Τον Αύγουστο οι ενήλικοι Έλληνες σε ποσοστό 44% δήλωσαν ότι δεν σκέφτονται να εμβολιαστούν κατά του κορωνοϊού
Έναν μήνα πριν, τον Ιούλιο, οι αρνητές ήταν 34,1% και τον Ιούνιο 22,4%. Σε διάστημα μόλις δύο μηνών, οι αρνητές του εμβολίου διπλασιάστηκαν.
Η μελέτη της Ira Media επισημαίνει επίσης ότι το 54% των Ελλήνων που κατατάσσονται στην ηλικιακή κατηγορία των 17-54 ετών δεν επιθυμεί να εμβολιαστεί. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και το ζήτημα της άρνησης χρήσης μάσκας. Οι νέοι πρωτοστατούν και πάλι: Στις ηλικίες 17-34 το ποσοστό των ενηλίκων που αντιδρά στη χρήση μάσκας στους δημόσιους χώρους φτάνει το 28%. Γενικώς οι ενήλικες αντιτίθενται στη μάσκα σε ποσοστό 17%.
Η μελέτη της Ira Media έχει τίτλο «The New Normal – Short & Long Term Effects» («Η Νέα Κανονικότητα – Βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις»). Αναλύοντας μια σειρά από στοιχεία, έρευνες και δημοσιεύματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η μελέτη της Ira Media καταλήγει σε συμπεράσματα που αφορούν την οικονομία, τους καταναλωτές, τον τρόπο ζωής αλλά και τον κλάδο των media. Παράλληλα, πραγματοποιεί μια σειρά από προβλέψεις, τόσο αναφορικά με την εξέλιξη της πανδημίας όσο και για τις συνέπειές της.
Αναφορικά με την πορεία της πανδημίας αλλά και την αντιμετώπισή της, η μελέτη προβλέπει αύξηση των κρουσμάτων το τελευταίο τρίμηνο του έτους, καθώς είναι ενδεικτικό ότι το 60% των συνολικών κρουσμάτων έχει παρουσιαστεί από την 1η Αυγούστου έως σήμερα.
Στο μέτωπο της οικονομίας, ο ρυθμός μετάδοσης της νόσου (δείκτης R) συνδέεται άμεσα με την αύξηση της ύφεσης και της ανεργίας. Έτσι, στο απαισιόδοξο σενάριο, κατά το οποίο ο δείκτης μετάδοσης του ιού ξεπερνά το 1, προβλέπεται μείωση κατά 12,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας και κατά 5,4% της απασχόλησης σε ετήσια βάση.
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχει υποστεί ο κλάδος του τουρισμού, καθώς ένας στους επτά νέους ανέργους προέρχεται από τον τουριστικό κλάδο ενώ η απώλεια εσόδων αναμένεται να ξεπεράσει το 80%. Γενικότερα, η επιβράδυνση της οικονομίας το 2ο τρίμηνο του 2020 ήταν της τάξης του -15,2% σε σχέση με το 2019 και -14% συγκριτικά με το 1ο τρίμηνο του 2020. Η δε ανεργία, τον Ιούλιο εμφανίστηκε αυξημένη κατά 13%, με το 65% των ατόμων εκτός εργασίας να είναι γυναίκες.
Η μελέτη της Ira Media πιστοποιεί τη γενικότερη αίσθηση ότι υπάρχει διάχυτη ανησυχία για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Η πλειονότητα των Ελλήνων δηλώνει απαισιόδοξη, εκτιμώντας ότι η εθνική οικονομία δεν θα αντέξει ένα δεύτερο γενικό lockdown.
Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα και στην καθημερινότητα των Ελλήνων, με το λεγόμενο «Homebound Economy» (Οικονομία με κέντρο το σπίτι) να καταγράφει σημαντική αύξηση. Δύο στους τρεις Έλληνες θέλουν να συνεχίσουν την τηλεργασία, μια εξέλιξη η οποία επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά ακινήτων, τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κατακόρυφα έχουν αυξηθεί και τα ποσοστά της τηλεκπαίδευσης, ενώ το κοινό είναι πλέον περισσότερο δεκτικό στην ιδέα της τηλεϊατρικής.
