Σάββατο, 30 Νοεμβρίου, 2024 02:44
ΜαγνησίαΤοπικά

Μαγνησία: Έκλεισε ένα Δημοτικό ακόμη λόγω της υπογεννητικότητας

Start of the Panhellenic examinations in the 2nd High School of Thessaloniki, Greece on May 16, 2016. / Έναρξη πανελλήνιων εξετάσεων στο 2ο Λύκειο Θεσσαλονίκης, 16 Μαΐου 2016.





Μείωση 110 εγγραφών στην Α’ Τάξη των Δημοτικών σχολείων της Μαγνησίας δείχνουν τα στοιχεία της Διεύθυνσης πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την ερχόμενη σχολική χρονιά σε σχέση με την τρέχουσα.
Οι εγγραφές στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά ολοκληρώθηκαν πριν λίγες μέρες, αν και πάντα υπάρχει ένα περιθώριο για εγγραφές στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου.
Τα αποτελέσματα για τα δημοτικά συνεχίζουν να είναι αποκαρδιωτικά, καθώς για την σχολική χρονιά 2024-2025 οι μαθητές στην Α’ Τάξη θα ανέρχονται στους 1402, ενώ φέτος ήταν 1.512, επομένως η μείωση είναι 110 μαθητές, όσοι δηλαδή αντιστοιχούν σε μια σχολική μονάδα με έξι τμήματα.
Η μόνη χαραμάδα ελπίδας προκύπτει από τα στοιχεία για τα προνήπια. Πιο συγκεκριμένα οι εγγραφές στα προνήπια για την σχολική χρονιά 2024-2025 ανέρχονται τις 1.167, ενώ πέρυσι ήταν 1.151, αύξηση δηλαδή κατά 16 μαθητές. Μάλιστα σύμφωνα με τη Διεύθυνση πρωτοβάθμιας, πέρυσι μετά την κανονική λήξη των εγγραφών δηλαδή στις 20 Μαρτίου, υπήρξαν επιπλέον 120 εγγραφές στα Νηπιαγωγεία. Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός των 1.167 εγγραφών στα Νηπιαγωγεία μπορεί να αυξηθεί ακόνη πιο πολύ.
Ο Διευθυντής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ. Γιώργος Πολύζος ανέφερε πως τα προηγούμενα χρόνια οι μειώσεις εγγραφών στην τάξη των προνηπίων ήταν γύρω στο 5-6%, πέρυσι στο 3% και φέτος υπάρχει αύξηση. Και αυτό το στοιχείο δημιουργεί μια ελπίδα. Μάλιστα από Σεπτέμβριο θα φοιτούν στα προνήπια τα παιδιά που γεννήθηκαν εντός του 2020 χρονιά δηλαδή που άρχισε η πανδημία.
Επισημαίνεται πως οι μαθητές στα δημοτικά της Μαγνησίας έχουν μειωθεί σε μια δεκαετία τουλάχιστον κατά 15-20%.

Πολλαπλές οι συνέπειες για τα σχολεία και την κοινωνία

Ποιες είναι όμως οι συνέπειες αυτής της κατάστασης; Η πρώτη είναι πως από τον σχολικό χάρτη σβήνουν όλο και περισσότερα νηπιαγωγεία και δημοτικά τα οποία μην έχοντας μαθητές, αναστέλλουν τη λειτουργία τους για τρία με τέσσερα χρόνια, όσο προβλέπει δηλαδή ο νόμος, ενώ, αν και πάλι συνεχίσουν να μην έχουν μαθητές, τότε καταργούνται οριστικά.
Και πώς θα μπορούσε να μην συμβαίνει αυτό, όταν υπάρχουν χωριά στον νομό που ενώ πριν δέκα χρόνια αριθμούσαν και 400-500 κατοίκους, τώρα έφτασαν στο σημείο να μην έχουν ούτε τους μισούς, και το κυριότερο, να μην δημιουργούνται νέες οικογένειες που να μένουν στις περιοχές αυτές.
Η οικονομική κρίση έκανε όχι μόνο στην ύπαιθρο αλλά και στα αστικά, ημιαστικά κέντρα ένα διπλό κακό.
Πρώτον, περιόρισε την επιθυμία των νέων να παντρευτούν και να δημιουργήσουν οικογένεια. Δεύτερον, οδήγησε τους νέους στις μεγάλες πόλεις, με συνέπεια χωριά των μερικών εκατοντάδων κατοίκων να ερημώσουν και κωμοπόλεις να χάσουν ακόμη περισσότερο πληθυσμό.
Λιγότερη ανέπαφη από αυτή τη μείωση των μαθητών φαίνεται πως είναι η περιοχή των βορείων Σποράδων, όπου είναι έντονη η παρουσία των αλλοδαπών.
Η δεύτερη επίπτωση της μείωσης των μαθητών είναι η μείωση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών. Όσο λιγότεροι είναι οι μαθητές, τόσο περισσότερο αυξάνεται το άγχος και της αντίστοιχης μείωσης των σχολικών τμημάτων για να διδάξουν οι εκπαιδευτικοί.
Ο κίνδυνος να βγαίνουν όλο και πιο πολλοί υπεράριθμοι και να δυσκολεύονται να πάρουν μετάθεση στον νομό ή να βελτιώσουν τη θέση τους εντός του νομού, είναι όλο και πιο πιθανός. Εκτιμάται ότι την επόμενη δεκαετία τα πράγματα θα γίνονται όλο και δύσκολα.
Οι συνέπειες της μείωσης του μαθητικού δυναμικού είναι ορατές πλέον και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου επίσης οι μαθητές λιγοστεύουν. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στα Γυμνάσια.