Εκτιμήσεις για αύξηση 5% ώστε να ξεπεράσει τα 700 ευρώ καθαρά από 667 ευρώ που ισχύει σήμερα
β) Η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης των φορέων θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο έως τη 19η Φεβρουαρίου 2024.
γ) Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευομένου από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί το αργότερο έως την 26η Φεβρουαρίου 2024.
δ) Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευομένων, καθώς και της έκθεσης των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (Κ.Ε.Π.Ε.) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο έως την 1η Μαρτίου 2024.
ε) Το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο έως τη 15η Μαρτίου 2024.
στ) Η εισήγηση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προς το Υπουργικό Συμβούλιο, για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών, θα πρέπει να υποβληθεί το αργότερο έως την 22α Μαρτίου 2024.
Βάσει των εκτιμήσεων, ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί σε ποσοστό πέριξ του 5%, καθώς σε αυτό θα πρέπει να ενσωματωθεί ο τρέχον πληθωρισμός, αλλά και ένα μέρος της αύξησης της παραγωγικότητας. Στην πράξη, αυτό εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε κατώτατο μισθό ίσο με 820 ευρώ ( 706 καθαρά) από 780 ευρώ (667 καθαρά) σήμερα.
Σύμφωνα με τη διαδικασία, το πρώτο βήμα είναι η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για την σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού.
Στα πορίσματά τους οι φορείς θα λάβουν υπόψη τους τον πληθωρισμό και το ρυθμό ανάπτυξης μεγέθη τα οποία έχουν σημειώσει υποχώρηση εκτός από τον πληθωρισμό των τροφίμων που παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Από την άλλη πλευρά, η επενδυτική βαθμίδα που απέκτησε η ελληνική κυβέρνηση, η προοπτική του τερματισμού της μείωσης των επιτοκίων της ΕΚΤ, η μείωση της ανεργίας αλλά και οι ελλείψεις σε προσωπικό δημιουργούν θετικό πρόσημο για αύξηση του κατώτατου μισθού.
Υπενθυμίζεται ότι ο κατώτατος μισθός από φέτος θα ενισχυθεί και με το επίδομα προϋπηρεσίας ( τριετίες) που ξεπάγωσε αν και οι ωφελούμενοι τον πρώτο χρόνο θα είναι ελάχιστοι. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΓΣΕΕ μόλις 1500 αμειβόμενοι με τον κατώτατο μισθό θα συμπληρώσουν στο τέλος Ιανουαρίου μία έως τρεις τριετίες προκειμένου να λάβουν αυξημένες αποδοχές. Εντός του έτους περίπου 100.000 θα θεμελιώσουν την αύξηση του 10% ενώ για τους νέους εργαζόμενους, οι πρώτες προσαυξήσεις θα έρθουν από το 2027 και μετά.
Για την αύξηση του μέσου μισθού σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι κλαδικές συμβάσεις που βρίσκονται εν ενεργεία. Σύμφωνα με το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ το 2022 ήταν σε ισχύ συνολικά 38 ΣΣΕ ( από 79 το 2010), 24 κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές ΣΣΕ που υπογράφτηκαν το 2022 και 14 συλλογικές συμβάσεις παρελθόντων ετών. Μάλιστα μόνο 9 από τις 24 κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές ΣΣΕ που υπογράφτηκαν το 2022 προβλέπουν αύξηση των αποδοχών.