Ως προς τις μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες, η μελέτη δείχνει το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σημαντική αύξηση στις επισκέψεις για αγορά τροφίμων και κατακόρυφη άνοδος στην κατανάλωση φαγητού και ποτού στο σπίτι, με τους καταναλωτές να κάνουν τις επιλογές τους κυρίως με βάση το κόστος.
Μεγάλος κερδισμένος ήταν και είναι οι online αγορές, με την αύξηση να ξεπερνά το 50% ακόμη και μετά το lockdown, ενώ αντίστοιχα υψηλή είναι η αύξηση τόσο στο online delivery όσο και στα online φαρμακεία. Αντίστοιχα, τα σούπερ μάρκετ που είδαν τις online πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο πέρυσι.
Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα και στον κλάδο των media. Ενδεικτικό είναι πως κατά την περίοδο της καραντίνας, παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση της τηλεθέασης και της χρήσης ψηφιακών μέσων.
Σημαντικές είναι όμως και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, καθώς καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Επιτακτική ανάγκη είναι πλέον ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους, ο έλεγχος των δεδομένων καθώς και η επένδυση στη digital προβολή.
Τα brands καλούνται να είναι αρωγοί στη νέα πραγματικότητα των καταναλωτών, δημιουργώντας γι’ αυτούς αίσθηση ασφάλειας. Οι νέες ψηφιακές δυνατότητες, η αύξηση των ανέπαφων πληρωμών, το νέο brand experience και η διαφάνεια συγκαταλέγονται στα εργαλεία που καλούνται να χρησιμοποιήσουν.
Σχολιάζοντας τη μελέτη αλλά και τις νέες συνθήκες που δημιουργεί, ευρύτερα για την κοινωνία, η πανδημία, ο κ. Χάρης Λαούδης, διευθύνων σύμβουλος της Ira Media επισημαίνει ότι «πέρα από τα τρέχοντα ζητήματα τα οποία αναδεικνύει η μελέτη σε σχέση με την αναδυόμενη ‘νέα κανονικότητα’ όπως αυτή διαμορφώνεται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, υπάρχουν κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες νέες τάσεις. Επιταχύνεται η χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων και ιδιαίτερα των εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης. Χάρη σε αυτά τα καινούργια μέσα, οι μεν καταναλωτές θα είναι σε θέση να κάνουν πιο στοχευμένες αγορές, ενώ οι επιχειρήσεις θα σχεδιάζουν πολύ πιο αποτελεσματικά και με μεγαλύτερη απόδοση τη στρατηγική τους για το marketing, τις πωλήσεις κ.λπ. Γενικώς, θα λέγαμε ότι το εμπόριο γίνεται ‘πιο έξυπνο’ -και αυτό είναι μια παγκόσμια εξέλιξη, δεν αφορά μόνο στην Ελλάδα. Διότι, κατ’ αυτό τον τρόπο, η αγορά προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και ανταποκρίνεται καλύτερα στις καινούργιες προτεραιότητες των καταναλωτών.
»Στη μελέτη της Ira Media διακρίνουμε 5 κατηγορίες καταναλωτών στην μετα-κορωνοϊό εποχή. Η αλλαγή στη νοοτροπία είναι εμφανής: Το 26% εξ αυτών θέτει ως πρώτη προτεραιότητα την υγεία. Το 30% αναζητά πρωτίστως οικονομικές λύσεις στις αγορές. Το 17% δηλώνει ότι νοιάζεται για τον πλανήτη και την οικολογία, οπότε προτιμά βιώσιμα προϊόντα υψηλής, για τα οποία οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω. Το 16% θέτει στην κορυφή το κοινό συμφέρον και το 11% αναζητά ξεχωριστές εμπειρίες. Σε αυτό το νέο τοπίο, όλοι καλούνται να αναδιατάξουν τις δυνάμεις τους: Το καταλωτικό κοινό, οι επιχειρήσεις, τα media, οι φορείς της πολιτείας. Και η ψηφιακή τεχνολογία με την Τεχνητή Νοημοσύνη και άλλα ψηφιακά εργαλεία, τόσο στον τομέα της έρευνας και ανάλυσης, όσο και στην πρακτική εφαρμογή, θα διαδραματίζει όλο και πιο σημαίνοντα ρόλο».