Την πρώτη πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, αποκτά η χώρα μας, με την ολοκλήρωση της υλοποίησης του FSRU της Αλεξανδρούπολης που αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Το πλοίο του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού της Gaslog, το οποίο μετασκευάστηκε στα ναυπηγεία Seatrium της Σιγκαπούρης, κατέπλευσε χθες στο Θρακικό πέλαγος και τις επόμενες μέρες θα δέσει μέσω ενός συστήματος αγκυροβόλησης 12 σημείων. Ολοκληρώνεται έτσι ένας μεγάλος κύκλος προετοιμασίας που ξεκίνησε από τον κ. Δημήτρη Κοπελούζου πριν από περίπου 15 χρόνια.
Μετά την Ρεβυθούσα στο κόλπο των Μεγάρων που αποτελεί την εθνική υποδομή, η οποία στήριξε την ασφάλεια τροφοδοσίας κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης και των έκτακτων γεγονότων της Ουκρανικής κρίσης, η νέα πλωτή δεξαμενή φέρνει την Ελλάδα ένα βήμα πιο μπροστά στα έργα LNG και αναβαθμίζει τη χώρα σε ενεργειακό κόμβο της ΝΑ Ευρώπης.
Στάση αναμονής για τα άλλα πρότζεκτ
Τον επόμενο μήνα προγραμματίζεται η έναρξη της δοκιμαστικής περιόδου με δυνατότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως. Σύμφωνα με στελέχη της Gastrade, η Αλεξανδρούπολη είναι ένα έργο που θα προάγει την τοπική οικονομία και τον τομέα της απασχόλησης, αλλά πρωτίστως θα επαναπροσδιορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη, ως κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της Κεντρικής και ΝΑ Ευρώπης.
Η έλευση του πλοίου συμπίπτει επίσης με την απόρριψη από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, της προσφυγής της WWF Hellas και της Greenpeace κατά της απόφασης τροποποίησης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης αλλά και με την τροποποίηση από το ΥΠΕΝ των περιβαλλοντικών όρων ως προς τον τρόπο κάλυψης του υποθαλάσσιου αγωγού. Υπενθυμίζεται ότι με την έναρξη της Ρωσοουκρανικής κρίσης, η Gastrade είχε ανακοινώσει την υλοποίηση και δεύτερης αντίστοιχης επένδυσης στην Θράκη με καθαρά εξαγωγικό χαρακτήρα χωρίς να έχει επί του παρόντος ξεκαθαρίσει η υλοποίηση του σχεδιασμού.
Το τελευταίο διάστημα υπάρχει αναθεώρηση επενδυτικών σχεδίων πανευρωπαϊκά για τα FSRU και κανείς δεν μπορεί να προδικάσει την πορεία ενός πλήθους αντίστοιχων υποδομών, την οποία θα καθορίσουν η ζήτηση, η συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα και οι εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας της αγοράς.
Θολό είναι το τοπίο και ως προς τα άλλα επενδυτικά σχέδια. Η Διώρυγα Gas της Motor Oil έχει συνδέσει την τύχη του έργου στους Αγίους Θεόδωρους με την χρηματοδότησή του από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους, κάτι που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει μολονότι υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό οι σχετικές διεργασίες.
Ένα αντίστοιχο πρότζεκτ έχει εξαγγείλει και η Elpedison στην Θεσσαλονίκη, για το οποίο η αγορά καλείται να δείξει το ενδιαφέρον της κατά το στάδιο του μη δεσμευτικού χαρακτήρα market test που ολοκληρώνεται στις 12 Ιανουαρίου του 2024. Για το FSRU του Βόλου υπάρχει επίσης μεγάλη ασάφεια με τα πισωγυρίσματα των μετόχων αλλά και με τα προβλήματα βιωσιμότητας που φαίνεται να αντιμετωπίζει το έργο. Πρόσφατα, η εταιρεία κατέθεσε αίτημα πτώχευσης στο Ειρηνοδικείο του Βόλου που στην συνέχεια ανακάλεσε εν μέσω παραιτήσεων μελών Διοικητικού Συμβουλίου.