20/10) για πρώτη φορά λάβαμε επίσημες διευκρινήσεις για την πρωτοβουλία του ‘καλαθιού του καταναλωτή’ και το εξετάζουμε κατά προτεραιότητα».

Αναλυτικά, στην ανάρτησή του ο κ. Λιανός αναφέρει: «Αντίθετα με ότι αναφέρεται σε κάποια ΜΜΕ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν ‘καθυστερεί’ καμία πρωτοβουλία. Χθες για πρώτη φορά λάβαμε επίσημες διευκρινήσεις για την πρωτοβουλία του ‘καλαθιού του καταναλωτή’ και το εξετάζουμε κατά προτεραιότητα. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κάνει τη δουλειά της για την προστασία της ανταγωνιστικής δομής της αγοράς και του συμφέροντος των καταναλωτών. Καλό θα είναι πρωτοβουλίες με πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό να υπόκεινται σε προληπτικό έλεγχο πριν τεθούν σε ισχύ. Αυτό σίγουρα θα είχε επιταχύνει τις διαδικασίες, βελτιώνει τον σχεδιασμό και εξασφαλίζει ότι καμία πρωτοβουλία δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο εξασφαλίζοντας έτσι τους καταναλωτές, τις επιχειρήσεις αλλά και το δημόσιο συμφέρον». Επίσης ο κ. Λιανός γνωστοποιεί ότι «μέχρι το τέλος του έτους θα δημοσιεύσουμε Οδηγό για να συνδράμουμε τον νομοθέτη και την εκτελεστική εξουσία, ώστε να λαμβάνουν υπόψη εκ των προτέρων την προστασία του ανταγωνισμού σε όλες τις δημόσιες πολιτικές/ρύθμιση, όπως γίνεται συστηματικά σε άλλες χώρες της Ευρώπης».

Την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή η διάταξη νόμου για το καλάθι της νοικοκυράς

Μιλώντας την Πέμπτη στο Olympia Forum III ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, επιβεβαίωσε ότι η διάταξη νόμου θα έρθει στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα. «Δώσαμε τις εξηγήσεις μας ως Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Πιστεύω ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει καταλάβει το επείγον της υπόθεσης και ότι θα βγάλει μία απόφαση εντός των επομένων ημερών ότι είμαστε εντάξει. Δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου καμία παραβίαση ανταγωνισμού εδώ. Είμαστε πολύ προσεκτικοί στο πως έχουμε σχεδιάσει το καλάθι. Μέσα στην άλλη εβδομάδα θα φέρουμε διάταξη νόμου όχι για να φανούμε τυραννικοί στις αλυσίδες αλλά για να τις προστατεύσουμε και εκείνες νομοθετικά. Να μην υπάρχει ζήτημα κανένα από πλευράς ανταγωνισμού», εξήγησε ο υπουργός.

Μάλιστα επανέλαβε ότι «η κάθε αλυσίδα είναι ελεύθερη να βάλει όποιο προϊόν θέλει, αρκεί να συμπεριλαμβάνεται στις κατηγορίες που ορίζουμε εμείς ως κράτος στο λεγόμενο καλάθι. Η υποχρεωτικότητα του μέτρου αφορά σε αλυσίδες άνω των 90 εκατ. ευρώ, αλλά και όλοι οι χαμηλότεροι μπορούν να μπούνε εθελοντικά στο καλάθι. Εμείς δεν αποκλείουμε κανέναν από το καλάθι. Προσκαλούμε όλους τους κλάδους ανεξαρτήτου μεγέθους να συμμετάσχουν».

Όπως έχει γίνει άλλωστε γνωστό εδώ και μέρες, το «καλάθι» του νοικοκυριού θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και συγκεκριμένα είτε κάθε επτά, είτε κάθε 15 ημέρες. «Εγώ προσωπικά κλίνω προς το επτά. Άρα θα έχουμε κάθε εβδομάδα ή κάθε δυο εβδομάδες την ανακοίνωση από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τις προσφορές στα προϊόντα της λίστας, τα οποία είναι βασικά είδη για τη διαβίωση κάθε νοικοκυριού», σχολίαζε την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή.

Ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ υπουργείου, σούπερ μάρκετ και ΙΕΛΚΑ

Σύμφωνα άλλωστε με πληροφορίες του insider.gr, τις αμέσως επόμενες ημέρες και μέχρι να τεθεί επισήμως σε ισχύ το μέτρο, θα είναι ανοιχτός και συνεχής ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης, των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που συνδράμει στο τεχνικό κομμάτι της όλης διαδικασίας.

Τα προϊόντα που θα απαρτίζουν το «καλάθι» του νοικοκυριού θα είναι ευδιάκριτα μέσα στα σούπερ μάρκετ καθώς θα φέρουν ειδική σήμανση, ενώ ο καταναλωτής θα μπορεί να ενημερώνεται και από την εφαρμογή e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Υπενθυμίζεται άλλωστε πως το «καλάθι» των 50+1 προϊόντων δεν αφορά σε «πάγωμα» των τιμών τους, αλλά σε μια γενικευμένη προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων στο πλαίσιο της μάχης κατά της ακρίβειας. Εάν δεν είναι εφικτή η συγκράτηση των τιμών αυτών των προϊόντων, τότε θα καταβάλλεται προσπάθεια να σημειώνονται οι μικρότερες δυνατές αυξήσεις.